י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הערכה: כחלון יכריז היום על הגרלת דירות

הערכה: משרד האוצר יכריז היום על פתיחת הגרלת ענק של דירות מחיר למשתכן, זאת במסגרת מסיבת עיתונאים בנושא הדיור שצפוי משה כחלון לכנס היום בשעות הצהריים

כחלון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון צפוי לכנס היום (ד') בשעות הצהריים מסיבת עיתונאים בנושא הדיור. במסיבת העיתונאים, שתיערך בתל אביב, צפויים לקחת חלק שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, סגן שר האוצר יצחק כהן, יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון ומנכ"ל משרד השיכון חגי רזניק.

במהלך האירוע צפוי כחלון לפרוש בפני הכתבים את פעולות הממשלה עד כה בתחום הדיור, ואת השלכותיהן על המגמות בשוק הדיור, ובכלל זה הבלימה ברמת מחירי הדיור במהלך חצי השנה האחרונה.

עוד על פי ההערכות צפוי השר להכריז על פתיחתן של שורה של הגרלות "מחיר למשתכן" לרכישת דירות מוזלות, בהיקף כולל של אלפי דירות. ההגרלות, בהן רשאים לקחת חלק חסרי דירה אשר הוציאו תעודת זכאות של משרד השיכון, ייערכו במספר רב של מוקדים ברחבי הארץ, ובכלל זה במרכז הארץ.

נכון להיום, הוכרזו בסך הכל 10,777 זוכים בהגרלות מחיר למשתכן — בעוד 6,648 יחידות דיור קיבלו היתר בנייה חלקי ו–2,803 בלבד קיבלו היתר מלא.

אין זו מקריות. מדובר במדיניות מחושבת היטב. המטרה היא לגרום לאלפי רוכשי דירות ראשונות לקנות דירות מוזלות שעתידות להיבנות במסגרת מחיר למשתכן, לפני שיתייאשו מהמבצע הממשלתי ופנו לשוק החופשי. זאת, מכיוון שהדבר יגדיל את הביקוש ויפגע במאמצי הממשלה לבלום את המחירים.

באוקטובר 2015 נחתמו בהצלחה המכרזים הראשונים של מחיר למשתכן, ובפברואר 2016 התקיימו שתי ההגרלות הראשונות, בעפולה ובלוד. על אף הרעש התקשורתי הרב שליווה את ההגרלות, בפועל היה מדובר במספרים זניחים של מאות יחידות דיור, ביחס לעשרות אלפי משקי בית שהוציאו תעודות זכאות.

באותה התקופה המדיניות קבעה כי על ההגרלות להתבצע רק בסמוך להוצאת היתר מלא ותחילת בנייה בפועל. ואולם עד מהרה הבינו במטה הדיור כי זו שיטה בעייתית. מעט מאוד יזמים הצליחו להוציא היתר בתוך חודשים מיום הזכייה, וגם מרבית הוועדות המקומיות לא היו ערוכות לכך. קצב ההגרלות המשיך להיות כמה מאות דירות מדי חודש, ובמקביל עשרות אלפי משקי בית נרשמו. היוזמה הושמה ללעג כסוג של פיס, ובמטה הדיור חששו כי אמון הזוגות הצעירים בה יאבד, וכי הרוכשים יחזרו לשוק החופשי, ובכך יגדילו את הביקוש וידחפו את המחירים למעלה.

לפיכך הוחלט על שינוי מדיניות בעניין מועד ההגרלות ביחס לתחילת הבנייה בפועל. אם בימיה הראשונים של התוכנית הוצמדו ההגרלות להוצאת ההיתר המלא, בחלוף הזמן הן נערכו בסמיכות להיתר בנייה בתנאים — כזה שמכוחו אי־אפשר לבנות. בחודשים האחרונים אף נודע על הגרלות בסמוך להגשת בקשה להיתר מצד היזם בלבד.

יתרונותיה של הגישה החדשה ברורים — יכולתה של הממשלה לקיים מספר גדול של הגרלות בתוך זמן קצר ולהוציא אלפי רוכשים פוטנציאליים מהשוק. אבל יש לה גם לא מעט חסרונות שמהם סובלים בעיקר הרוכשים. הם נאלצים להמתין חודשים ארוכים להליך בחירת הדירה, שבו כלל לא מובטח להם כי יצליחו לרכוש דירה שבה הם מעוניינים. הסיבה: היזם אינו מפרסם את התוכניות של הדירות כל עוד לא קיבל הפרויקט היתר ואושר סופית. כמו כן, לפי שיטת בחירת הדירות, אלה הממוקמים בתחתית רשימת הזוכים רשאים לבחור אחרונים, כשההיצע שנותר מוגבל. לפיכך, עלולים הרוכשים לגלות רק בתום חודשי ההמתנה הארוכים כי עליהם לבטל את זכייתם. בנוסף, עשוי מחיר הדירה לעלות בתקופת ההמתנה עקב הצמדות למדד תשומות הבנייה.
משה כחלון מחיר למשתכן הגרלת דירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד