י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הם צוחקים ואנחנו בוכים • טורו של נחשוני

רגע לפני שנקברו טבוחי איתמר, כמעט חולל כבודם על ידי הח"ק • וביבי ממשיך ומנצל את הרגעים הנוראים, כדי להכנע לפלסטינים וללעוג לכל מה שהנטבחים האמינו בו

איתמר. ביבי כבר מתכנן את גירוש התושבים
איתמר. ביבי כבר מתכנן את גירוש התושבים



טבח באיתמר – סיקור מיוחד

אטימות של המדינה

אתמול חל ז' באדר, יום פטירת משה רבנו ע"ה, שהוא יום של חשבון נפש לאנשי החסד של אמת, והם צמים בו שמא פגעו במהלך עבודת הקודש שלהם בכבודו של מת.

בדיוק אז התפרצה לה במלוא חומרתה השאלה הנוקבת ביותר של התקופה האחרונה בענין הפגיעה בכבוד המת.

תתפלאו – זו אינה בעיית החיטוטים בקברים עתיקים אלא סוגיית הקבורה בישראל של היום, ההופכת ליותר מעיקה מיום ליום, ויתכן שגם גבתה כבר מחיר דמים יקר, ברציחתו לפני כחודשיים, של מנהל החברה קדישא בחיפה, בני הסה ז"ל.

מסתבר, שהתמונות הקשות של הנרצחים מאיתמר שהופצו ברחבי העולם במסגרת מאמץ ההסברה הישראלי ובאישור המשפחה, לא היו אלה שעוררו במקרה זה את שאלת כבוד הנרצחים, שהרי הם נעשו לתועלת כלל ישראל, אלא הויכוח על מקום קבורתם, ויותר צורת קבורתם, הוא שגרם לפגיעה המיותרת בכבודם.

רק במקרה ביררו בני המשפחה איזו חלקת קבר הוקצה לנרצחים, וגילו לתדהמתם כי מתוכננת להם קבורה בקומות, דבר שהוסיף זעזוע על זעזוע.

לקח די הרבה זמן -וברגעים שבהם שוכבים הנרצחים לפניהם, כל דקה היא נצח- עד שאושרה הצעתם הנדיבה של אנשי חברה קדישא 'פרושים', בראשות הרב גלבשטיין, לזכות ולקבור את הקדושים בחלקתם, בקבר נפרד, הראוי לכל אחד מהם, כפי שכל נפטר בעם ישראל היה זכאי לו עד לפני כשנה.

במקום שהמצוקה הקשה של מקומות קבורה במדינת ישראל, תביא את מינהל מקרקעי ישראל לשחרר קרקעות לקבורה, נוהגת גם כאן המדינה באטימות מוחלטת ומאלצת את חברות הקדישא להמציא פתרונות 'יצירתיים' המזלזלים במתים, ומוסיף צער לאבלן של המשפחות.

קבורה בקומות, במרפסות או במגירות, הן האפשרות היחידה היום לזכות בקבר בישראל בלי לשלם עליו, כפי שמחייב החוק, בתמורה לכספים הרבים ששילמו הנפטרים או משפחותיהם לביטוח הלאומי בכל שנות חייהם.

וזוית קשה עוד יותר: הקבורה ב'מגירות' מעוררת, בעיקר אצל ניצולי השואה, אסוציאציות נוראיות המזכירות את הכנסתן של גופות, בצורה דומה, למגירות ולתאים.

התעלמותו של מינהל מקרקעי ישראל מן המת, והאילוץ לקבור בקומות, דומה להתעלמות הפושעת של אותו גוף ממצוקת הדיור לחיים.

הפתרון של קבורה בזוגות או בקומות כמוהו כהצעה שהיתה באה מהמינהל, לשכן כמה משפחות בדירה אחת וכך לפתור את המחסור בדיור. בנייני חניה רבי קומות אינן יכולים להיות תחליף לבנייני מגורים לזוגות צעירים ובודאי לא ל...בתי קברות.

ועוד לא נגענו בפן ההלכתי, כלל:

בדעת תורה שעליו חתמו לפני כחודשיים שני הפוסקים, הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ הם כותבים: ..."והנה כבר הרעישו ע"ז גדולי אחרוני זמנינו, עיין מנחת יצחק (חי סי' קכ"ב) ואגרות משה (יו"ד ח"ג סי' קמ"ב וקמ"ג) שיש בזה גם משום דרכי הגויים, ואף שקשה למחות בזה ולומר שדינו כמונח בארון ע"ג קרקע, כיון שסוף סוף הרי הוא מחובר לקרקע (ובפרט שמניחים שם קרקע) מ"מ הרינו בזה לגלות את דעתינו לקהל יראי ה' הרוצים לעשות מצוה כתיקונה, ללא שינוי מן הדרך שנהגו קדמוננו מלפנים, שיש להשתדל לקיים מצוות קבורה בקרקע ממש כפשטות ההלכה, ויש בזה טובה גדולה לנפטר ...ועדיף לקבור בקרקע אפילו במרחק ממקום ישוב, מאשר לקבור בבנין שעל גבי קרקע כנ"ל".

תאמינו או לא - את הטובה הגדולה הזו לנפטר היה מי שרצה אתמול ליטול מהנרצחים באיתמר...

הלעג של ביבי

מי אמר שנתניהו אינו מקיים הבטחות?

רק לפני שבועיים הוא הבטיח לקנצלרית גרמניה, מרקל, שבקרוב יודיע על תוכנית מדינית חד-צדדית חדשה, שתהיה המשך, אם גם לא טבעי, לנאום 'בר-אילן' שלו, בזכות שתי מדינות לשני 'עמים', והנה כבר עמד במלוא הבטחתו.

שבועיים תמימים הוא ויועציו עמו הסתובבו עם בטן תפוחה, חיפשו מקום לפרוק את ה'תוכנית' המדינית החדשה שלו, למרות שלא גובשה ולא אושרה בשום פורום מחייב, אבל לא מצאו את ההזדמנות המתאימה.

'כנס הרצליה' לא נראה באופק, וגם אם היה, לא בטוח שעוזי ארד, הרוח החיה שמאחוריו, היה מעניק לנתניהו את האפשרות להופיע בו, אחרי האכזבה הגדולה שהביאה אותו לעזיבתו את ה'אקווריום' במשרד ראש הממשלה בטריקת דלת.

'כנס ירושלים' של הימין, שעומד להתקיים באלה הימים, לא בדיוק מתאים להופעה עם מסכת 'המתון' שראש הממשלה החליט לעטות על פניו ופני ממשלתו ולהצגת הדוקטרינה החדשה, או בקריאה מ...ימין לשמאל ה'אג'נדה', שנתניהו מפנטז עליה.

וכך לא נותרה להם הברירה אלא לחפש את הבמה המתאימה מחוץ לגבולות המדינה.

הם מצאו אותה, בסופו של דבר בארה"ב, האהובה כל כך על נתניהו ושתמיד היו שאיפותיו אליה. ועידת השדולה היהודית 'אייפק', המתוכננת לעוד חודש וחצי זוהתה כמתאימה, אם כי בכל ה'הדלפות' הודגש כי אם יגבר הלחץ ונתניהו לא יוכל להתאפק עוד, יזורז התהליך והוא יתרוקן מתוכניותיו ומנכסינו, עוד לפני מועד כינוס הועידה.

על פי הידיעות הלא רשמיות עומד נתניהו להודיע על הסכמה להכרזה על מדינה פלשתינאית זמנית, בשטח של 50% מיהודה ושומרון. למעשה, רק גושי ההתיישבות, אריאל, גוש עציון-ביתר, מעלה אדומים ובקעת הירדן ישארו בידינו. איתמר ושכנותיה, למשל, יהיו מחוץ לגבולות המדינה, ואין מה לדבר כלל על הרחבתן. אולי אפילו 'תפילה לשלום המדינה' לא יצטרכו לומר בהם, שכן הם יהיו חלק ממדינה זמנית אחרת.

חיות האדם צמאי הדם, שרצחו בדם קר את חמשת בני משפחת פוגל מאיתמר, לא בהכרח ידעו על לבטיו של ראש הממשלה נתניהו וצוותו, ובודאי גם לא שמעו על ועידת אייפק.

לא ברור לנו מה היו עושים אם היו יודעים שהם מספקים, במעשה הרצח הנתעב שלהם, את ההזדמנות לפרוק את המטען המכביד על נתניהו, או לפחות את חלקו, ושהוא נאלץ לסחוב עמו עוד חודש וחצי משום שאינו מוצא היכן להטילו מיד.



אתמול יצאה תוכניתו המדינית החדשה של נתניהו לדרך.

צריך הרבה עזות מצח, כדי לנצל את היסח הדעת של המשפחה הספונה באבלה הכבד, ושל העם הכואב עמם ולהכריז כי אחרי 'יום הזכרון' הטעון הזה, יבוא יום העצמאות של הפלשתינאים בכל השטחים שמחוץ לגושי ההתיישבות.

זה בעצם מה שעשה נתניהו בישיבת ועדת השרים להתיישבות שהחליטה בישיבת לילה להקים 400 יחידות דיור חדשות, מתוך האלפים המוקפאות, ורק בגושי ההתיישבות.

צריך הרבה יוהרה וחוצפה, כדי להודיע לתושבי איתמר, דוקא בעיתוי הזה, כי אצלם לא תהיה הרחבה, ואם הם רוצים שיועילו בטובם לעבור משם למעלה אדומים או שיתחרו על רכישת בית מתוך 200 יחידות דיור שיופשרו במודיעין עילית.

אם אסור להתהלך בבית קברות עם ציצית נראית לעין מפני שזהו לעג לרש.

ההחלטה האומללה הזו, של בנית 400 דירות המופשרות בגושי ההתיישבות, היא הרבה יותר מלעג לההתיישבות המפוארת ביהודה ושומרון שמשפחת פוגל הי"ד היתה שותפה לה.

האם בשביל להחליט על בנית 100 יחידות דיור באריאל, עבור מפוני גוש קטיף שהם 'הומלסים' כבר יותר מחמש שנים, היתה צריכה ועדת השרים החשובה להתיישבות של מדינת ישראל, להמתין עד שירצחו חמש נפשות טהורות מאחינו, באיתמר? המחיר שמפוני קטיף שילמו, לא היה מספיק כדי להצדיק את ה'מחווה' הזו?

האם כדי לפתור את בעייתם של עוד 200 משפחות, מרבבות בציבור החרדי המשווע לפתרון דיור, היינו צריכים להמתין עד לאחר התשלום במזומן של מחיר דמים יקר שכזה?

60 יחידות בכפרים ערביים נבנות במהירות וללא שום אישור, ובמעלה אדומים צריכים להמתין לבניית מספר כזה של יחידות דיור חדשות עד לחתימת 'זכרון דברים' בדם עוללים?

אגב, לעומת איתמר, הישוב אלדד קיבל גם הוא אישור לבנית 48 בתים חדשים, למרות שהוא אינו נכלל בשום 'גוש התיישבות'.

תשאלו איך זה? – התשובה היא ש... יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין מתגורר בישוב הזה ו'גושים', בעיקר פוליטיים, הרי לא מתכוונת ממשלת נתניהו לפורר.

בעת ניחום האבלים אצל הוריה של רותי פוגל, הכריז ראש הממשלה נתניהו : "הם יורים ואנחנו בונים"...

הם, אדוני ראש הממשלה, יורים על אשקלון ובאר שבע, ואפילו שם אנחנו בקושי בונים.

הם דוקרים למוות באיתמר ושם ובכל הישובים הסמוכים אנחנו לא בונים כבר מזמן.

אז אולי התכוונת לומר: "הם צוחקים ואנחנו בוכים"...



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד