י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בתוך הדג הכשר: התמנון שמסעיר את הרשת

הגברת חני להב מירושלים קנתה דג קפוא בסופר שעליו שלוש חותמות כשרות מהודרות. אך לחרדתה, היא גילתה בתוך השקית צמוד לדג זרוע של תמנון, דג טמא האסור לאכילה על פי ההלכה, כך דיווח העיתונאי יהודה שלזינגר ב'ישראל היום' • ומה הסיבה להתיר?

זרוע התמנון בדג הכשר. צילום: באדיבות יהודה שלזינגר - ישראל היום
זרוע התמנון בדג הכשר. צילום: באדיבות יהודה שלזינגר - ישראל היום



התמנון שמסעיר את הרשת: הגברת חני להב מירושלים קנתה דג קפוא בסופר שעליו שלוש חותמות כשרות מהודרות. אך לחרדתה, היא גילתה בתוך השקית צמוד לדג זרוע של תמנון, דג טמא האסור לאכילה על פי ההלכה.

על פי הדיווח של יהודה שלזינגר ב"ישראל היום" חני סיפרה כי "קניתי את הדג בסופר, פתחתי אותו בכדי להכין ונתקלתי בדבר הזה. אי אפשר להתבלבל, רואים בבירור שזה זרוע של תמנון".

לדבריה של חני: "על המוצר ישנן חתימות של שלוש כשרויות מהודרות. לא הייתי חושבת בחיים לבדוק את המוצר. אני סומכת עליהם תמיד. עכשיו בבירור אבדוק הרבה יותר טוב. אני בספק אם נאכל בבית קציצות או דברים מעובדים כי אני כבר לא יודעת מה טוחנים שם".

שלזינגר מביא את הפן ההלכתי שמתיר להשתמש בדג, בשם הרב אמיר קריספל, שמזכיר את הכלל שאומר ש'כל היוצא מן הטהור - טהור', ומכיוון שעל פי התמונה נראה שהדג בלע את התמנון (התמנון מודבק באזור הקיבה) הרי שהוא עומד בכלל. בנוסף אמר כי האריזה נעשית על הספינות בחו"ל. טונות של דגים מטופלים על ידי אדם אחד שיוצא לים לחצי שנה שהוא "נאמן כשרות". תקלות יכולות לקרות לו.

בחברת 'דלי דג' אומרים: "חברתנו עוסקת בשיווק מוצרים כשרים בלבד. התלונה הנ״ל התקבלה בשרות הלקוחות לפני יומיים, ב-13.6. מאחר ואין באפשרותנו לברר את התלונה על סמך תמונה בלבד, נשלח כבר אתמול סוכן לתאם את קבלת המוצר לצורך בדיקה ומתן מענה מהיר ללקוח".



במערכת הכשרות מחזיקי הדת הגיבו ואמרו: "בהוראת הרבנים הגאונים חברי בית הדין שליט"א, מקפידים במערכת הכשרות להעניק השגחה רק על מפעלי דגים גדולים, כאלו שיש להם את האמצעים ואת היכולות לייצר ולארוז דגים כשרים ונקיים ללא שום חשש, וכמובן כל זאת בנוכחות צוות של משגיחים ומפקחים מומחים ובעלי ניסיון רב של שנים בתחום ייצור הדגים. חברת דלידג עומדת בתנאים הללו, ומייצרת את הדגים במפעלים ענקיים ברחבי העולם, תוך הקפדה מיוחדת על ניקיון המוצרים, כאשר כל דג עובר שטיפה ופילוט בכמה דרגות, עד לקבלת מוצר נקי ככל הניתן. מוצרי חברת דלידג אף ידועים בניקיונם, כפי שניתן להבחין בקלות בהשוואה בינם לבין מוצרים ממותגים אחרים".

"עם כל זאת, לאור דרישת הרבנים הגאונים שליט"א, על אף כל הפעולות הננקטות לניקיון הדגים ברמה הגבוהה ביותר, מופיע על כל אריזה כיתוב מיוחד המודיע, כי למרות הכל יש לבדוק היטב את המוצר ולשטוף את הדג לפני השימוש. כיתוב זה נועד אכן למקרים נדירים מאוד שבהם מתגלה תקלה מסוימת בענין הניקיון".

"לאחר שנים רבות של ייצורים כשרים ומהודרים, ללא שום תקלות, תמוה מאוד כיצד קרתה התקלה המתוארת כאן, דבר שכמעט ואינו יתכן במציאות לאחר כל שלבי הייצור והאריזה הקפדניים. צר לנו שאין ביכולתנו לבדוק את פרטי התלונה לעומקם, וגם לאחר בקשת החברה, המעוניינת לחקור ולבדוק את הדברים יחד עם הרבנים והמפקחים שליט"א כדי למנוע הישנות המקרה, הלקוח עומד בסירובו למסור את האריזה ואת המוצר לחברה, לצורך הבדיקה".
תמנון דגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד