כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

יממה ללא גז בישראל • אספקת הגז הופסקה היום וחודשה

אחרי תקלת הגז המצרי - תקלת הגז הישראלי • היום, בשל תקלה באספקת הגז ממאגר 'ים תטיס' הישראלי, נותרה ישראל ללא ספק גז • עד שחודשה ההזרמה הופעלו טורבינות הגז של חברת החשמל באמצעות דלק חילופי

יממה ללא גז בישראל • אספקת הגז הופסקה היום וחודשה



היום בצהריים (שבת) חלה תקלה באספקת הגז הטבעי של שותפות 'ים תטיס' הממוקמות מול חופי אשקלון, ואספקת הגז לישראל הופסקה.

בחברת החשמל מיהרו להסב את טורבינות הגז לשימוש בדלק חלופי, כך שאזרחי ישראל לא חשו בפגיעה כלשהי.

בינתיים תוקנה התקלה ונראה כי ההזרמה תחודש כבר בשעות הקרובות.

עם זאת, העובדה כי ישראל נותרה בלי ספק גז למשך שעות ארוכות הביאה את הרשויות לחשיבה מחודשת בנושא.

כזכור, הפסיקה גם מצרים את אספקת הגז לישראל בעקבות הפגיעה בצינור הגז המצרי.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הודיע הערב (מוצ"ש) כי בדעתו לכנס את הוועדה שבראשותו לדיון דחוף באירועים. "מסתבר שזרימת הגז כחול לבן הישראלי, אינה חסינת תקלות והפתעות לרעה, בדומה לגז השחור-אדום-לבן המצרי".

מאשים את הממשלה

ממקום שהותו בארה"ב יצא הערב שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, במסר תקיף בנושא הפסקת הזרמת הגז ממצרים והתקלה הבלתי צפויה בצינור החלופי. מחוסר ברירה מופעלות תחנות החשמל בדלקים מזהמים כמו סולר ומזוט. לנדאו מדגיש, מחד, את העובדה כי ישראל ערוכה ותעשה כל מאמץ כדי לתפקד למרות כל הקשיים, "בזכות ההיערכות והמוכנות של משרד התשתיות הלאומיות וגופי הסמך שתחת אחריותו". מאידך, הוא מאשים את הממשלה באזלת יד בנושא.

לנדאו מזכיר את ה'מחיר' אותה משלמת כיום המדינה, הנאלצת להשתמש "בדלקים מזהמים ויקרים". ולמה? "מכיוון שנעצרו פרויקטים חשובים כמו התחנה הדו דלקית באשקלון. הממשלה מערימה קשיים על פרויקט 'תמר' ונדחתה הקמת נקודת קליטה צפונית לגז".

"המציאות אותה אנו חווים בימים אלו מאלצת את ממשלת ישראל לבצע חשבון נפש רציני ועמוק לגבי משק האנרגיה שלה והדרך בו התייחסה אליו עד היום. לא רק שאיננו לומדים מטעויותינו, אלא אנו ממשיכים להנציח אותן", סבור לנדאו.

"מי שמונע בניית תחנות כוח שיש ביכולתן לפעול באמצעות פחם, מקבל היום תחנות שנאלצות לפעול באמצעות סולר ומזוט - דלקים מזהמים, רעילים ויקרים פי כמה. מי שבהתנהלותו מעכב את פיתוח מאגרי הגז הטבעיים של ישראל, שלא יתפלא שהוא קם בוקר אחד למציאות שבה לישראל אין גז טבעי - לא מקומי, ולא מיובא. מי שנלחם בהקמת נקודת נחיתה ותשתית הולכה צפונית לגז הזה, עוד ימצא עצמו במציאות שבה תקרית ביטחונית, איתני הטבע, או טעות אנוש ימנעו מאיתנו את האפשרות להבטיח את המשך אספקתו הסדירה למשק".

לנדאו קורא לראש הממשלה "לקיים דיון דחוף" ולאשר את הקמת תחנת הכוח הדו-דלקית באשקלון במסלול ירוק ומהיר.

הוא אף דורש מראש הממשלה לדאוג לכך שמשרד האוצר והעומד בראשו יסירו את החסמים לקידום פיתוח פרויקט 'תמר' "אשר מפורטים במכתב שהציג בפניהם מנכ"ל משרד ראש-הממשלה אייל גבאי באופן מיידי. מכתב, אשר לא זכה עד כה לכל תגובה. העדפת רווחים כלכליים לטווח הארוך, על פני צרכי האנרגיה המיידים, גורמת למשק לשלם מחירי עתק במונחי סביבה וכלכלה כבר היום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד