כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרסום ראשון: ועדת הרבנים תתכנס בשבוע הבא: "ממשלת ישראל מבזה את השבת"

מאבק השבת המתחדש מחריף וועדת הרבנים לענייני קדושת השבת תתכנס בירושלים לדון בחילולי השבת ההולכים ומתרבים כשמשרד התחבורה מבצע עבודות תשתית בעיצומה של השבת • ל'בחדרי' נודע כי הועדה אף תדון בנושא אתרים שומרי שבת • כל הפרטים

ועדת הרבנים
ועדת הרבנים



פרסום ראשון: מאבק השבת המתחדש מחריף - ועדת הרבנים למען קדושת השבת, תתכנס בירושלים, ביום שלישי בשבוע הבא, לדון בדרכי ההתנגדות לחילולי השבת המתרבים לאחרונה, בפרט על ידי משרד התחבורה, שמבצע בעיצומו של השבת, תיקון ושדרוג תשתיות רכבת ותשתיות תחבורה אחרות; סלילת כבישים ועבודות תשתית.

הסערה הנוכחית התפרצה לאחר שבעבר ניסו לטעון במשרדי הממשלה כי העבודות נעשות, כביכול, בשל חשש לפיקוח נפש. טענה זו לא הייתה מקובלת על ועדת השבת ועל הנציגים החרדים, שטענו כי ההגדרה של 'פיקוח נפש' היא הלכתית ולא היה בעבודות שום מימד של פיקוח נפש. עתה הידרדרו במדרגה נוספת, ונעשות עבודות תשתית ממשלתיות, אפילו בלי התירוץ של כביכול פיקוח נפש וכי נוצר מצב שיום השבת היה ליום היחיד שאליו מנותבות עבודות תשתית.

בנוסף, הולכת ומתרחבת תופעת העסקים שפתוחים בשבת ובפרט על רקע החלת בג"צ שקבע להתיר לפתוח את המרכולים בשבת בתל אביב, "נוצר מצב חדש ונורא, שכל רשות מקומית יכולה להחליט להרשות לחלל שבת בתחומיה, דבר שלא היה מאז קום המדינה. הוועדה תדון בפעולות ובדרכי מחאה על המצב הקשה הזה", אמר מזכיר הועדה הרב יצחק גולדקנופף.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי בנוסף לכך, תדון הועדה בשבוע הבא, בנושא אתרים שומרי שבת, שדווקא במשבצת הזו – ישנה מגמה חיובית, שכן מקומות רבים שחיללו עד כה את השבת, הפנימו כי הציבור שומר השבת מדיר רגליו מהם, והחליטו לסגור בשבתות.

חבר הוועדה הרב משה יאדלר אמר כי "לכל יהודי יש אחריות לשמירת השבת של כלל ישראל. עלינו לפעול לסיכול חילולי השבת, גם של הגורמים הממשלתיים הציבוריים וגם של הגורמים הפרטיים, שנותנים את השבת למירמס בשל בצע כסף".

חבר הוועדה הרב צבי אודסר אמר כי "האחריות של חברי הכנסת היא לעשות הכל, למנוע כל פעילות ממשלתית שיש בה חילול שבת. לא יתכן שמשרד ממשלתי יפעל בשבת כבחול, או יותר גרוע: יבחר לפעול בשבת, במקום ימות החול".

חבר הוועדה הרב אמיר קריספל הוסיף כי "הגורמים הממשלתיים העושים שבתם חול, ולא מוכנים לעבוד בחול, אלא בשבת, מבזים את שבת קודש. כבוד השבת הוא מהיסודות של האומה היהודית וממשלת ישראל לא רק שלא מכבדת את השבת, עוד מבזה אותה, רחמנא ליצלן".

גם חבר הוועדה הרב יוסף אריה דייטש הגיב ואמר כי "יש פעילות של הכלל ויש של הפרט. ברמת הפרט, על כל יהודי לוודא שהחנות או האתר שהוא רוכש או מבקר בהם שומרים שבת. ברמת הכלל, נציגי הציבור בממשלה וברשויות המקומיות, חייבים לעמוד על המשמר, להשתמש בכל הדרכים החוקיות והמשפטיות. הם השגרירים של שבת. זו לא שגרירות של רצון טוב, אלא מחויבות. כולנו ערבים זה לזה".

ל"בחדרי חרדים" נודע מחר בבוקר, צפויים היומונים החרדים לפרסם את דבר התכנסות הוועדה, כאמור, במטרה לדון בדרכי פעולה ומחאה, נגד חילולי השבת.
מאבק השבת המתחדש ועדת הרבנים לעניני השבת יצחק גולדקנופף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד