ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

נהג בקו מי-ם לב"ב התעלל במוגבל וכעת נתבע

תביעה בסך 62.5 אלף ₪ נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, בשל סירוב לתת שירות לאדם עם מוגבלות ראייה המסתייע בכלב נחיה בכתב התביעה: "סירובו של הנהג להעלותו לאוטובוס ובכך למנוע ממנו מלקבל את השירות המגיע לכל אדם, מהווה אפליה עפ"י הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק איסור אפליית עיוורים

אוטובוס של חברת 'אפיקים'
אוטובוס של חברת 'אפיקים' צילום: באדיבות המצלם



נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 62,500 ₪ נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, על רקע אפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה.

יניב אלמליך (26) הינו אדם עם מוגבלות בראייה, אשר מזה שנתיים נעזר בכלב נחייה. לפי כתב התביעה, בסוף אוגוסט 2015, ביקש יניב להגיע עם חברו לרמת גן מירושלים, באמצעות קו 400 של חברת "אפיקים".

עם עלייתו לאוטובוס, הנהג הנתבע, מר שעבאני אחמד, צעק על יניב לפני שאר הנוסעים ואסר עליו לעלות יחד עם כלב הנחייה שלו, בטענה שעל פי החוק הכלב חייב לעלות עם מחסום על פיו. למרות ניסיונו של יניב להסביר לנהג כי מדובר בכלב נחיה הפטור מהשמת מחסום על פיו, ועל אף שהציג תעודת עיוור ורישיון המעיד על היות הכלב "חיית שירות", המשיך הנהג בסירובו מלאפשר ליניב לעלות לאוטובוס. בשלב זה, החליט יניב לעמוד על זכותו, ונכנס לאוטובוס יחד עם כלבו. בעקבות זאת, הנהג סירב להתחיל בנסיעה, כיבה את המנוע, ירד מהאוטובוס, נעל אותו והותיר את יניב, חברו, ונוסע שלישי לבדם באוטובוס ללא כל אפשרות יציאה ממנו.

לאחר כ-20 דקות בהן היו נעולים השלושה ברכב, בחום הכבד של חודש אוגוסט, מר שעבאני חזר לאוטובוס, המשיך בהעלאת נוסעים, והחל בנסיעה, מבלי שהוא מתייחס ליניב או לתקרית באופן כלשהו.

הנציבות טוענת בכתב התביעה כי סירובו של מר שעבאני להעלות את יניב לאוטובוס ובכך למנוע ממנו מלקבל את השירות המגיע לכל אדם רק בשל העובדה שהוא מלווה בכלב נחייה, מהווה אפליה עפ"י הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק איסור אפליית עיוורים. כלבי נחיה משמשים לעיוורים כזוג עיניים רואות ומלווים אותם לכל מקום. עוד טוענת הנציבות כי התנהגות זו גרמה לפגיעה בכבודו כאדם, בזכותו לשוויון ובאוטונומיה שלו, ויצרה אצלו תחושות קשות של עלבון, השפלה, זעם וחוסר אונים נוכח הצורך הפשוט והיומיומי להתנייד ממקום למקום באמצעות אוטובוסים המופעלים על ידי הנתבעת.

כמו כן נטען, כי מחובתה של "אפיקים", כאחראית על מתן השירות הציבורי התחבורתי, להכשיר את נהגיה ולהנחות אותם לגבי זכויות אדם המלווה בכלב נחיה, לקבל את השירות הציבורי. עובדות האירוע כפי שהן מובאות בכתב התביעה, מראות כי לא ביצעה חובה זו, ולכן הנציבות מטילה עליה אחריות מרכזית.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "לצערי שוב אנו עדים למקרה שבו אדם עיוור, הנעזר בכלב נחיה, נתקל בקושי לקבל שירות בסיסי ויומיומי כמו נסיעה באוטובוס, ובתגובה קיצונית ובלתי נסבלת מצדו של נותן שירות. תופעות אלה שמקורן בסטיגמות ובורות הם עדין לצערי מנת חלקם של אנשים עם מוגבלות רבים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמה לה למטרה לפעול למיגורן. הנציבות תמשיך לפעול בכלים העומדים ברשותה, על מנת להביא לשוויון של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים."

בחברת אפיקים אומרים כי טרם התקבל כתב התביעה, לכשיתקבל תלמד החברה את האמור בו ותגיב בהתאם. עם זאת אומרים ל'בחדרי חרדים', כי "אפיקים מכירה את המקרה שהתרחש לפני כשנתיים וכבר אז פעלה "בזמן אמת" לנקיטת צעדים משמעתיים כנגד הנהג, אשר לאחר עריכת בירור הסתבר כי הפר את הוראותיה ונהליה הברורים של החברה". בנוסף, "החברה פעלה (עוד לפני המקרה המצער) ופועלת אחריו על מנת למנוע מקרים כגון אלו, ובמסגרת זו רעננה לכל נהגיה, את הנהלים בכל הנוגע לנגישות התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות בכלל ולהעלאתם של כלבי נחיה לאוטובוסים בפרט".

עוד הוסיפו ל'בחדרי' כי למותר לציין כי החברה רואה את לנגד עיניה את נושא הנגישות והשוויון לאנשים עם מוגבלויות, כנושא עם חשיבות ראשונה במעלה, ואינה חוסכת באמצעים, טכנולוגים ואנושיים, על מנת להנגיש את אוטובוסי החברה, בהתאם לכל דרישות הדין ואף מעבר לכך.
אפיקים אפליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד