י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

50% מהישראלים המעשנים ימותו מזה - ומה עושים ליצמן וכחלון?

אם היינו מדווחים על עלייה דרמטית במספר ההרוגים בכבישים, שמגיע לכמה מאות בשנה, האדמה היתה רועדת. הגיע הזמן שהיא תרעד גם כשמדובר בכישלון המדינה להתמודד עם נגע העישון - שהורג 8,000 ישראלים בשנה

צילום: סופי גורדון, פלאש 90
צילום: סופי גורדון, פלאש 90



יותר מרוב משרדי הממשלה, משרד הבריאות מרבה להתמודד עם קטסטרופות בלתי־צפויות ומשברים פתאומיים — כמו התפרצות מגיפה, אירוע של תינוקות שנפגעים ממזון מקולקל, או שביתת רעב של אסירים, שדורשת מהמשרד הכרעות מוסריות ורפואיות קשות בזמן אמת.

אך העלייה במספר המעשנים בישראל — כ–120 אלף מעשנים חדשים בשנה האחרונה, שעשרות אלפים מהם יחלו וימותו — היא בוודאי לא אירוע מפתיע או בלתי־צפוי. להפך, הכתובת הזאת היתה על הקיר שנים ארוכות, אך משרד הבריאות בראשות השר יעקב ליצמן כמעט לא נקף אצבע כדי להתמודד עם ההידרדרות הזאת.



קו שחור וברור מחבר בין שני ממצאים שעולים מהדו"ח שמפרסם משרד הבריאות (המשרד מחויב בפרסומו על פי חוק, וסביר להניח שלא היה מתנדב לעשות זאת לולא כן). הממצא הראשון הוא העלייה התלולה במספר המעשנים — שמחזיר את ישראל שנים אחורה במאבק בעישון. הממצא השני הוא המקום העלוב שבו ממוקמת ישראל במדד ההתמודדות עם העישון, עם ציון נכשל של 43.5 מתוך 100.

השנים האחרונות הן שנים אבודות במאבק: בקדנציה הקודמת ניסתה שרת הבריאות, יעל גרמן (יש עתיד), להעביר בחוק את התוכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו. הניסיון שלה טורפד בלחץ חברות הטבק, ובעידוד חבר הכנסת הנמרץ מהאופוזיציה (דאז) ליצמן, והממשלה התחלפה לפני שנחקק החוק. בקדנציה הנוכחית, ליצמן הוא כבר שר הבריאות, ויחסו הידידותי לחברות הטבק הגיע לשיאו סביב פרשת ההקלות שניסה להעניק לענקית הטבק פיליפ מוריס בהחדרת הסיגריות החדשות שלה (אייקוס) לישראל, ניסיון שנעצר רק בבג"ץ.



בינואר השנה שודר תחקיר ערוץ 2 על יחסו המקל של ליצמן לחברות הטבק ועל העובדה שכסף פתח דלתות לחברת סיגריות פיקטיבית לפגישות עם השר ועם בכירי משרד הבריאות. בעקבות התחקיר, הודיע משרד הבריאות בכמה הזדמנויות כי בכוונתו לקדם צעדי חקיקה משמעותיים נגד עישון. למשל, בדיון שנערך בכנסת פירט פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, כי המשרד יקדם איסור מוחלט על פרסום מוצרי טבק, אזהרות גרפיות על חפיסות, החמרה של האיסור על עישון במקומות ציבוריים, הקמה של מוקד טלפוני לסיוע בגמילה מעישון ומסעי פרסום בנושא.

עד היום, בחלוף חצי שנה, לא בוצע אפילו צעד אחד מהרשימה הזאת. ליצמן אפילו הודיע כי הוא מתנגד לאזהרות גרפיות על גבי חפיסות — צעד שמונהג כיום ביותר מ–100 מדינות. התחושה היא שבעוד הדרג המקצועי במשרד הבריאות משתוקק להסתער על החקיקה נגד עישון, בלשכת השר בולמים אותו. על שאלות TheMarker כמה דיונים התקיימו בנושא ואיפה עומדים הצעדים שעליהם הכריז המשרד, השיב המשרד: "התקיימו שורה של דיונים בראשות המנכ"ל (כארבעה דיונים), וכן דיונים בראשות השר". לגבי כל אחד מהצעדים שמנה גרוטו, השיבו במשרד כי הם "בדיון" או "בהליכי אישור". בשורה התחתונה, לא חלה כל התקדמות.



גם נושא השוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות רגילות תקוע - ולא באשמת משרד הבריאות, אלא באשמת משרד האוצר בראשות השר משה כחלון, שכנראה פוחד להרגיז את מצביעיו באמצעות העלאת מס. בינתיים, עוד ועוד מעשנים עוברים לגלגול במקום להפסיק לעשן, ומדיניות המס שנועדה לצמצם עישון הולכת לעזאזל.

נחזור שוב על הנתון הקשה: חמישית מהישראלים מעשנים, ועל פי הסטטיסטיקה הידועה, חצי עד שני שלישים מהם ימותו כתוצאה מעישון, וחייהם יתקצרו בכעשור. 8,000 ישראלים בשנה מתים כתוצאה מעישון (מהם 800 מעישון פסיבי) - פי 20 מההרוגים בתאונות דרכים. אם היינו מדווחים על עלייה דרמטית כזאת במספר ההרוגים בכבישים, האדמה היתה רועדת. הגיע הזמן שהיא תרעד גם כשמדובר בכישלון המדינה להתמודד עם נגע העישון.
עישון יעקב ליצמן משרד הבריאות סיגריות themarker

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד