י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הזמינו לך מד"א? לא בטוח שתיאלץ לשלם על השירות

ועדת הבריאות של הכנסת סירבה לאשר את הצעת 'חוק מגן דוד אדום' • לפי ההצעה, רשאי מגן דוד אדום לחייב בתשלום מלא לפינוי באמבולנס, גם במקרה שבו החולים סירבו להתפנות

הזמינו לך מד"א? לא בטוח שתיאלץ לשלם על השירות

ועדת העבודה והרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ מהליכוד, סירבה לאשר את הצעת החוק הממשלתית המכונה 'חוק מגן דוד אדום'. לפי ההצעה, רשאי מגן דוד אדום לחייב בתשלום מלא לפינוי באמבולנס, גם במקרה שבו החולים סירבו להתפנות או שקיבלו טיפול רפואי במקום האירוע.

למרות עומס הדיונים בוועדות הכנסת התגייסו חברי הכנסת ישראל אייכלר - יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ אורי מקלב - יו"ר הוועדה לפניות הציבור, וח"כ אברהם מיכאלי - יו"ר סיעת ש"ס, לדיון בוועדת הבריאות בסעיפים שונים בחוק מד"א. אחד הסעיפים שאושרו בעבר, עוסק באגרות הסעת חירום. החוק קובע, כי חולה ישלם אגרה בגין הסעת חירום, גם אם סירב להתפנות או שקיבל טיפול רפואי במקום האירוע.

חברי הכנסת אייכלר מקלב ומיכאלי הביעו התנגדות נחרצת, לסחיטה הכספית הזאת מקשישים שחשים ברע ומגיע אמבולנס ומצבם הוטב או מאנשים שנפלו ברחוב ומישהו הזמין עבורם אמבולנס.

לדרישה הצטרפו גם שאר הח"כים: אורי אלדד מ'האיחוד הלאומי', ח"כ יוליה שמאלוב, וד"ר רחל אדטו מ'קדימה'. כולם דרשו דיון מחדש בסעיף הבעייתי.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ, נדהם לשמוע, כי ההתנגדות חוצה קואליציה ואופוזיציה, לסעיף המוצע ביוזמת הממשלה.

בדיון התברר מדברי נציגת משרד הבריאות, כי נהגי אמבולנסים מחויבים על פי חוק לפנות לבית החולים כל חולה אליו הם מוזעקים. רק לרופא יש סמכות לקבוע שאין צורך בפינוי, אמרה הנציגה שבעצמה הבינה את האבסורד בגביית תשלום מלא על אי פינוי.

ח"כ אייכלר הציע תעריף דיפרנציאלי שיבחין בין מחיר פינוי והסעה, לטיפול רפואי במקום. אך נציג מגן דוד אדום אלי יפה התנגד לכך.

"לא יעלה על הדעת שמד"א יחייבו בתשלום חולים שלא קיבלו טיפול רפואי כלל", אמר ח"כ מקלב, והוסיף: "גם אם נתנו שירות במקום, לא יתכן לחייב במחיר מלא כאילו פונה החולה לבית חולים. עשרות אלפי איש חייבים למד"א כסף ואינם משלמים להם, משום שהם שלא יודעים שבגין אי פינוי לבית חולים אמורים הם לשלם מחיר מלא והחוב טופח ומכפיל את עצמו בגין הוצאות גביה ועו"ד".

הוא ביקש להגדיר מהו טיפול רפואי, האם מדידת לחץ דם מהווה טיפול רפואי המצדיק גביית תשלום מלא?

גם ח"כ אברהם מיכאלי התנגד לחוק תוך שהוא מציין את האבסורד המאפשר למגן דוד אדום לגבות מחיר מלא עבור פינוי אדם שנפטר, גם אם האמבולנס הוזעק לאדם חי שנפטר תוך כדי טיפול.

לבסוף דחה היו"ר חיים כץ את הצעת הממשלה וביקש להביא הצעה שונה ברוח דרישת הח"כים הדואגים לבריאות החולה וגם למנוע הפיכת חולים וקשישים למאושפזים בעל כרחם.

הצעת החוק ביוזמת מד"א באה לאפשר לארגון מד"א להתחרות עם חברות האמבולנס הפרטיות ולקבוע תעריפים מיוחדים לשירותים שאינם מוגדרים כ"חרום", כגון הסעה באמבולנס שאינו פינוי חירום וכן נוכחות של מגן דוד אדום באירוע ציבורי או המוני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד