כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ח"כ אשר בראיון ל'בחדרי': "אין בשורות בתכנית לחרדים; אנחנו לא סוג ב'"

רגע אחרי הודעת השר כחלון על הגרלה של 15,000 דירות במסגרת 'מחיר למשתכן', מעניק ח"כ אשר ראיון ל'בחדרי' ובו הוא מדבר על הדרת החרדים מהתכנית: "אנשי המקצוע במשרד השיכון אחראים לספק פתרון. החרדים הם לא סוג ב'" • צפו בראיון

יעקב אשר
יעקב אשר



החרדים מאוכזבים: שר האוצר משה כחלון הודיע היום בחגיגיות על הגרלת ענק של 15,000 יחידות דיור, במסגרת מחיר למשתכן. אולם, מתברר כי בעוד שכלל אזרחי ישראל צפויים ליהנות מבשורת כחלון, דווקא המגזר החרדי ממשיך להיות מופלה וממודר.

כזכור, מוקדם יותר היום דווח כי במסיבת עיתונאים שקיים שר האוצר משה כחלון הבוקר, הכריז כחלון על הגרלה שתיערך כבר במוצאי שבת הקרובה, על 15,000 יחידות דיור, במסגרת 'מחיר למשתכן'.

לדבריו של כחלון, "בעקבות ההצלחה של מחיר למשתכן, החלטנו להעצים אותה ולהוציא בבת אחת הגרלה של 15,000 יחידות דיור, רובם באזורי ביקוש במוצאי שבת הקרובה".

"נוציא עשרות אלפי זוגות צעירים ממעגל הביקושים. החגיגה הזו שהיזמים רואים את הצעירים ומנצלים אותם נגמרה. הזוגות הצעירים יגשימו חלום" הבטיח כחלון.

בנוסף, אמר כי "הגברנו את כמות בני המקום בתוכנית. אנחנו יודעים שבקיבוצים ובמושבים יש את המושג של בני מקום. אני חושב שגם לעירוניים מגיע לגור ליד משפחתם".

הוא התייחס לאופציית הבחירות המונחת על השולחן ואמר כי "אני לא מאמין שיש מישהו שיוכל לעצור את הרכבת הזו של המחיר למשתכן. כן בחירות לא בחירות, כן ממשלה לא ממשלה - מחיר למשתכן לזוגות הצעירים יהיה".

אלא שמסתמן כי גם הפעם יודרו החרדים מהחגיגה, והדירות שייבנו יהיו בערים החילוניות. הציבור החרדי - המגזר שסובל העיקרי ממצוקת הדיור החריפה - מצפה מהנציגים החרדים בכנסת ובממשלה שיידרשו לעניין ויתבעו את המגיע לשולחיהם.

בראיון ל'בחדרי חרדים' אומר ח"כ יעקב אשר, כי הוא מאוכזב מהתוכנית שכחלון הציג היום, לדבריו, אין כרגע פתרונות ובשורות למצוקת הדיור במגזר החרדי. "החרדים הם לא סוג ב'" אומר אשר ל'בחדרי'.

צפו בראיון המלא.


יעקב אשר בראיון ל'בחדרי חרדים' • צפו

"אני חושב שהעבודה ששר האוצר עושה באופן כלכלי בנושא הדיור, תישא פרי והיא מראה על מאמצים גדולים", פותח אשר את דבריו, "אולם, אני ציפיתי לקבל בשורות גם לנושא של הציבור החרדי, שכונות ופתרונות לציבור החרדי, מתוך ההגרלה הזו אין לחרדים כלום מעבר לבית שמש. אין כרגע פתרונות ובשורות לציבור החרדי".

אשר התייחס לפתרונות הדיור לחרדים שדווחו ב"בחדרי חרדים" ואומר כי "נכון שיש כעת תוכניות ודברים שאנחנו מקדמים באוצר ובמטה הדיור, אבל לצערי הרב, עדיין אנחנו לא רואים את זה בפועל, כשאנחנו מדברים על הגרלות ועל השיווקיים הללו - מעבר לבית שמש, לצערי הרב, אני התאכזבתי בחלק הזה. ציפיתי לאיזשהו בשורה שקשורה לפתרונות לציבור החרדי, ואני מקווה שהבשורות האלו יגיעו בהמשך".

"בתוכנית שכחלון הציג היום אנחנו רואים את בית שמש, ו-78 יחידות דיור בנצרת עילית שאני לא יודע אם זה בהר יונה או לא", מפרט ח"כ אשר, "אבל אין את הפתרונות החדשים. אגב, שר האוצר והשיכון בעצמם, גם בישיבת סיעה עמנו וגם בראיונות שהם העניקו לתקשורת החרדית – הם יודעים ורוצים ומנסים לעשות את הדברים, לצערי הרב היום זו תוצאה אולי של מה שלא נעשה בהתחלה, היום זה דברים שכבר הבשילו".

"אנחנו צריכים להציל את המצב בהמשך, אנחנו נמצאים במגעים מולם, יש רצון טוב, יש את שפיר, את אלעד, כפר סירקין דרום, אנחנו חייבים להיות על מפת ההגרלות וההתיישבות, על מפת הדירות שיתאימו לציבור החרדי כי הבשורה הענקית הזו של 15 יחידות דיור שיוצאות לשוק, לאדם החרדי הפשוט היא לא מדברת בכלל, כי אין לו שם סוכה ואין לו שם תלמוד תורה ואת הצרכים האלמנטריים הוא צריך. אז זו בשורה טובה לכל עם ישראל אבל לא לציבור החרדי".

האם תכנית 'מחיר למשתכן' יעילה או שגם בה יש עוד מה לתקן?

"אני בהחלט תומך בעמדותיהם של שר האוצר והשיכון, אני חושב שמחיר למשתכן היא תכנית טובה, יש בעיה אחת מרכזית ששוחחתי עליה במספר ישיבות עם מטה הדיור, גם עם שר האוצר בעצמו, והשר הזכיר את זה בצורה אחרת היום במסיבת העיתונאים, הוא דיבר על כך ש'בני מקום' תהיה להם עדיפות במכרזים הללו, אולם מאחר והיום בכל 'מחיר למשתכן' – אדם יכול לרכוש מקום ולא לגור בו – זאת אומרת שאתה נותן למשקיעים להתחרות בהגרלות ואתה לא מסייע למתגוררים עצמם, עכשיו בהיבט החרדי החשיבות כפולה ומכופלת כי אדם רוצה לדעת מי יהיו השכנים שלו".

לדבריו, "הדבר הזה צריך להיות מתוקן, לא רק עבור הצבור החרדי אלא לכלל אזרחי המדינה, כי ברגע שאתה פותח את האפשרות שאתה יכול לקנות דירה ולא לגור שם – אתה מאבד את הרעיון האמיתי והופך את זה למסחור, אני מקווה שאת הדבר הזה יתקנו. אני מחכה לתשובות בעניין הזה משר האוצר. זה אינטרס של כלל האוכלוסייה ובעיקר למגזר החרדי".

צריך לומר, שכל הקמת האגף החרדי היא יוזמה שלך שנחשפה ב"בחדרי חרדים"

"אכן יוזמה שלי, אבל קיבלתי עליה גיבוי מלא מסיעת 'יהדות התורה' ואכן העלינו את זה בישיבת סיעה שהתקיימה בהשתתפות שר האוצר כחלון ושר השיכון גלנט, וכך התקבלה ההחלטה".

לסיום, שמענו ביקורת חריפה על העבודה שמינו את אילנית אלפי - אישה דתיה לתפקיד ראש אגף החרדים במשרד השיכון, יש הצדקה למחאה שלא מינו לתפקיד אדם חרדי?

"אני חושב שקודם כל אנחנו צריכים לתת צ'אנס. אם היו שואלים אותנו אולי היו צריכים לפתוח את זה למכרז כללי גם מחוץ למשרד השיכון, כי בסופו של דבר בחרו מישהו מתוך המשרד, ויש בזה יתרונות, כי מי שמגיע מתוך המשרד - יש לו את הידע ואת השליטה".

"אבל דבר אחד אני רוצה לומר, קודם כל עצם זה שהקימו את האגף החרדי - זה אומר שמשרד השיכון מחויב למגזר החרדי, בנוסף, 'מעשיה יקרבוה ומעשיה ירחקוה'. היא תבחן במעשים. אנחנו ניתן לה את הצ'אנס. בכלל צריך לומר, אנחנו מקווים שמשרד השיכון יוביל את פתרונות הדיור ולא חברי הכנסת, כי זו לא עבודה של הפוליטיקאים, אלא של אנשי המקצוע במשרד. דבר אחד שיהיה ברור - החרדים הם לא אזרחים סוג ב'".
מצוקת הדיור החרדית יעקב אשר משה כחלון מחיר למשתכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד