י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איילת שקד נגד אורלי לוי-אבקסיס וסתיו שפיר: מהי דירה ראויה למגורים?

שרת המשפטים מתנגדת להכנסת קריטריונים מינימליים שיחייבו בעלי דירות ■ מי שתייה ראויים - כן, הפרדה בין השירותים למטבח - לא ■ ח"כ לוי־אבקסיס: "המשרד מפקיר את בריאות הציבור" ■ בדיונים הועלו טענות כי "מתווכים משתלטים על דירות, גם כשבעלי הבית אינם מעוניינים בכך"

אילוסטרציה, צילום: פלאש 90
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90



במשרד המשפטים מסרבים להכניס סטנדרטים איכותיים ותברואתיים שונים להגדרת הדירות בחוק השכירות והשאילה, שבעלי הדירות יהיו מחויבים לעמוד בהם - כך עלה אתמול בדיוני חוק חוקה ומשפט, שמקדמת הצעת חוק ממשלתית בעניין, שמצטרפת לשש הצעות פרטיות.

מדובר במעין גרסה ממשלתית של מה שהיה חוק שכירות הוגנת, שאותו יזמה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) לפני שלוש שנים - ושאליו הצטרפו מאוחר יותר ציפי לבני ויאיר לפיד, שכיהנו אז כשרת המשפטים וכשר האוצר. לאחר התפרקות אותה ממשלה, הפסיקו שתי הממשלות האחרונות לטפל בנושא. כמו כן, שרת המשפטים הנוכחית, איילת שקד, הביעה לא מעט הסתייגויות מלשון החוק המקורית, שאותה היא ראתה, בין היתר, כפוגעת בעיקרון השוק החופשי. כך, במקום חוק שכירות הוגנת, הוציאה הממשלה חוק מתון בהרבה.

שקד: דרישות נוספות ידללו את הדירות בשוק

הוועדה דנה אתמול (ג') בהצעת החוק הממשלתית, שאליה מוזגו שש הצעות חוק פרטיות שיזמו הח"כים שפיר, דב חנין (הרשימה המשותפת), רועי פולקמן (כולנו), אורלי לוי־אבקסיס (ישראל ביתנו), תמר זנדברג (מרצ), יאיר לפיד ויעל גרמן (יש עתיד) ונוספים. הוועדה המשיכה לדון בהוראות המיוחדות לחוזה שכירות מגורים - שתכליתן להבטיח יחסים הוגנים יותר בין שני הצדדים לעסקה - שאחת מהן היא לקבוע מהי דירה שאינה מתאימה למגורים.

ואולם נציגת משרד המשפטים, עו"ד לירון מאוטנר, הודיעה כי מכל הדרישות שהועלו לקביעת סטנדרטים מינימליים להשכרת דירה, המשרד קיבל את הדרישה לאספקת מי שתייה בלבד. מעבר לכך, לא יהיה כל עיבוי נוסף להוספת דרישות, מכיוון שעמדת שקד היא שכל עיבוי נוסף עלול להוציא דירות משוק השכירות.

חברות הכנסת שפיר ולוי־אבקסיס התרעמו על כך שלא הוכנסה הדרישה להפרדה בין המטבח לשירותים, לצד דרישות נוספות. לוי-אבקסיס אמרה כי "זה סעיף שאי־אפשר לעבור עליו לסדר היום. משרד המשפטים מפקיר את בריאות הציבור. אם אין מפסק ואין את נושא חוטי החשמל החשופים, אנחנו חושפים את המוחלשים גם כך לסכנות בטיחות".

שפיר אמרה כי "מבחינה כלכלית, לטענה שזה יוציא דירות מהשוק אין שום תמיכה - ואף במחקרים של OECD נמצאה תמיכה מלאה להצבת תנאי מינימום".

חלק אחר בדיון נועד להסדיר את מעמדו של המתווך בהשכרת דירה, שכן כפי שהסביר פולקמן, כיום קיים נוהג באזורי הביקוש שלפיו בעל הדירה לא רוצה להיעזר במתווך - אך מתווכים עדיין "משתלטים" על הדירה, מפרסמים אותה ומכריחים את השוכר לשלם להם דמי תיווך. הח"כים הזהירו כי החוק החדש אינו נותן מענה למצב הזה, ואף מתמרץ מתווכי דירות להמשיך לנהוג בדרך זו.
דיור איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד