י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המשרד להגנת הסביבה נגד תוכנית ביבי • ארדן נגד הסופרטאנקר

המשרד להגנת הסביבה מפתיע • מודיע על התנגדותו לתוכנית זירוז הדיור של ראש הממשלה, בנימין נתניהו • לדעת המשרד, התוכנית תפגע קשות בסביבה ובבריאות

השפעות קשות. השר גלעד ארדן
השפעות קשות. השר גלעד ארדן

ביום שני האחרון הציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את תוכנית הבנייה המואצת, אותה כינה בשם ה"סופרטאנקר של הדיור".

אך, היום (ה'), שלושה ימים לאחר מכן, מפתיע המשרד להגנת הסביבה, בראשות השר גלעד ארדן, ותוקף את התוכנית.

"לתוכנית להאצת הבנייה עלולות להיות השפעות קשות על מערכת התכנון בכלל ועל איכות הסביבה, הטבע והשטחים הפתוחים בישראל בפרט ולפיכך המשרד מתנגד נחרצות להצעה", מודיע המשרד.

והם מציגים נימוקים משכנעים:

"המנגנון המוצע בהצעת המחליטים, אינו נותן מענה לבעיית מימוש דירות למגורים ויוביל לפגיעה בלתי סבירה בציבור ובסביבה".

לדבריהם, בעיית הדיר, אינה נעוצה בהיקף עתודות הקרקע למגורים", וכי עדיין קיימים "כ-160,000 יחידות דיור מאושרות בקרקע ציבורית שאינן ממומשות".

לפיכך, הם סבורים: "החסמים למימוש יחידות הדיור אינם היעדר מלאי תכנוני או עיכובים במערכת התכנון, אלא עיכוב על ידי יזמים שרוצים להעלות את ערך התוכנית, צורך בהעתקת תשתיות או בביצוען, רצון של הרשות המקומית לשפר את התוכנית, קשיי שיווק וכיוצ"ב.

"מעבר לכך, הצעת המחליטים נועדה למעשה לשחזר את הועדות לבניה למגורים (ול"לים) שנועדו בזמנו לספק את מלאי הדיור הנדרש בתחילת שנות ה – 90 לעולי חבר המדינות, באמצעות הקמת וועדות לדיור לאומי (וד"לים). עם זאת, הלקחים מפעולת הול"לים העלו כי הן הובילו לאישור של תוכניות בעייתיות ביותר מבחינה תכנונית וסביבתית דוגמת שכונת 'עין חמד' בקרבת ירושלים שבוצעה ללא פתרון תחבורתי מאושר ועד היום מחוברת לכביש י-ם ת"א בכביש לא מוסדר, שכונת גני יער בלוד שנבנתה בניתוק גיאוגרפי מהעיר ותוכננה ללא שצ"פים, הישוב צורן שהוקם ליד מתקן השידור "הלל" והצריך בשלב מאוחר יותר ולאחר מאבק של תושבים את העתקת המתקן, שכונת ה'גמל' במצפה רמון שתוכננה בשטח רגיש על שפת מכתש רמון וכעת מתבצעים מהלכים לשנותה ועוד".

לדעת המשרד לאיכות הסביבה, התוכנית החדשה בעייתית במגוון נקודות: היא יוצרת מנגנון להאצת בניה ללא קשר לייעוד הקבוע בתכנית מאושרת, תוך פגיעה קשה באיכות החיים של תושביהן היא עלולה להביא לפגיעה ניכרת בסביבה, ואולי אף בבריאות, יוצרת לוחות זמנים בלתי סבירים תוך השתקת נציגים במוסד התכנון, עלולה לפגוע בסביבה החופית ועוד.

"ההצעה הנדונה הינה בעייתית ביותר לתכנון, לסביבה ולחברה ועלולה לספק קרקעות וזכויות בניה שאינן נדרשות ושימשיכו להיות מוחזקות על ידי יזמים ועל כן אנו מתנגדים בתוקף למתכונת המוצעת של הצעת המחליטים. עמדתנו היא כי יש להתמקד בפתרונות רלבנטיים ומאוזנים. הפתרון למימוש יחידות דיור אינו ביצירת מלאי תכנוני נוסף של קרקעות לבינוי על חשבון השטחים הפתוחים אלא בחילוץ החסמים שזוהו על ידי ממ"י ותוספת כח אדם איכותי למוסדות התכנון הרלבנטיים וזאת על מנת לממש במהירות את מלאי יחידות הדיור הגדול שכבר אושר".

נציין כי במהלך התדריך העיתונאי שערך ראש הממשלה, הוא הדגיש יחד שאר משתתפי התדריך, שר הפנים, אלי ישי ושר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כי אין מדובר בהשתקת ההתנגדויות השונות, אלא להפך: כל ההתנגדויות יעלו ויידונו. מדובר רק בזירוז ההליך.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד