כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

לקראת פורים: נלחמים בנהגים השיכורים • וידאו לצפיה

יוצאים לבלות ולשתות בפורים? כדאי שתחשבו פעמיים: סקר אור ירוק מגלה כי רבע מהציבור סבור שנהגים צעירים רשאים לנהוג לאחר ששתו אלכוהול • עמותת אור ירוק יוצאת בפעילות הסברתית מונעת ברחבי הארץ

לקראת פורים: נלחמים בנהגים השיכורים • וידאו לצפיה





סקר שערכה אור ירוק, בחן את המודעות לחוק החדש הקובע כי אסור לנהגים צעירים ולנהגי רכב כבד לנהוג לאחר שתיית אלכוהול ולו בכמות מזערית. מהסקר עולה כי המודעות לחוק אינה גבוהה מספיק: קרוב לרבע מהציבור (24%) סבורים כי נהגים צעירים עד גיל 24 רשאים לנהוג ברכב לאחר ששתו אלכוהול. בנוסף, גברים יותר מנשים סבורים כי נהגים צעירים רשאים לנהוג לאחר שתיית אלכוהול (29% לעומת 21%, בהתאמה).

המצב חמור אף יותר כאשר מתייחסים לנהגים באופן כללי – במקרה זה כ-40% מהציבור סבורים, כי נהגים באופן כללי רשאים לנהוג לאחר ששתו אלכוהול. באופן כללי נמצא, כי ככל שיורדים בגיל – כך עולה שיעור הסבורים כי מותר לנהוג לאחר שתיית אלכוהול ביחס לכל סוגי הנהגים: 48% מבני 18-34 סבורים כך, לעומת 37% מקבוצת הגיל 35-54, ו-30% מבני קבוצת הגיל 55 ומעלה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "מדי שנה מתרחשות מאות תאונות המוגדרות כתאונות הקשורות לאלכוהול. הסיפור העצוב של שחר גרינשפן, שנפגעה ע"י נהג משאית ששתה אלכוהול ונותרה צמח התפרסם באחרונה על רקע העונש הקל שניתן לנהג, והוא לצערנו דוגמא אחת מני רבות. מדובר בתאונות בהן הנהג ביצע בחירה מודעת לשתות משקה הפוגע בכישורי הנהיגה שלו ועדיין להתיישב מאחורי ההגה. הסכנה הטמונה בכך נראית אמנם ברורה לכל, אך בפועל אנו שומעים שוב ושוב על אותן תאונות בהן מעורבים נהגים צעירים, ששבו מבילוי בשעות הקטנות של הלילה או נהגים שרק שתו משקה אחד או שניים."

על פי הסקר, מחוז השרון מוביל בשיעור הסבורים כי לנהגים צעירים מותר לנהוג לאחר ששתו אלכוהול (כ-40%). במחוז ירושלים דיווחו כך 33.8% מהנשאלים, במחוז המרכז דיווחו 21.6% מהנשאלים ובמחוז הצפון דיווחו 20.7% מהנשאלים כי נהגים צעירים רשאים לנהוג לאחר ששתו אלכוהול. במחוז הדרום דיווחו כך 16.9% מהנשאלים.

אבואב: "בשנים האחרונות ביצעה מדינת ישראל התקדמות משמעותית בטיפול בבעיה חמורה זו. התוצאות של המהלכים שנעשו על ידי הגורמים השונים ובראשם משטרת ישראל, מניבים פירות וניתן לזהות ירידה במספר התאונות הקשורות לאלכוהול ובמספר הנפגעים בתאונות אלו. עם זאת, הציבור עדיין אינו מודע לחוק החדש ולאיסור לנהוג תחת השפעת אלכוהול, במיוחד אצל נהגים צעירים."

כאשר נשאלו לגבי נהגי רכב כבד, שדגם עליהם חל החוק החדש, עמדו שיעורי המודעות של הציבור על ערכים דומים לאלה של הצעירים. התמונה מחמירה אף יותר כאשר אנשים נשאלו לגבי נהגים באופן כללי: במחוז השרון כמעט 50% סבורים כי לנהגים מותר לנהוג לאחר ששתו אלכוהול, במחוז המרכז דיווחו כך 36.8%, במחוז הדרום – 25.8%, במחוז הצפון – 43.2% ובמחוז ירושלים – 45.2%.

שיכור בפוריםצילום: שיכור בפורים
שיכור בפורים


פעילות הסברה ברחבי הארץ

החל ממוצ"ש ה- 19.3.2011 תקיים אור ירוק סדרת פעילויות ייחודיות לפורים, אשר תכלול פעילויות הסברה ומניעה ב-200 מוקדים שונים ברחבי הארץ, במטרה למנוע מנהגים לנהוג בשכרות. הפעילות תתבצע בשיתוף עם אוטו דיפו וחברת אלכוטסטר, המייצרת מכשירים לבדיקת רמת האלכוהול בגוף.

במסגרת הפעילות, תחת הסיסמא "אני נוהג צלול", יצוידו הנהגים בנשיפונים שיחולקו חינם ע"י מתנדבי מועדוני אור ירוק.

ידוע כי שילוב של אלכוהול עם נהיגה עלול להיות שילוב קטלני, ואנשים נוטים לחשוב כי האלכוהול אינו משפיע עליהם וכי כמות השתייה שהם צרכו לא תשפיע על איכות הנהיגה שלהם. העובדות הן שונות: האלכוהול משפיע החל מהטיפה הראשונה וגורם למגוון תופעות גופניות הפוגעות בכושר הנהיגה. בשנת 2009 התרחשו 353 תאונות תחת השפעת אלכוהול, 14 מתוכן – קטלניות, בהן נהרגו 19 בני אדם.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, "פורים הוא חג של שמחה, ועל מנת שהשמחה הזו תישאר אנו מגיעים על מנת לסייע עד כמה שניתן במניעת מצבים של נהיגה בשכרות, שתוצאותיה הרות אסון. אנחנו בהחלט ממליצים לחגוג וליהנות, אך להימנע בכל מחיר מנהיגה תחת השפעת אלכוהול".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד