י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

חשיפה: כך ניצלה ממשלת ביבי ברגע האחרון • בלעדי

ש"ס עמדה להצביע אי-אמון. תרגיל של ביבי הציל את המצב • 'בחדרי חרדים', היחיד מהתקשורת החרדית שהשתתף בתדרוך של ביבי, חושף את שאירע מאחורי הקלעים • יום בכנסת

האיום עבד. הגר"ע, נתניהו וישי. צילום ארכיון: יעקב כהן
האיום עבד. הגר"ע, נתניהו וישי. צילום ארכיון: יעקב כהן



אתמול (ב) קצת לפני השעה 5 אחר הצהרים, פגשתי מספר ח"כים מסיעת ש"ס. סיפרתי להם על ישיבת סיעת הליכוד, אותה פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב'פצצה' בנושא הדיור.

הם בלעו את הרוק לשנייה, והתקשו להסתיר את הפתעתם המוחלטת.

רק כדי לחדד את הדברים: ההוראה, שיצאה מפי הגר"ע יוסף רק זמן קצר קודם לכן, הייתה ברורה ואינה משתמעת לשתי פנים: לא תומכים בממשלה בהצעת אי-האמון המסורתית של יום שני.

אין זה סוד כי מאז הקמתה של הממשלה יורק שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הרבה דם כדי להזיז משהו בתחומי משרדו. הבירוקרטיה בת השנים אכלה שם כל חלקה טובה, ולמרות הרפורמה המהירה אותה הצליח להעביר זמן קצר לאחר כינונה של הממשלה, תוצאות מספקות בשטח לא נראו -
ולא באשמתו.

כל עוד התנועה לא שבה והצהירה כי היא נגד פרישה ונגד איומים, ישב נתניהו בשקט ובשלווה. מה אכפת לו שלתנועה אין עם מה לבוא לבחירות ומה להציג לבוחרים שלה? אפילו השמועות על ניסיונות של דרעי לסגור קואליציות מראש עם לבני לא מדאיגות אותו. דיה לצרה בשעתה.

אבל כשתנועה בת עשר אצבעות מאיימת שלא להרים אותן בעד ממשלתו, זה כבר סיפור אחר.

מתברר שהיה מי שדאג להדליף על ההוראה של הרב לאנשי נתניהו, שמיהרו לעדכן אותו, שמיהר לשלוף מאחת מהמגירות שלו תוכנית גרנדיוזית לטיפול מיידי בנושא הדיור.

לשבחו של נתניהו ייאמר, כי יש במוחו מעין מתג מיוחד, היודע להדליק לו כפתור אדום כאשר מצוקה מתקרבת. כשהוא מריח ששר החוץ שלו, אביגדור ליברמן, קרוב לשלב שבירת הכלים, הוא מוכן לספוג מכיוונו כל ביזיון. גם אם יבטל ליברמן, בשידור חי וקבל עם ועיתונות, מינוי אישי שלו לשגרירות ישראל בארה"ב.

מי שראה את ההופעה המרשימה של נתניהו, בתדריך לעיתונאים שנערך אתמול, לא יכול היה שלא להתרשם מכמות האהבה והאחווה שנשבה מעברו לעבר היושבים בשני צידיו: מימינו אלי ישי, ומשמאלו אטיאס. (באמת שלא התכוונו לשמאל וימין מדיני - ש. ר.).

הם ישבו שם, כאילו הם מנהלים אותו. הוא דיבר, הם השלימו. הוא אמר מילה, אטיאס השלים נתונים בקצב מרשים. מאיפה, למען השם, הוא זוכר את כל המספרים הללו בעל פה? נתניהו הגיב, ישי סייע בידו. מופע שכזה לא ראינו בימי חיינו עלי אדמות. אפילו לא בישיבות הסיעה האחרונות של סיעת 'יהדות התורה'. (אתמול כמעט נשבעו לנו אנשי ליצמן שהוא פשוט איחר להגיע לישיבת הסיעה. לא בכוונה, באמת שלא. כשהגיע במרוצה לעבר חדר הישיבות, החבר'ה כבר יצאו החוצה. הוא התנצל על האיחור, והתפזר יחד איתם. כמי שיודעים מקרוב עד כמה הוא מסייע אישית במקרים רבים, סלחנו לו).

נתניהו הופיע בחדר העגול הסמוך ללשכתו באחת מההופעות הטובות שלו. תוך כדי שדיבר, רטטו מכשירי הסלולארי והודעה מעניינת עברה. "ש"ס החליטה להצביע נגד הצעת אי-האמון הערב".

ההודעה הגיעה מכיוון סיעת הליכוד.

גם יו"ר תנועת ש"ס, שעד לשעה 5 בערב סירב לומר איך יצביעו, נכנס במרוצה אל חדר התדרוך, לחש מה שלחש, שמע מה ששמע, יצא והודיע לחברי הסיעה: מצביעים עם הממשלה.

אין על נתניהו בקטעים האלו. אילו פרשת המשחן הייתה מתרחשת בזמן כהונתו שלו (ברק היה אז ראש הממשלה), לא הייתה יהדות התורה פורשת. תסמכו על הבחור המוכשר המנהל את ממשלת ישראל בשנתיים האחרונות. הוא כבר היה מוצא ביצוע לולייני כדי לצאת מהסבך.

ושיגידו בשורות האופוזיציה מה שיגידו על זיגזגים ושאר היפוכים.

לא חשוב בכמה חבלים תקשרו אותו, תמיד, כמו קוסם מוכשר, הוא ייעמד על רגליו, בטוח ורענן, ואיכשהו ישתחרר לאוויר העולם חופשי ומאושר.

מימינו ישי, משמאלו אטיאס. ומעליו, ברכת הגר"ע.

ואיך לא חשבו על זה קודם?

למען הסדר הטוב, נשוב לישיבת סיעת הליכוד.

עיתונאים רבים ציפו בדריכות לשמוע על בשורת התוכנית המדינית החדשה של נתניהו. זה ימים ארוכים שמסתובבת שמועה על כך ש'נאום בר אילן 2' בדרך, ועל כך שלנתניהו יש תוכנית מוכנה אותה הוא עומד לשלוף.

בעוד המפלגות החרדיות חוששות מפני תוכנית כזו, העיתונות החילונית שמחה ומצפה לה בכיליון עיניים.

אבל נתניהו, למרבה ההפתעה, פתח וגם סגר בנושא ה...דיור.

ההפתעה בקרב אנשי מפלגתו הייתה מושלמת. מירי רגב, חברת הכנסת המזוהה יותר מכל עם נושא הדיור, הגיעה באיחור ונכנסה לאולם 'ירושלים' כשהיא מתנשמת ומתנשמת.

"מירי, דנים בנושא 'שלך'", אמרתי לה בחיוך.

היא חייכה, נראתה מופתעת, ומיהרה לשבת על מקומה ולהקשיב בקשב רב לבשורות החדשות.

מתברר, כי בשל הנסיבות, שלף נתניהו בשלוף מהיר את מה שכינה "הסופר-טאנקר של הדיור". מדובר בתוכנית, שגובשה זה תקופה ארוכה במשרד הבינוי והשיכון, ובלית ברירה נאלץ נתניהו להוציאה מהמגירה במהירות שיא.

התוכנית מהווה, למעשה, חיקוי של מה שעשה אריאל שרון בשעתו. אך בעוד שרון כינה את הוועדות שהקים בשם ול"לים, מכנה אותה נתניהו וד"לים. ועדות דיור לאומיות.

הדרך המהירה לדירה שלכם, של הילד שלכם.

"במשך 18 חודשים יאושרו כ-50 אלף דירות, שנמצאות בהליכי אישור כאלו ואחרים", אמר נתניהו וסיפר כי מדינת ישראל נמצאת במקומות הראשונים ברשימת המדינות האיטיות בנושא הליכים בתכנון ובנייה.

"חייבים לפרוץ את מעגל התייקרות הדירות ולתת פיתרון מהיר ומיידי לזוגות צעירים ומשפחות צעירות ולסבל שנגרם להם".

אבל למען השם: איך לא חשבו על זה קודם? למה לא חיקו את אריאל שרון מיד עם הקמת הממשלה? למה היה צריך מוזס לצרוח במלוא גרונו ולערוך סיורי מחסנים לח"כים? למה היה צריך אטיאס לדרוך שוב ושוב על דוושת הגז, כשאיש לא נתן לו כסף למלא דלק במיכל?

בלי תכנון מקדים

אם בישיבת הסיעה של הליכוד נשמעו הדברים משעממים, בלתי מרשימים, הגיעה ההצגה הגדולה והבהירה לכולנו כי הפעם מדובר בנושא רציני.

לא עוד מסיבות עיתונאים נושאות בשורות שאין מאחוריהן כל כיסוי.

בתחילה, הודיעו על תדריך של נתניהו לעיתונאים. תדריך של אוף-דה-רקורד, לא להקלטה. נתניהו בלבד.

ואז הגיעה ההפתעה: באיחור של כמעט שעה, נכנס נתניהו פנימה, נושא עמו את שני שריה של ש"ס.

כשעה קלה לאחר שנפתח התדרוך, נכנס פנימה גם שר המשפטים יעקב נאמן.

את שר האוצר, אגב, לא הצליח נתניהו לגייס. העיתונאית לילך ויסמן מ'גלובס' שאלה למה לא עדכנו את המשרד בדבר התדרוך. מתברר כי היא ביררה את הנושא ביסודיות האופיינית לה קודם שנכנסה אל האולם. אנשיו של נתניהו גמגמו משהו בדבר ניחום אבלים במקום מרוחק.

מה שמחזק את ההשערה כי כל מסיבת העיתונאים הזו נולדה בהבזק של רגע, ובלי תכנון מקדים.

אבל כמו שאומרים: טוב מאוחר מבכלל לא. תזמון מוקדם או לא תזמון מוקדם. עצם העובדה שראש הממשלה מרים ברצינות את כפפת הדיור, זכאית לכל צל"ש מצידנו.

יש עוד זמן

"בעזרת המאמצים הגדולים של שר השיכון ובעזרת כולנו", פתח נתניהו כשהוא שופע מחמאות.

החלק הראשון לווה בהינף יד לעברו של אטיאס, והחלק השני של "בעזרת כולנו" – לעברו של ישי.

כאן עבר נתניהו לתיאור הקשיים הבירוקרטיים: אחד מהם הוא העובדה שועדת הפנים, האמורה לאשר מאות סעיפים, לא הצליחה לאשר אלא חלק קטן מביניהם בלבד.

"נקים ועדה מיוחדת, שתורכב מאנשי מקצוע, ונקצר תהליכים", בישר.

"בממוצע, 6 שנים לוקח לאשר תוכנית של יחידות דיור ממוצעות", שלף אטיאס את הנתונים.

"בין 5 ל-7, במקרה הטוב", חידד ישי והתבדח על-כך שכשהוועדה נתקלת בתיק שעומד על שולחנה זה 4 שנים, היא מזיזה אותו. 'יש עוד זמן, 3 שנים לפחות', היא אומרת בינה לבין עצמה.

כשנכנס השר נאמן, הביא עמו משב רוח רענן. הוא סיפר על הבן שלו שניסה לרכוש דירה לירוחם, למשפחתו על חמשת ילדיה, אך לא הצליח למצוא. "אין שם דירות!" – אמר. העיתונאים נדרכו, סיפורים אישיים זה תמיד טוב בשבילם.

"מבקשים להכיר במשכנתא כהוצאה מוכרת לפטור ממס. והרי אנחנו מדברים על זוגות שלא עוברים את תקרת המס, אז מי ייהנה מפטור ממס? העשירים?!" – תהה נאמן. יסודי כדרכו, פירט הצעות שונות אותן הציע "כבר לפני למעלה מ-15 שנה", אך כמובן, דבר לא נעשה עד כה.

עולם של ספינים

בוועדת הפנים לא אהבו את העקיצה של ראש הממשלה אודות הזמן הרב בו עוסקת הוועדה באישור הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מבלי לסיימו.

יו"ר הוועדה, דוד אזולאי, חרג ממנהגו, ולראשונה בתולדות פעילותו בכנסת כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת כדי להביע את תרעומתו ואת תרעומתה של הוועדה שבראשותו על הדברים.

"הממשלה עצמה הורתה להפסיק את הדיונים בקיץ 2010 ולאחר מכן, הגישה לקראת מושב החורף הצעת חוק מתוקנת", אמר.

הוא הסביר עד כמה עושה העבודה ברצינות את עבודתה, כולל גיוס מומחים ואנשי מקצוע. "הכנסת אינה שוק או בסטה העוברת מיד ליד", הבהיר.

לאות מחאה על הפגיעה בתפקוד הוועדה, מתכוון אזולאי שלא לכנס את הוועדה לדיון בחוק התכנון והבניה בשבוע הבא.

"במקום הזה לא מבזבזים זמן", הצטרף גם ח"כ דב חנין לדברי אזולאי.

"העולם שלו בנוי מספינים", אמר, כשהוא מפנה את הדברים אל ראש הממשלה.

הפרופ' רחל אלתרמן, יועצת הוועדה, הביעה אף היא פליאה על ביקורת רה"מ. "פרלמנטר ודמוקרט מהמדרגה הראשונה", אמרה על יו"ר הוועדה, ח"כ אזולאי.

לדבריה, אין להעתיק את רעיון הול"לים של שנות ה- 90 לימינו שכן מדובר בסיטואציה שונה לחלוטין. "בשנות ה- 90 המדינה הייתה שרויה במשבר עקב עליית מיליוני עולים, הועדות המקומיות היו מוחלשות והיה צורך קיומי לעקוף את פעילותן. כיום לא קיים משבר דומה, החברה האזרחית חזקה, הועדות המקומיות חזקות ועקיפת הליכי תכנון רק תגרום נזק".

כנסו לקבל ברכה

בעוד פולמוס הבנייה נשמע במלוא עוזו בכנסת אמש, לא יכלה 'יהדות התורה' שלא להצטרף אל החגיגה.

למען ההגינות חייבים לציין כי כבר ביום ראשון נפגש יו"ר הסיעה, ח"כ ישראל אייכלר, עם גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה, והציג בפניו אולטימטום: שלוש דרישות, או הצבעה נגד האינטרסים של הקואליציה.

האיום הזה, כך נראה, לא השפיע משום מה על ראש הממשלה, שצפצף, עד ששמע על האיום האמיתי.

מי כמו נתניהו יודע שאיום אמיתי בתנועה חרדית הוא רק כזה שהתקבל לאחר הוראה של הבוס האמיתי, הרב העומד מאחורי המפלגה.

וכשהגר"ע נכנס לעובי התמונה, יודעים כולם, יודע גם נתניהו, חבל על זמנו. כדי לרצות את הרב הוא חייב לאחוז בידיו פטיש וערימת מסמרים, ולהתחיל לבנות בניינים.

אגב, עצה טובה ליהדות התורה. כשאתם מאיימים, אל תדרשו צרור של דרישות. כמו בסיפורי דג הזהב, ביקשתם את כל היד, לא קיבלתם אפילו אצבע.

הם רצו פתרון למצוקת הדיור, רצו לחוקק את חוק הת"תים נגד הבג"צ ונגד הליבה, לבטל את הגזירה לפיה מנהל מוסד חינוכי חייב לקבל אישור מנכ"ל משרד החינוך, לחוקק חוק "ייצוג הולם" במקומות עבודה, לבטל את הגזירות נגד החינוך החרדי כולל הגזירה החדשה לפיה מנהל מוסד חינוכי חייב לקבל אישור מנכ"ל משרד החינוך, להכפיל את הסיוע לשכר דירה לחסרי דיור, את חוק סבסוד משכנתאות (של מוזס, גם בפריפריה הכלכלית, לא רק בפריפריה הגיאוגרפית), את רצו החזרת מענקי מקום לירושלים, וגם וגם..

חוץ מכס ראש הממשלה, ביקשו כמעט הכול.

אגב, עצה טובה נוספת לתנועת 'יהדות התורה': לפני שאתם מאיימים, כנסו לקבל עצה וברכה, איש איש מגדול הדור אותו הוא מייצג.

תלמדו מש"ס. הלכו לרב, עשו ככל אשר יורוך ברצינות ובלי משחקים, וזה עבד. אפילו את חוק המשכנתאות הצליחו להניע מחדש.

לא רק להניע, גם להסיע במהירות לכיוון הוועדה הרצויה: ועדת הפנים. בראשות דוד אזולאי. מש"ס, כמובן.לועדת הכספים יישאר החוק של מוזס, משכנתאות גם בפריפריה הכלכלית, חוק שד"ר שטיניץ לא נותן לחייו סיכויים רבים.

"עשינו את זה", אמר הזבוב לשור

לקרדיט, כידוע לכולנו, יש אוהבים רבים.

מיד אחרי הנאום המתוקשר של נתניהו, ניסה ח"כ איכלר לתאם עמדות עם השר ישי, לקבוע ששתי הסיעות יפעלו במשותף ויעניקו לרה"מ - או לא יעניקו - 15 אצבעות תמימות.

ישי לא סיפר לאיכלר על המריבות המתוקשרות של מרגי מול גפני ולהפך, על חוק הגיור שקרע את היחסים הכמעט טובים בין שתי הסיעות.

ישי, אדם עדין, הבטיח שיהיה בסדר, שיפעלו ביחד. איכלר, גם הוא אדם עדין, שמח לשמוע את הדברים.

למרות שקיימת הערכה גדולה בש"ס לח"כ איכלר, אנו, מה לעשות, מתקשים לתת אמון כי כך אכן יקרה.

ובכלל, בש"ס לא אוהבים את הקפיצה המהירה של יהדות התורה על עגלת הדיור המתקדמת והולכת. הם מזכירים לי סיפור נושן על שור שחורש בשקדנות את האדמה. בא זבוב ומציק לו, השור מסלק אותו. יושב על אוזנו, על אפו, משגע אותו לחלוטין, אבל השור ממשיך לחרוש.

בסיומו של יום, משסיים השור לחרוש, מתמלא הזבוב בארשת של גאווה. "ראית איך עזרתי לך לחרוש? עשינו את זה".

"מדובר בהישג משותף של שני השרים. אטיאס הכין את התוכניות, ישי איים על מי שהיה צריך לאיים, ותוכנית הסופרטאנקר של נתניהו יצאה לדרך. עכשיו הם מנסים לשבת לנו על הקרדיט?!".

ורק אלי ישי לא מוכן להיגרר אחרי ההתלהמות. "אני מקדם בברכה כל ניסיון לשיתוף פעולה", הוא אומר לנו.

אלי נשאר אלי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד