י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קוקה קולה לא מוותרת: יוצאת למאבק בממונה על ההגבלים מיכל הלפרין

החברה המרכזית הגישה עתירה לבג"צ נגד הממונה על ההגבלים העסקיים. לטענת קוקה קולה, הממונה מונעת ממנה את הזכות להליך הוגן לפני הטלת העיצום הכספי הגבוה בהיסטוריה בסך 62 מיליון שקל

קוקה קולה לא מוותרת: יוצאת למאבק בממונה על ההגבלים מיכל הלפרין



החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) נוקטת צעד יוצא דופן: החברה הגישה עתירה לבג"צ נגד הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין - כך נודע ל-TheMarker.

העתירה הוגשה בהמשך להודעת רשות ההגבלים לפני כשלושה חודשים על כוונתה להטיל על החברה את העיצום הכספי הגבוה ביותר שהוטל על ידי הרשות על חברה, בסך 62 מיליון שקל. הקנס הוטל בשל ניצול לרעה לכאורה של מעמדה של החברה כבעלת מונופול בשוק משקאות הקולה, והפרה לכאורה של התנאים למיזוג שהוטלו עליה במסגרת מיזוג החברה המרכזית ונביעות.

בעתירה טוענת קוקה קולה ישראל כי הממונה מונעת ממנה את הזכות להליך הוגן ואת הזכות להתגונן כראוי בפני הטענות שהועלו נגדה. לדבריה, מאז שקיבלה את הודעת הממונה על כוונתה להטיל עליה את הקנס ועד היום, היא לא קיבלה את פירוט המעשים והמחדלים אשר, על-פי הטענה, מהווים הפרה של הוראות הדין.

בנוסף, נטען שהממונה אף השיבה לה שאין בכוונתה לפרט מעבר למה שנכתב בהזמנה לשימוע - והפנתה אותה לעשרות אלפי עמודי הפרוטוקול של עדויות שנגבו מעובדי החברה ומלקוחות במסגרת החקירה הפלילית נגדה, שנסגרה בשל חוסר ראיות.

החברה המרכזית דורשת מבג"ץ שיורה לממונה לקבוע סדרי דין לקיום הליך הוגן במסגרת השימוע שאמור להתקיים; למסור לה כתב טענות שיכלול את פירוט המעשים והמחדלים המהווים הפרה; למסור לה את המסמכים המצויים בתיק הרשות; ולקבוע כי החברה המרכזית תוכל להציג ראיות ולחקור עדים במהלך השימוע. עוד מבקשת החברה שמניין הימים עד לשימוע ייעצר עד למתן פסק דין בעתירה.

בחברה המרכזית טוענים כי חקירת הרשות נגדה החלה בשנת 2012, זמן קצר אחרי שהתווסף לחוק פרק "שמסמיך את הממונה לבדה, ללא כל מותב או שותפים להחלטה", להשית על תאגיד עיצום בסך של עד 24.5 מיליון שקל (הקנס הנוכחי מהווה הצטברות של מספר אירועים שונים לכאורה).

החקירה נמשכה שלוש שנים ובמהלכה נחקרו תחת אזהרה 78 עובדים של החברה ולמעלה ממאה לקוחות שלה, ונתפסו מסמכים וחומר ממוחשב בהיקף עצום. בסיום החקירה העצומה, הודיעה הרשות כי לא נמצאו ראיות להעמדה לדין פלילי. בד בבד הודיעה הממונה לחברה המרכזית שעל בסיס הדברים שנלמדו כביכול בחקירה הפלילית, החליטה להשתמש בסמכותה החדשה - ובכוונתה לקבוע כי הם הפרו את החוק ולהטיל עליהם עיצומים כספיים.

הממונה שלחה לעותרים מכתב בו הודיעה כי היא שוקלת הטלת עיצומים כספיים בסכום עתק בשל שלל "התנהגויות אנטי-תחרותיות", אך זאת מבלי לפרט ולו אירוע ספציפי אחד המעיד על אותן התנהגויות. "במכתב השימוע מצאנו שלל כותרות וציון שמות של מספר לקוחות, אך באופן מפתיע, פירוט אירוע בו פלוני עשה כך או אלמוני עשה אחרת, ביום כך וכך, ביחס ללקוח ספציפי כלשהו – לא מצאנו", נכתב בעתירה. בנוסף, נטען כי הממונה מסרבת להפנות באופן ספציפי למסמך כלשהו התומך בטענותיה ומפנה לעשרות אלפי המסמכים שנאספו וממשיכים להגיע למשרדי החברה.

העתירה חושפת את ארבעת התיקים העומדים נגד החברה המרכזית: בתיק אחד נטען שבמסגרת ניהול הקשר המסחרי של החברה המרכזית עם כ-50 מלקוחותיה, השתמשו אנשי המכירות של החברה במספר כלים כדי להשיג את הסכמת אותם לקוחות לעבודה בלעדית או להפסקת רכישת מוצרים ממתחרה.

בתיק אחר נטען כי החברה המרכזית פעלה להוציא מכשירי מזיגה של משקה "נסטי" שבבעלות קבוצת אסם (מתחרה בפיוז טי של החברה המרכזית) מנקודות מכירה של שבעה מלקוחותיה. בשניים מהמקרים הצליחה במשימתה, אך לא מצויין מה היה סוג ההטבות שניתן ללקוחות.

בתיק נוסף נטען שהחל משנת 2009 היה בחברה המרכזית נוהל שיושם בפועל, שלפיו תופסק מכירת מוצרי החברה ללקוח שמחזיק בבית העסק גם מוצרים מיבוא מקביל. אותו נוהל גם קבע שרכישה מהחברה בבלעדיות היא תנאי לזכאות לקוח לקבל שלט לבית העסק.

בחברה המרכזית טוענים שמכתב השימוע לא נותן כל סימן מזהה לאותו "נוהל פנימי", וכי הם לא מכירים "נוהל פנימי" שכזה. עוד תיק עוסק במסמך עבודה פנימי בדבר מדיניות לכאורה של מתן הנחות ללקוחות החברה על מחירי מוצרים, שיצר לכאורה מדיניות הנחות שהפרה הוראות שניתנו על ידי הממונה לחברה.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה היום, אולם ברשות טרם הספיקו לעיין בה".

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "החברה מאשרת כי אכן הוגשה עתירה המבקשת כי בית המשפט העליון יקבע כללים שיאפשרו הליך הוגן במסגרת השימוע שעורכת הממונה על ההגבלים העסקיים לחברה. אין מקום להרחיב בנושא מול התקשורת בשעה שהעתירה מונחת בפני בית המשפט".

קוקה קולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד