כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הטבח באיתמר • מהי התשובה היהודית לרצח של תינוק?

מהי החובה המוטלת על כולנו בשעה קשה כזו? מהי התשובה הנכונה לטבח מזוויע ובלתי נתפס? • הרב דוב פוברסקי עם הרהורים, בעקבות גרון משוסף של עולל

הדס פוגל הי"ד
הדס פוגל הי"ד



שעת ערב מאוחרת במערכת 'בחדרי חרדים'. מוצאי שבת, פרשת קורבנות.

התמונות מגיעות בזו אחר זו אל מסך המחשב. קשה להביט בהן, בתמונות הזוועה. חמישה נרצחים. תמונות של דם, אבל ושכול. באחת רואים את אבי המשפחה, אודי, שותת דם, לצידו מוטלת בתו, התינוקת הדס, בת השלושה חודשים. בחדר אחר מתבוסס בדמו אלעד בן ה-4.

"נקמת ילד קטן לא ברא השטן", כתב משורר כתגובה לפרעות בקישינב בתרס"ג - והלב מסרב לחשוב על נקמה. כעת הלב מתבוסס בדם הילדים שלא טעמו טעם חטא. תמונות הדמים צורבות את הנשמה, מקשות על הנשימה.

דקות לאחר מכן, נשמעת הקריאה באלם-קול: "ריבונו של עולם, נקום נקמת דם עבדיך השפוך. ייוודע בגויים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך". "אבא, עשה למען יונקי שדיים שלא חטאו".

אווירת דיכאון מוחלטת. הלם ודממה.

"צריך להרוס להם את הכפר. אם יהיו 1000 הרוגים על כל הרוג שלנו, הם יחשבו טוב-טוב בפעם הבאה שייצאו לבצע מעשי טרור בילדים", אומר אחד מחברי המערכת. "מי שמסוגל לרצוח ילד קטן בשנתו, מי שמעז להרים סכין על פעוטה בת שלושה חודשים ולשסף את גרונה, אין לו ולמשפחתו זכות קיום. אלה חיות אדם. אנשים שמבינים רק את כוחו של הסכין".

אולי הוא צודק, הרהרתי ביני לבין עצמי. כולנו זוכרים את מופעי האימים של אריק שרון, כשהיה יוצא לעזה ומשטח בתים שלא נראו לו כעומדים בתו תקן צבאי. העזתים למדו מהר מאוד כי דם יהודי אינו הפקר. הטבח ביהודים נפסק לזמן מה.

לצערנו, הימים ההם - היו ואינם.

התקשורת העולמית מתעניינת בעיקר במאורעות יפן ולוב. 'טבח קטן' בישראל, מושך הרבה פחות. אבל כל ילד יודע, כי פעולה אחת יכולה להעיר את התקשורת העולמית מרבצה: הרג של ילד פלסטיני. התמונות של הילד הזה יעבירו את מרכז ההתעניינות העולמית למרכז הקסבה בשומרון.

עובדי הניקיון בבית המשפט בהאג יזדרזו לנקות את אולמות המשפט – כהכנה למשפט הוגן של קציני צה"ל שייאשמו בהריגת הנער. גם אם לאחר מכן יוכח מעל לכל ספק, כי הכדור נורה מהכיוון הפלסטיני, גם אם יוכח כי הוא נורה מנשק בו משתמשים המחבלים.

התמונות ידברו בעד עצמן. הילד המת יוצג שותת דם בידי בני משפחתו. תמונת האמא השבורה הזועקת ובוכייה, תהיה חזקה יותר מכל הסבר אחר.

מהי החובה המוטלת עלינו?

איני יכול להעלות על דעתי מה היה קורה אילו רק היינו מאמצים את ההמלצות לשטח את הכפרים הסמוכים לאיתמר.

בכלל, יש לנו נוהג ישראלי כזה - לדבר ולתכנן את פעולותיהם של כולם, חוץ משל עצמנו. אולם נדמה לי, כי על כל אחד מאיתנו החובה לעשות את המוטל עליו. ראש הממשלה שיעשה את המוטל עליו, כך שר הביטחון, הרמטכ"ל - ועד אחרון חיילי צה"ל.

ומהי החובה המוטלת עלינו?

לקיים תורה ומעשים טובים, ולהמשיך את האחדות.

אין דבר בטוח יותר לעם ישראל מאשר האחדות.

צפינו בהלוויות חמשת הנרצחים הי"ד. ראינו את כל מגוון צבעי הקשת של הציבור היהודי בארץ-ישראל. כולם מאוחדים סביב הזעזוע מהרצח הנפשע.

אפילו יומון חרדי ידוע, כזה שבדרך-כלל אינו מכיר בעובדה שיש שונים ממנו בהשקפה, למרות היותם יהודים שומרי תורה ומצוות, הציג את תמונות בני המשפחה - כאילו היו בעלי בריתו יום-יום.

אולי גם לאחדות שכזו מכוון אותנו הבורא. לא שצריך להסכים עם ערכים שיש לנו חילוקי דעות איתם. להיפך, אולי חובה לחדדם. אך עם זאת, לזכור תמיד כי אחים אנחנו.

מתוך דברי חז"ל וממה שהורונו מורנו ומחנכנו, אין ספק, כי רק תורה ומעשים טובים, ובעיקר אהבת הזולת, יתרמו את התרומה המכרעת ביותר למנוע משונאינו את היכולת להכות בנו.

טבח באיתמר • סיקור ענק:

"צעצועים לצד שלוליות דם" • טבח אכזרי באיתמר: 5 בני משפחת פוגל נרצחו
"עבדנו עם דמעות בעיניים" • מתנדבי זק"א מדברים
כי דם עבדיו יקום • זק"א בתיעוד מזירת הטבח
מוצאי שבת, פרשת קורבנות • יצחק נחשוני בטור כואב
הנאהבים והנעימים, בחייהם ובמותם לא נפרדו • תיעוד מזעזע
"יש הרבה ענווה ביישוב, אנחנו מרגישים טוב" • הראיון האחרון
סאת היסורים של משפחת פוגל • מההתנתקות לטבח
ישי: "הפלסטינים הראו את פרצופם האמיתי" • הטבח באיתמר
בכיכר ציון: דורשים נקמה • תמונות ווידאו
נתניהו יוצא למתקפה • הסברה - וחיסול ההקפאה
נתניהו בונה? ישי דורש: לפחות 1,000 יח"ד לכל נרצח
"היישוב מדמם, המראות בלתי נתפסים" • ראיונות
"ילדיי יקיריי, להתראות", מירר הסב בבכי • תיעוד דומע
פעולות 'תג מחיר' ביו"ש • הפגנות ועצורים בצמתים
היתומה מאיתמר שאלה: "מה יקרה אם תעשה משהו, אתה מפחד מאמריקה?!"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד