י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אלשטיין מהדק קשרים עם נתניהו? ימנה את פרח לרנר לתפקיד בכיר באי.די.בי

לרנר צפויה להתמנות לסמנכ"לית רגולציה באי.די.בי פיתוח ■ לפני כמה חודשים הגיעו לרנר ובעלה להסדר עם פרקליטות המדינה, במסגרתו הודתה בעבירות משמעת ובניגוד עניינים - והורחקה ל-5 שנים מהמגזר הציבורי

אדוארדו אלשטיין, צילום: אלי קובין
אדוארדו אלשטיין, צילום: אלי קובין



האם אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, מהקונצרנים הגדולים במשק - מבקש להדק קשרים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו? ל-TheMarker נודע כי אלשטיין צפוי למנות את פרח לרנר לתפקיד סמנכ"לית רגולציה של אי.די.בי פיתוח, וכי דירקטוריון החברה צפוי בקרוב לדון במינוי ולאשר אותו.

לרנר (40) שימשה ב-2015-2009 יועצת בכירה לענייני חקיקה וכנסת בלשכת נתניהו. בפברואר האחרון היא הגיעה להסדר עם פרקליטות המדינה, במסגרתו הודתה בעבירות משמעת ובכך שפעלה בניגוד עניינים כאשר קידמה בלשכת רה"מ את ענייני לקוחותיו של בעלה שניהל משרד יחסי ציבור. בהסדר נקבע כי התיק נגדה ייסגר, והיא תורחק בהליך משמעתי לחמש שנים מהמגזר הציבורי ותשלם קנס של 20 אלף שקל.

לרנר היתה אחראית על הקשר שבין נתניהו לכנסת, נחשבה אשת סודו והיתה חלק מצוות קבלת ההחלטות בלשכה. במסגרת תפקידה ליוותה לרנר את עבודתה של ועדת השרים לחקיקה, היתה מעורבת בקידום הצעות שעל סדר יומה של הוועדה וטיפלה בהצעות חוק וחקיקת משנה הנוגעים למשרד ונדונים בכנסת.

בהודעת הפרקליטות בפברואר נכתב כי "היא היוותה גורם מרכזי ומשפיע בעבודת ראש הממשלה ולשכתו ובעבודת הממשלה בכללותה, והיה לה משקל משמעותי והשפעה על פגישות של גורמים שונים עם ראש הממשלה והחלטות אחרות שמתקבלות בלשכתו".

כתב האישום נגד פרח לרנר מתאר שבעה מקרים שבהם סייעה לקדם עניינים של לקוחות של אבי לרנר, בעלה. לרנר עוסק במתן שירותים של יחסי ציבור וקשרי ממשל באמצעות חברת לרנרקום שבבעלותו, המתמחה בחברה הדתית-לאומית. על פי כתב האישום בו הודתה לרנר, חלק מלקוחותיו של בעלה שכרו את שירותיו נוכח ידיעתם כי רעייתו עובדת בלשכת ראש הממשלה ומקורבת לראש הממשלה, ומתוך כוונה כי תהווה "ערך מוסף" בקשרי ממשל ותסייע להם. כמו כן, לרנר ידעה בשני מקרים כי לקוחותיו של בעלה משתמשים בה כ"זרז" או כ"קיצור דרך" במשרד.

אי.די.בי פיתוח והחברה הבת שלה דיסקונט השקעות גייסו מהציבור מיליארדי שקלים באיגרות חוב. אי.די.בי פיתוח מחזיקה בעצמה ובאמצעות חברות בנות בשורה של חברות גדולות ומובילות במשק, הפועלות בענפים עם רגולציה ברמות שונות. מדובר בין השאר בחברות כמו סלקום, שופרסל, נכסים ובנין, כלל ביטוח, גב ים, אלרון ועוד.

"העבירה באמצעות בעלה מסרים מלשכת רה"מ ל'ישראל היום'"

על פי כתב האישום, בעניין של העיתון "מקור ראשון", שלו ייעץ אבי לרנר במשבר אליו נקלע, פנתה פרח לרנר באפריל 2014 במסרון לארי הרו, שהיה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה — ושהמשטרה הודיעה בפברואר כי המליצה להעמידו לדין בגין קבלת שוחד. לרנר, שהיתה כפופה להרו, ביקשה להניע אותו להשתמש בתפקידו כדי להשפיע על שיקול דעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, במטרה שתאושר הרכישה של "מקור ראשון" על ידי "ישראל היום".

כך כתבה לרנר במסרון להרו: "היי. חג שמח! אני שומעת שהממונה על ההגבלים עושה קשיים לישראל היום ברכישת מקור ראשון. צריך לזכור שהשר הממונה עליו הוא בנט... מציעה לבדוק עם ראש הממשלה אם יש דרך כלשהי לפעול מולו". הרו השיב לה: "יודעים ובודקים". לרנר הגיבה "מעולה", ו"פגשנו שלשום חבר'ה ממעריב ומקור ראשון. היו מאוד מודאגים". כשבועיים לאחר מכן הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, דיויד גילה, אישר את עסקת המכירה.

כמה חודשים לאחר מכן החל אבי לרנר להעניק שירותי ייעוץ ל"ישראל היום". פרח לרנר היתה אמונה על גיבוש רוב בכנסת לסיכול הצעת החוק להגבלת הפצתו של העיתון בחינם (חוק "ישראל היום"). היא העבירה לבעלה בנובמבר 2014 הודעות אי־מייל אשר כללו מידע שהגיע אליה במסגרת תפקידה, ועשוי היה לסייע לו בעבודתו מול "ישראל היום". להודעות צירפה קובץ המפרט את עמדת חברי הכנסת בקשר לחוק "ישראל היום", בסמוך למועד שבו התקבלו אצלה ולפני מועד ההצבעה הטרומית בכנסת. בנוסף, היא העבירה באמצעות בעלה מסרים מלשכת ראש הממשלה לעיתון.

"במעשיה המתוארים לעיל בכתב אישום זה, בהיותה עובדת ציבור, יועצת בכירה לראש הממשלה המופקדת על הקשר עם הכנסת, ביצעה הנאשמת במהלך מילוי תפקידה מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים בציבור", נכתב בכתב האישום שטופל על ידי עורכות הדין מורן ברטפלד וענת גולדשטיין מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

סנגורה של לרנר, עו"ד רועי בלכר, מסר אז בתגובה כי היא פעלה בתום לב ומתוך כוונות ראויות וענייניות, והוא מקווה כי השירות הציבורי יוכל ליהנות מכישוריה וממסירותה גם בעתיד.

לרנר מסרה לאחר ההסדר עם הפרקליטות כי היא לוקחת אחריות "על טעויות שנעשו על ידי בתום לב ומתוך חוסר תשומת לב, שנבעה בין היתר מהעבודה האינטנסיבית סביב השעון בלשכת ראש הממשלה. אני פונה היום לדרך חדשה ומאתגרת במגזר הפרטי, ואין לי ספק שאמשיך לתרום בדרכי למדינת ישראל בעתיד".,
פרח לרנר אדוארדו אלשטיין בנימין נתניהו אי. די. בי.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד