ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מתח לקראת העצרת: מי ישתתף ומי יחרים

אל העצרת שמארגנים בסאטמר, עמלים לארגן קהלים נוספים, נגד דעת חברי המועצות בישראל. הניסיונות לגייסם, נתקלים בקשיים. דיין ראשון הוציא הבהרה "נכנע דעתי לדעתם של גדולי ארץ ישראל". היממה הקרובה היא שתכריע. כל הפרטים

מתח לקראת העצרת: מי ישתתף ומי יחרים



מתח בארצות הברית - האם עצרת סאטמר בעניין הגיוס תהפוך לעצרת "כלל ישראל" ותכיל את כל הקהלים. מסע לחצים ושיחות טרנס אטלנטיות בין בתי אדמו"רים וראשי ישיבות, לשני הצדדים. ביממה זו אמורה ליפול ההכרעה מי יהיו המשתתפים. נכון להלילה בוטלה אסיפה מכרעת שבה אמורה היתה ליפול הכרעה בחצרות; ויזניץ מונסי, סקולען, סאטמר מהר"א וסקווירא.

עקרונות העצרת, כפי שמסתמן כעת, יהיו אמירה ישירה ומנוגדת לעמדת אדמ"ורים וראשי ישיבות חברי מועצות גדולי התורה בישראל של 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה', וגם ש"ס.

כך עולה מנוסח מכתב שאלות חריף ששוגר למספר ראשי ישיבות בישראל, עליו חתמו חמישה ראשי ישיבות מפורסמים בארה"ב בראשות האדמו"ר מנובומינסק והגר"מ קוטלר. ומנוסח המסרים של מארגני העצרת מסאטמר מהרז"ל, שהעסקן הרב יצחק שטרן (אחיו של הרב אפרים שטרן בעל החסד מירושלים) פועל מטעמה.

תמונת המצב כעת היא שחלק מראשי הישיבות בארצות הברית וכן האדמו"רים, השתכנעו כי עמדת 'הפלג הירושלמי' נכונה ואלפי בחורי ישיבות בסכנת גיוס לצה"ל. כל גדולי ישראל החיים בישראל, מלבד אלו המזוהים עם 'הפלג' סוברים שהמצב הנוכחי אינו בגדר "גזירת גיוס" והורו לשומעי לקחם להתייצב.

יחד עם זאת כלי תקשורת או עיתונים בארה"ב מסרבים עד עתה לפרסם קריאות להשתתפות בעצרת, או את מכתב ראשי הישיבות, כיוון שהוא נגד עמדת הגראי"ל שטיינמן. מלבד עיתון מקומי בפלטבוש, שם התפרסם המכתב של ראשי הישיבות כשהיחיד שחתום עליו הוא הגאון הרב "אהרן שכטר וחברים".

כדי להבין את הפרשה המסעירה שפרצה לחיינו הבוקר (ב') עם הפרסום המפתיע של המאמרים ביומונים, צריך לעשות קצת סדר במפת היחסים החדשה בין החצרות השונות בעולם החרדי.

'הפלג הירושלמי' שמחזיק בדעות ועמדות קרובות אל 'העדה החרדית' משחק על הגבול הדק שבין קנאות נגד המדינה לבין קנאות עם המדינה.

כלומר בעוד בעניין ההתייצבות בצבא דעתם קיצונית יותר משל 'העדה' - בעניין תקצוב מוסדות מכספי ממשלה, הם נמצאים בדיוק בצד השני.

בתוך סאטמר, נהנים ב'פלג הירושלמי' מתמיכה של פלג המהרז"ל, מה שיוצר מצב שפלג המהר"א מתייצב מנגד. בכמה נאומים חריפים טען האדמו"ר מהר"א שאי ההתייצבות אינה הדרך, וכראייה הביא את דודו, מייסד דרך הקנאות הרה"ק רבי יואל מסאטמר שפסק כן להתייצב ולא להתחכם עם "הציונים".

כל הצדדים בסאטמר וב'העדה החרדית' סוברים כמו 'הפלג' בעניין הגיוס והצורך להלחם בכך שאף יהודי שומר תורה יתגייס לצבא, גם אם אינו בחור ישיבה. לדידם, מדובר ב"סכנת שמד" ועל כן גם מי שאינו עסוק בתורה, ההתגייסות לצבא אסורה בכל מקרה.

בנקודת המחלוקת בעניין ההתייצבות בלשכות הגיוס, והדרך להאבק בכך, הדעות חלוקות. דווקא כאן עמדת 'הפלג' בהנהגת הגר"ש אויערבך, כי יש להלחם ולמסור את הנפש בעניין, ועל אף הסכנה על ראשו של כל מי שהופך לעריק, אין להתייצב היא הקיצונית ביותר. בעמדה זו, אפילו המהרז"ל אינו מחזיק. הוא מסכים שאי ההתייצבות היא מעלה של "מוסרי נפש" אך אי אפשר לדרוש זאת מכלל הציבור.

נקודה נוספת שהרתיחה את אנשי סאטמר מהר"א, היתה הגעת ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לניחום אבלים בבית הגר"ש אויערבך ובקשת הקצאות עירוניות, הם הרימו קול זעקה כי הנה זו ההוכחה כי מדובר בדרך של קנאות שאיננה כסאטמר.

מקורות הבקיאים בתהליכים שקדמו להפקת העצרת נגד הגיוס בארה"ב, טוענים כי למעשה בעקבות כך שרוב בני העדה החרדית מתייצבים ומשיגים פטור, הבעיה המרכזית נותרה בעיקר בקרב צעירי 'הפלג הירושלמי'. בעקבות כך וגם בגלל פרשת מעצר ראשי הפלס והפלג בפרשת ההטרדות, התקבלה ההחלטה להרים מחדש את הקמפיין, וכך גם להשיג כספים מנגידי סאטמר. כל זמן שניתן להציג לאזרחי ארצות הברית שאינם בקיאים בדקויות, כי בישראל מתקיימת רדיפה של לומדי תורה ורצון לגייסם לצבא, ליבם הרחב ייפתח לתרום עבור קנאות.

בינתיים נודע ל'בחדרי חרדים', כי גיסו של האדמו"ר מקאסוב, הגאון רבי אהרן וואזנר, יחד עם העסקן ר' יצחק שטרן מכתתים רגליהם בימים האחרונים, בין בתי האדמו"רים והרבנים בארה"ב, במטרה לשכנעם לבוא ולהשתתף בעצרת.

אך ההפתעה באה דווקא מכיוון הגיס, האדמו"ר מקאסוב, המשמש גם כדיין של חסידות ויז'ניץ מונסי, שמסרב בכל תוקף להשתתף בעצרת ואף פירסם גילוי דעת בזה הלשון: "היות שמסתובבים שמועות, שאמרתי או תמכתי בהפגנה שמתארגנת בשבוע הבא, הנני לגלות דעתי שלא אמרתי שום דבר אודות ההפגנה, להיפך, דעתי תמיד היתה שבנושאים שקשורים לארץ ישראל, נכנע דעתי לדעתם של גדולי ישראל בארץ ישראל".





נכון להבוקר תמונת המצב היא שהעצרת עומדת בראשות סאטמר המהרז"ל והגאון רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת ליקווד, המקורב ל'פלג הירושלמי'. מי יצטרף ומי לא - זו השאלה שתלווה אותנו בשבוע הקרוב.
כלל ישראל עצרת נגד הגיוס סאטמר האדמור מקאסוב הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד