כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

איך סביבת העבודה משפיעה על האופי // הרב אשר זורייבין

למרחב המחיה של האדם השפעה על תכונותיו הפיזיות כגון מבנה גוף, יכולות פיזיות וכדומה, אך גם על אופיו של האדם

איך סביבת העבודה משפיעה על האופי // הרב אשר זורייבין
הרב אשר זורייבין



משה רבינו שולח את המרגלים לתור את הארץ ומעלותיה בטרם יציאתו למלחמה על כיבוש הארץ.
"וראיתם את הארץ מה היא ואת העם היושב עליה החזק הוא הרפה, המעט הוא אם רב, ומה הארץ אשר הוא יושב בה הטובה היא אם רעה"

הפסוק מעורר מספר תמיהות: "וראיתם את הארץ" - מדוע הקדים הכתוב את חקירת הארץ ומעלותיה לאנשי הארץ, הלא בעיקר מה שעניין את המרגלים היה, מה טיבם של אנשי הארץ, האם הם חזקים, ומיומנים בלחימה אם לאו?

ושנית, "החזק הוא הרפה" - מדוע כשהכתוב מדבר על מעלת הארץ, הוא עובר לדבר על אופי יושביה?
התשובה לכך היא שהפסוק כולו מתייחס רק למעלותיה של הארץ, ולא למעלתם של יושבי הארץ והשאלה 'החזק הוא הרפה', אינה באה ללמד על מעלת האנשים, אלא בא הדבר ללמד על מעלת הארץ, שיש ארץ שמגדלת גיבורים, ויש ארץ שמגדלת חלשים, יש ארץ שמגדלת אוכלוסין, ויש הממעטת אוכלוסין (רש"י).

***

למרחב המחיה של האדם השפעה על תכונותיו הפיזיות כגון מבנה גוף, יכולות פיזיות וכדומה, אך גם על אופיו של האדם. ה'אור החיים' אומר כי ארץ שמלאה מעיינות ומימיה נקיים, מולידה אנשים בעלי מזג טוב. ואכן יש מקומות שהאנשים הגרים שם, ידועים כבעלי מזג חם ומסבירי
פנים, ואילו במקומות אחרים האנשים קרים ומאופקים.

משה רבינו מנחה את המרגלים, כיצד לבחון את מעלותיה של ארץ ישראל. "ועברתם בה" - במעלות הגלויות של הארץ - כמו אויר טוב וצלול, מים טובים ונקיים, באלו ניתן להבחין ע"י מעבר בארץ. אך יש מעלות, שאינן ניכרות ע"י מעבר בה, אלא נדרשת התבוננות וחקירה. כגון האם היא מחזקת את הטבע האנושי, או האם מימיה מפרים ומרבים. אלו תכונות שניתן להסיק אך ורק מתוך התבוננות באנשים, כיצד השפיעה הארץ עליהם. וע"י התבוננות במעלות של יושבי הארץ, ניתן גם להסיק מה מעלותיה של הארץ בה הם גרים (אור החיים).

***

ניתן להשוות את סביבת העבודה למרחב המחיה של האדם. מאחר ואנו נמצאים בעבודה חלק גדול משעות היום, לסביבת העבודה השפעה גדולה על העובדים ודרך התנהלותם. לכל ארגון יש רוח, אופי, שפה, כללי התנהגות, ערכים ותרבות, שהעובדים מתנהלים לפיהם. אפילו בלי לשים לב אדם משתנה בהתאם לסביבה אליה הגיע.

סביבת העבודה גם מעצבת את העובדים. למשל עבודה בסביבה הישגית ותחרותית, תוביל להתנהלות יותר עניינית ותחרותית בין האנשים. חברה כזו תעצב עובדים בעלי תכונות מסוימות, כגון ראש גדול, אחריות, מסירות לעבודה ולביצוע המשימה. לעומת זאת בחברה משפחתית יותר, תכונות כמו תרומה לאווירה טובה, יחס חם ושותפות, תהיינה מוערכות יותר, וזה יהיה ניכר על התנהלות העובדים, ועל מערכות היחסים ביניהם.

סביבת העבודה יכולה להיות סביבה שמעשירה את העובד ומעצימה אותו מהבחינה האישית והמקצועית, ולהיפך. עובד שעושה עבודה בעלת משמעות, ויודע שהוא תורם לארגון, יהיה עובד טוב יותר. העובד צריך להרגיש, שהוא מתקדם מבחינה מקצועית, ושיש במרחב הזדמנויות וכלים המאפשרים זאת.

***

במש"י - מרכז שיקום ילדים, אנו מודעים לחשיבות ההון האנושי. לפיכך חשוב לנו לאפשר לעובדים סביבת עבודה נעימה באווירה טובה ותומכת. אנו פועלים בעז"ה, על מנת להעצים את העובדים, ולהעשיר את הידע המקצועי שלהם. במש"י מגוון אפשרויות לקידום מקצועי, ולרשות העובדים מגוון כלים וטכנולוגיות חדישות. אנו מאמינים כי ההשקעה משתלמת, וכי סוד ההצלחה של מש"י טמון במקצועיות של העובדים ובאיכותם.

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה

הרב אשר זורייבין מש''י פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד