ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ההקלטה נחשפת: העסקנים שאלו על גזירת הגיוס והציידים, והגר״ד לנדו השיב - "אינני עוסק בענייני ציבור"

בהקלטה נדירה מביתו של ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו, נשמעת שיחה שקיים עם עסקני המחאה נגד גזירת הגיוס, שעלו למעונו • ראש הישיבה גם התייחס לתדמיתו כתלמיד החזון איש ואמר - "איני תלמיד של החזון איש". התמלול המלא

הגאון רבי דב לנדו. צילום: יעקב לדרמן
הגאון רבי דב לנדו. צילום: יעקב לדרמן



ראש ישיבת סלבודקה הגאון הרב דב לנדו עמד במרכז הסערה סביב עצרת הגיוס שהתקיימה בניו יורק וחלופת המכתבים בין גדולי ישראל בארה"ב עם גדולי ישראל בארץ שבאה בעקבות קיום העצרת.
כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי', ראש הישיבה יצא מגדרו ובצעד שהדהים את בני הישיבות, שלח מכתב לאדמו"ר מפשווערסק הנחשב לתלמידו מזה שנים רבות, בו כתב כי אין גזירת הגיוס, זאת מעבר למכתב עם המסר שנחשף בבחדרי: 'שקרא לא קאי'. למרות המכתב - האדמו״ר השתתף בעצרת נגד הגיוס, מה שהפתיע רבים בשל קרבתו והערכתו לרב לנדו לצד קירבתו לסאטמר.

'בחדרי חרדים' חושף הקלטה בה נשמעים עסקני הגיוס מפצירים בגר"ד לנדו להביע את דעתו נגד הגייסים, שלטענתם מפילים בחורי ישיבות מבית המדרש לצבא, אך הגר"ד לנדו מסרב ודוחה אותם בטענה כי "אינני עוסק בעניינים ציבוריים" וכי "איני איש ציבור".

רבי דב לנדו אף נשמע אומר בהקלטה, הנחשפת לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי למרות התואר המיוחס לו כ'תלמיד מרן ה'חזון איש' זיע"א הוא "אינני תלמידו". הוא אף אומר כי גם את כתביו של המהרש״א הוא קורא, אך זה לא הופך אותו לתלמידו של המהרש״א - "הייתי אצלו פחות מעשר פעמים".



'בחדרי חרדים' עם התמלול המלא:

עסקן: מה נעשה כי בכל מקום שאנו הולכים אומרים לנו, מה אומר ראש הישיבה, מה נעשה, בכל מקום משתמשים עם שמו של ראש הישיבה, בכל מקום, בכל מקום שאנו הולכים, נתלים על שמו של ראש הישיבה, זה שלושה חודשים ברציפות, הלכנו לכל המוסדות לכל הרבנים, הכל תולה במקום זה בד' אמות זה.

הגר"ד לנדו: אינני אומר כלום.

עסקן: אבל אומרים כן ומדשתקי רבנן, כולם אומרים כן מסוף העולם ועד סופו, עם זה האדמו"ר מאמשינוב, או האדמו"ר מבאיאן

הגר"ד לנדו: אנשים אומרים שלמדתי אצל החזו"א, לא נכון! הייתי אצלו פחות מעשר פעמים, הייתי אצלו כמה פעמים זה הכל! דאס איז די גאנצע מעשה, את ספריו אני לומד, וכי לכך, וכי יודע אני מי היה המהרש"א? הרי אני לומד מהרש"א גם!...

עסקן: ישנם אברכים שמקבלים כסף תמורת כל ראש (המתגייס) מה עושים?

הגר"ד לנדו: אינני איש ציבור!

עסקן: לא קשור לאיש ציבור, זה הרי מציאות, והתורה שייכת לראש ישיבה.

תלמיד: החפץ חיים נסע לרייניץ ואמר לו באתי אליך כדי כשתגיע לבית דין של מעלה תענה שישראל מאיר הכהן שתק ולא אמר מאומה, לכך באתי לומר שאינני שותק, כך אמר החפץ חיים לרייניץ.

עסקן: בכל מקום שאנו הולכים צועקים לנו בשמו של ראש הישיבה.

הגר"ד לנדו: אינני אומר שום דבר, אתם רוצים לדבר דברים לא פולטיים?

הגר"ד לנדו: אינני עוסק בעניינים ציבוריים! הנני אומר לכם אינני יכול לעזור לכם כלום!

עסקן: הננו מודיעים לראש ישיבה שיש ציבור שתולה בו את דעותיו.

לטענת אנשי ביתו של ראש הישיבה, מועד ההקלטה המצורפת הוא לפני שנה וחצי, באמצע חודש טבת, אז נכנסו אברכים מ'הפלג הירושלמי' בשעה בה למד עם החברותא, שוחחו עמו והקליטו. לדבריהם, אז, טרם החליט הגר"ד לנדו שכן לעסוק ציבורית בעניין הגיוס. בנוסף, לטענתם, ההקלטה המצורפת, ערוכה.
הרב דב לנדו הקלטה גיוס עצרת החזון איש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד