י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לאחר 13 שנה בתפקיד: שופט העליון אליקים רובינשטיין פורש לגמלאות

טרם עזב את כס השיפוט, קיבל רובינשטיין שתי עתירות העוסקות בזכויות אדם, כשקבע כי שטח המחיה של אסירים יוגדל וכי תורחב רשימת הציוד המותרת למוחזקים במתקן חולות. אחה"צ יושבעו השופטים החדשים מינץ וקרא

השופט רובינשטיין, צילום: פלאש 90
השופט רובינשטיין, צילום: פלאש 90



אליקים רובינשטיין, מי שהיה שופט בית המשפט העליון במשך 13 שנה, היועץ המשפטי לממשלה ומזכיר הממשלה, פורש היום (שלישי) לגמלאות. בטקס פרישתו קיבל רובינשטיין שתי עתירות העוסקות בזכויות אדם: האחת - עתירה המבקשת למנוע צפיפות בבתי הסוהר והשנייה - עתירה המבקשת לבטל את האיסור על הכנסת ציוד למתקן חולות.

העתירה הראשונה שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן עוסקת בצפיפות הקשה בבתי הסוהר בישראל. העותרים דרשו לקבוע סטנדרט מינימלי של ארבעה מ"ר לאסיר בתא, לא כולל שטח השירותים והמקלחת. כיום שטח המחיה המוקצה לרוב האסירים והעצורים בישראל נמוך משלושה מ"ר לאסיר, כולל שטח המיטה, השירותים והמקלחת. רובינשטיין קיבל עתירה זו, כחלק מהזכות לכבוד.

העתירה השנייה הוגשה על ידי מבקשי מקלט שמוחזקים במתקן חולות, המוקד לפליטים ומהגרים והאגודה לזכויות האזרח. העותרים ביקשו לבטל את האיסור להכניס ציוד למתקן חולות. כיום השב"ס אוסר על המוחזקים במתקן להכניס למתקן סבון, שמפו, מוצרי היגיינה, חומרי ניקוי, מכשירי חשמל ומוצרים נוספים. רובינשטיין קיבל את העתירה וקבע כי רשימת הציוד של המוחזקים במתקן חולות תגדל.

רובינשטיין הושבע כשופט בבית המשפט העליון ב-2004, לאחר כהונה סוערת כיועץ משפטי לממשלה, שבה בין היתר סגר את תיקי החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשות עמדי ובראון-חברון, הביא להדחת ראש אגף החקירות משה מזרחי במסגרת בדיקת ההאזנות שנעשו לאביגדור ליברמן והמליץ להעמיד לדין את הפרקליטה ליאורה גלאט ברקוביץ', שהדליפה את דבר החשדות נגד ראש הממשלה דאז אריאל שרון בפרשת סיריל קרן.

קודם לכן התמחה רובינשטיין בפרקליטות המדינה וכיהן בתפקידים שונים במשרדי הממשלה, בהם כיועץ לשר החוץ משה דיין וכמזכיר הממשלה בתקופת כהונתם של יצחק שמיר ויצחק רבין.

כשופט בית המשפט העליון היה רובינשטיין בדעת מיעוט מול שמונה שופטים כשתמך בפסילתה של חברת הכנסת חנין זועבי מלהתמודד לבחירות לכנסת ה-20. כמו כן, הוא תמך בביטול מתווה הגז וסבר שיש בעיה עם כהונתו של ראש הממשלה גם כשר הבריאות.

בטקס פרישתו היום יישאו דברים שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור וכן רובינשטיין עצמו. מאוחר יותר יושבעו בבית הנשיא שניי שופטי העליון החדשים, דוד מינץ וג'ורג' קרא, שיחליפו את רובינשטיין ואת השופט צבי זילברטל, שפרש באפריל האחרון.
אליקים רובינשטיין שופטים בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד