ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

השאריות מהשבת והמיטות ההפוכות • תמונות מהזווועה

בית משפחת פוגל באיתמר נפתח לראשונה לרגל סיור חכי"ם מיוחד • הבית נותר קפוא בזמן, עם מיטות הפוכות ושאריות שנותרו במטבח מסעודת השבת • צילומים ראשונים

הח"כים בבית משפחת פוגל
הח"כים בבית משפחת פוגל



אל המקום הנורא בו נשפך דמם של חמש נפשות קדושות וטהורות, עשו אתמול (ג') את דרכם כמה נבחרי ציבור. היו שם, בין היתר: השר משולם נהרי, ח"כ אברהם מיכאלי וניסים זאב - מש"ס, ח"כ ישראל אייכלר יו"ר יהדות התורה, יו"ר הקואליציה,זאב אלקין, ח"כ יעקב כץ (כצ'לה) מ'האיחוד הלאומי', ח"כ זבולון אורלב מ'הבית היהודי'.

הסיור נפתח בבית הנרצחים ביישוב איתמר, והסתיים במסיבת עיתונאים בה השתתפו גם תושבי המקום.

ח"כ אייכלר נשא דברים נוגעים ללב וציטט מהמקורות.

"במקום הנורא הזה, כאשר דמם של חמש נפשות טהורות זועק מן הקירות, הרב אהוד, רותי, יואב אלעד והדס השם ינקום דמם, נישא קינה שאמר דוד המלך לעילוי נשמת הקדושים: (שמואל ב) "ויספדו ויבכו ויצומו עד הערב על שאול ועל יהונתן בנו ועל עם ה' ועל בית ישראל כי נפלו בחרב.

"הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים. אל תגידו בגת אל תבשרו בחוצות אשקלון פן תשמחנה בנות פלשתים פן תעלוזנה בנות הערלים. הרי בגלבוע אל טל ואל מטר עליכם ושדי תרומות כי שם נגעל מגן גבורים מגן שאולה בלי משיח בשמן. מדם חללים מחלב גיבורים קשת יהונתן לא נשוג אחור וחרב שאול לא תשוב ריקם וכו' איך נפלו גיבורים ויאבדו כלי מלחמה.

"באנו לכאן לומר לכם כי כולנו איתכם בכאבכם ואתם לא לבד. עם ישראל כולו התאחד בכאב צורב על רציחתם של הורים ושלשה ילדים בישוב איתמר. כל השאלות, כל הויכוחים, כל העצות הטובות, כל הרעיונות הנשגבים וכל הפתרונות הנעלים, כולם נעלמים ונאלמים אל מול חמשת הקרבנות שהובאו לקבורה בהר המנוחות בז' אדר, יום פטירת משה רבינו.

"במסכת מגילה נאמר כי המן הרשע חישב ומצא כי חודש אדר מתאים לו להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים, כי בז' אדר מת משה. אבל הוא לא ידע כי באותו יום גם נולד משה. מכאן צמחה ישועת ישראל.

"אנו תפילה כי מתוך האפילה הנוראה, במקום בו נטבחו חמש נפשות טהורות שדמם מתערב עם דמי הטבוחים בקישינוב בחברון ובקרבנות הקדושים מכל הדורות, תצמח ישועת ה'.

"משה רבינו שמת בז' אדר ונקבר בז' אדר גם נולד בז' אדר והוא היה הגואל הראשון בגאולה הראשונה שורש כל הגאולות, כולל הישועה בימי מרדכי ואסתר. מי יתן שהימים האלה נזכרים ונעשים של "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" נזכה לגאולה האמיתית והשלימה, גאולת משה רבינו הגואל הראשון הוא הגואל האחרון, אמן", סיים איכלר את נאומו.



אילו הילד היה מתעורר

משולם נהרי היה השר היחיד שהשתתף במסע העצוב לישוב איתמר. בזכותו קיבלו כל הנוסעים, ח"כים, אישי ציבור ועיתונאים, נסיעה ברכב ממוגן, כפי שדרשו מאבטחיו. הוא סירב לנסוע ברכבו הפרטי וביקש לבוא יחד עם כולם, באוטובוס.

"קיבל את פנינו ראש המועצה האזורית, גרשון מסיקה, שהוליך אותנו בין חדרי הבית בו אירע האסון", מספר נהרי. "הקירות עדיין היו מלאים בדם. הפלטה, שהונחה על הכיריים לכבוד שבת קודש, עוד הייתה בתקע. רק אחרי ששמנו לב לדבר, היא כובתה.

"ואז עמדנו מול הנס העצום שהתרחש על הספה. מתברר, כי אחד הילדים ישן עליה, מכוסה כולו בשמיכה. המחבלים, שלא הבחינו בנוכחותו וחשבו שמדובר בשמיכה מוטלת, עלו על גופו של הילד, כשהספה שוקעת תחת משקלו, טיפסו אל החלון וברחו החוצה. רק לחשוב מה עלול היה לקרות אילו חלילה היה הילד מתעורר וצועק...".



באנו לעשות

מהבית המשיכו הנוכחים לעבר מבנה הפיס בו נערכה מסיבת עיתונאים מיוחדת. השר נהרי ביקש מהם, בשלב מסוים לעצור, ולראות במו עיניהם את מבנה בית הספר 'תלמוד תורה' 'מעיין החינוך התורני' שבאיתמר - בית ספר תורני בו לומדים כ-300 תלמידים המגיעים מכל יישובי הסביבה.

"מזעזע היה לראות את תת התנאים בהם לומדים התלמידים.

המבנים הם מבני קראוונים מהסוג הישן נושן", מספר נהרי, ועדיין מזועזע ממה שראה שם.

התסכול הגדול שלו גובר והולך כשהוא נזכר איך בשנת 2003 הוא עצמו הקצה את ההקצאה הראשונה למבנה חדש לבית הספר: "הייתי אז סגן שר החינוך. אבל את המבנה עצמו, המבנה הראשוני הקמתי עוד בהיותי משנה למנכ"ל במעין החינוך התורני. מאז ועד היום הייתי במקום כמה פעמים. אחרי רצח משפ' שאבי, אחרי רצח בני הזוג כהנא, וכעת, לגודל הצער, גם אחרי רצח בני הזוג פוגל. הצרה היא שבשל דיונים כאלו ואחרים על תוואי הגדר, אי אפשר לממש את ההקצאות הללו שניתנו למקום בעבר".

"מדובר בבית ספר בו לומדים לא פחות מ-28 יתומים, יתומי פעולות איבה וטרור. לראות איך משנת 2003 ועד עצם היום הזה לא נעשה דבר לטובת בית הספר, זה כואב מאד.

16 כיתות חדשות הקציתי להם, אבל הם לא נבנו מעולם. גם הקצאה נוספת שנעשתה על ידי מספר שנים לאחר מכן, לא מומשה. אמרתי לנוכחים: באנו לא רק להזדהות בדיבורים, אלא גם לעשות מעשה! ולקחתי על עצמי שם, במקום, לפתור את הבעיה".




קיבלו ארטיק

כבר בשבוע הבא מתכוון השר נהרי, איש מעש שאינו מאמין בדיבורים רבים אלא במעשים, להיפגש הן עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והן עם שר הביטחון, אהוד ברק, כדי לפתור את הבעיה.

"בשנת 2004 ערכנו חנוכת הבית לבית הספר והנחנו שם אבן פינה. היה זה אחרי רצח משפחת שאבו. לפתע נשמע קול האזעקה, ונאלצנו לברוח למבנה סמוך לשם מחסה. חודשים אחדים לאחר מכן ביקרתי שוב במקום, אחרי רצח משפ' כהנא. סיירתי בכיתות, גם בבית הספר לבנים וגם בבית הספר לבנות. והנה פגשתי בבנות משפחת כהנא, ילדות קטנות, יתומות. ריגש אותי והעציב אותי לראות אותן איך חזרו למסלול לימודי שגרתי בלי אבא ובלי אמא".

"התחלתי להתעניין אצל מנהל בית הספר היכן הן שוהות, והוא סיפר שהן מתגוררות אצל אחות האם, זוג צעיר שיש לו בעצמו 3 ילדים ולקחו על עצמם לגדל משפחה נוספת. היה זה חודש אלול, זמן קצר לפני ראש השנה. ניסיתי לשאול איך בני הזוג מסתדרים מבחינה כלכלית, והמנהל השיב לי שאוספים להם קצת כסף מהתושבים. הבנתי שיש בעיה עם העברת הכספים המגיעים להם מידי המדינה לידי האפוטרופוס. בעיות שנבעו מאי הסכמות כאלו ואחרות, שלא אכנס אליהן".

"אמרתי: 'תשמע, אני רוצה לעזור! הילדות אינן אשמות, גם לא הזוג שמגדל אותן! ערכנו ישיבת צוות, שאלתי מה צריך ואמרו לי: חצי משרה לפסיכולוג שיטפל ביתומים, אבל משרד החינוך לא מאשר. נסעתי מיד למשרד החינוך, נפגשתי עם האחראית על שפ"י ומיד העברתי הודעה שיש תקציב והכול מסודר. אתמול, בעת הביקור שלנו בבית הספר, סיפרו לי שהשבוע הם קיבלו את התקציב למחצית השנייה של פסיכולוג"...

"אני זוכר איך חזרתי אז, לפני שנים, והמראות הקשים לא הניחו לי. המחשבות התרוצצו במוחי. חשבתי על הילדות המסכנות שכבר בגיל צעיר נאלצות להתמודד עם בעיות של גדולים. מיד הרמתי טלפון למי שהרמתי, והצלחתי להשיג תרומה נכבדה מתורם. הודעתי על כך מיד למנהל בית הספר, וביקשתי ממנו לתת לבני הזוג המטפל בילדות את הכסף כדי שיעשו ממנו את החגים הבאים והולכים. המנהל מצידו הבטיח לתת לילדות חוגים, ציוד ועוד. עכשיו, נותר לי לברר מה הילדות עצמן מבקשות. המנהל עשה עבורי את הבירור, והתברר כי כל מבוקשן הוא...ארטיק. מתברר, כי הן לא זכו למאכל הזה זה זמן רב"...

הן קיבלו את הארטיק, המשפחה המאמצת קיבלה כסף להוצאות החג, בית הספר זכה במחצית התקן לפסיכולוג, אבל מבנה בית הספר נותר כפי שהיה, ישן, בלי כיתות חדשות, בקראוונים.

בשבוע הבא יסתער השר משולם נהרי על היעד הבא. כשתקראו בעוד זמן קצר, מן הסתם, על חנוכת מבנה חדש לבית הספר תלמוד תורה באיתמר, תזכרו שכל הסיפור נולד בביקורם של נבחרי הציבור בישוב עמנואל ובשר אחד של ש"ס, שהחליט שסיור נועד לא רק לדיבורים, כי אם גם למעשים בשטח.

המבנה החדש ייבנה מן הסתם לעילוי נשמתם של הנרצחים הקדושים.










תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד