ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

הגראי"ל נגד ה'פורים רב' • וגם קובי אריאלי • בלעדי

בישיבות עמלים על ההצגה המסורתית, אך הגראי"ל שטיינמן החליט להילחם בתופעה • ה'פורים רב' המיתולוגי של 'חברון': "מצטרף להנ"ל" • בפנים - מכתב הגראי"ל

"עוון גדול, משחקים באש". הגראי"ל שטיינמן
"עוון גדול, משחקים באש". הגראי"ל שטיינמן



בבתי המדרשות ובהיכלי הישיבות מציינים הבוקר (א') את ראש חודש אדר ב', המסמל את תחילת האירועים שייערכו בעוד כשבועיים – ביום הפורים.

טובי הכישרונות בקרב בחורי הישיבות עמלים בימים אלו על הכנת ה'פורים רב' המסורתי, במהלכו יציגו הבחורים קטעי פארודיה על המתרחש בישיבה. המנהג, המתקיים בישיבות עשרות שנים, זוכה מדי שנה לגלי ביקורת מצד ראשי הישיבה, שלא רואים בעין חיובית את התפרקות הבחורים ביום הפורים - על חשבונם.

פעמים רבות, במהלך ההצגה השנתית, מרשים הבחורים לעצמם לבזות אנשי צוות מהישיבה, ולא מעט פעמים גם בחורים מתוך הישיבה זוכים לקיתונות של בוז.

בצעד תקדימי החליט הגראי"ל שטיינמן להתערב בנושא כאוב זה, ובמכתב שיפורסם בימים הקרובים בהיכלי הישיבות, הוא יקרא להפסיק את המנהג רב-השנים.

במכתב המתפרסם לראשונה באתר 'בחדרי חרדים' כותב הגראי"ל: "היות שמתקרבים ימי פורים דפרזים ודמוקפין, בהם יש חשש של פגיעה באנשים, בחורים ומחנכים, אשר זה חטא ועון גדול, והרבה שנים אחרי זה סובלים הפוגעים והמביישים, ולא יודעים את חומרת הדברים. באתי בזה לעורר כי משחקים באש, שומר נפשו ירחק מעון החמור של מלבין חבירו ברבים".

המכתב מסתיים בברכה לבחורים שיחליטו להימנע מעריכת המופע: "ויהי רצון שהזמן ינוצל לחיזוק ולאהבה בין אחד לרעהו ולכל לומדי ומלמדי תורה, וכל אחד יתרומם ברוחניות כנפש לב מבקשי השי"ת".

בתוך כך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי בחור ישיבה שהגיע לביתו של הגראי"ל בכדי לשאול האם יש לעורר את הבחורים בישיבה כנגד מנהג ה'פורים רב', או שמא עדיף שלא להעיר בכדי שיהיו שוגגין, ענה הגראי"ל: "ה'פורים רב' זה דבר מפורש בתורה לאיסור. ועל דבר שהוא מפורש לא אומרים מוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים. חובה עליך למנוע מהם".

חוזר לימיו בישיבה. קובי אריאליצילום: חוזר לימיו בישיבה. קובי אריאלי
חוזר לימיו בישיבה. קובי אריאלי


"גם אני הק' מצטרף להנ"ל"

קובי אריאלי, מי ששימש במשך שנים ארוכות כ'פורים רב' בישיבת חברון, אומר ל'בחדרי חרדים' בעקבות מכתב הגראי"ל: "אני חושב שיש סיכוי טוב שמדובר בגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. הרי כל מהות פורים, זה לעבור על הגזירות הנהוגות במשך כל ימות השנה. נו, אז יעברו על עוד גזירה... אני לא רואה איך האיסור הזה תופס.

"לגופו של עניין, גם אני מצטרף לקריאת הגראי"ל. אני תומך באיסור הזה. כל הפעילות שלנו בישיבה התמקדה בראש ישיבה אחד, שהיה קצת חלש, ונתן הרבה סיבות לצחוק עליו. מידי פורים היינו קורעים אותו לגזרים. העלבונות האישיים הללו לא נחוצים. הרי אתה נפגש עם אותו איש צוות למחרת הפורים בישיבה, וזה סתם עושה אי נעימות.

• ומה אתה מציע, לבטל את המנהג?

"אני הייתי אומר לבחורים שיעשו ערב בדיחות על ראשי המדינה. או על ראשי ישיבות אחרים. לא חסרים חומרים. זה לא חוכמה להיות גיבור על חלשים ולצחוק על אנשי הצוות הפחות פופלאריים".

• נו, אז אתה מוסיף את חתימתך למכתב ה'גדולים'?

"בהחלט. חבר אני לכל אשר יראוך. הק' באלפי ישראל. יעקב אריאלי, החונה פה וכו'".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד