כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

השכונה החרדית סוערת: מכתב הרבנים והזעם על הנציגים החרדים

דרמה בשכונה החרדית, לאחר שהנציגות החרדית הופיעה בטקס הנחת אבן הפינה למרכז הספורט מחלל השבת • הרבנים זועמים והתושבים נסערים • "בחדרי חרדים" עם כל הפרטים על הסערה החדשה • פרסום ראשון

הדמיה: פיצו קדם ארכיטקטורה
הדמיה: פיצו קדם ארכיטקטורה



סערה בשכונת 'גני הדר' החרדית בפתח תקווה. רבני השכונה מכל החוגים, שיגרו מכתב חריף לראש העיר איציק ברוורמן, בעקבות חילולי השבת בבריכת השחייה 'עמישב' הממוקמת בלב השכונה, וזאת בעקבות העובדה שהיא ממשיכה לחלל את השבת וכי העירייה מתכוונת לשפץ את המקום ולהרחיבו בכוונה להפוך אותו לקאנטרי ענקי שיביא אליו אלפים מתושבי העיר, ככל הנראה גם בעיצומה של השבת, זאת למרות שרוב התושבים המתגוררים בסביבה הם שומרי תורה ומצוות.

הסאגה הנוכחית החלה, לאחר שלפני חודש ימים, קיימה העירייה טקס הנחת אבן-הפינה לבריכה המחודשת, שעלותה נאמד בכ-15 מיליון שקלים. אך למרבה הפלא, גם הנציגים החרדים בעירייה, מסיעות ש"ס ויהדות התורה השתתפו באירוע, למרות שהמקום מחלל שבת ולמרות שחידושה של הבריכה עלול להביא לחילול שבת המוני.

הנציגים החרדים שהשתתפו באירוע: אוריאל בוסו נציג ש"ס, ישראל פרידמן נציג אגודת ישראל ואליהו ברוכי נציג דגל התורה. חלקם אף הגדילו לעשות ומלבד השתתפותם, אף נשאו דברים בטקס הבעייתי. בעקבות כך, הרוחות בשכונה החרדית סערו. התושבים זעמו על הנציגים החרדים שהשתתפו באירוע ולטענתם, העניקו לגיטימציה לחילולי השבת במקום.

בדברים שנשא ראש העיר ברוורמן באירוע הוא התייחס לסערה שאיימה להתפרץ בזעם: "בגלל שאני שומע קולות וצלילים בעת האחרונה, אני רוצה להגיד בשמי ובשם כל מי שנמצא פה מכל הקצוות", אמר ברוורמן, "יש לנו עיקרון מקודש בעיר הזאת והוא עיקרון של הסטטוס קוו, אנחנו בעיר הזו שומרים על הסטטוס קוו, זאת החלטה והבטחה זאת המדיניות שלנו משום שבזכות היכולת שלנו לקיים סטטוס קו, אנחנו מצליחים לשמר בעיר הזאת דו קיום בין כל המגזרים והציבוריים, שמהווים דוגמא וקנאה לערים רבות בארץ. נלחם על זה ונשמור את זה ואני אומר את זה על דעת כל העומדים פה מכל הזרמים".


ראש העיר נואם בטקס הנחת אבן הפינה

ברוורמן הוסיף כי "גם במקום הזה, יש סטטוס קוו והוא ימשיך להתקיים, אנחנו נשמור אל כבודו של כל אדם בכל מגזר ונכבד. כל אחד על פי אמונתו יחיה, אבל נשמר את העיקרון הזה לרווחת כל התושבים, על מנת שבאמת, העיר הזאת תמשיך להיות עיר לדוגמא של חיים משותפים".

למרות "ההסדר" שהיה עד היום, על פיו לא נמכרים כרטיסים במהלך השבת, ולמרות שקיימות בבריכה שעות נפרדות לשומרי תורה ומצוות, התושבים טוענים כי העובדה שהמקום פתוח בשבת שנים רבות – צריכה להיפסק. לטענתם, "המציאות בשכונה השתנתה, כיום יש בה רוב חרדי והסטטוס קוו שהיה פעם – צריך להשתנות", טענו, "בנוסף", הוסיפו התושבים לטעון, "כעת, הבריכה המשופצת עלולה להביא למקום עוד אלפי תושבים מכלל השכונות בפתח תקווה, בעיצומה של השבת".

עוד קודם לכן סערו הרוחות בשכונה, לאחר שהקיוסק בבריכה, החל לפתוח את שעריו בשבת, מה שמנע ממנו לקבל תעודת כשרות, לטענת התושבים החרדים, כיום, מתוך 3,000 מנויים הרשומים לבריכה, רק 150 מהם מגיעים אליה במהלך השבת.

מכתב הרבנים לראש העיר




כאמור, בשיאה של הדרמה, פרסמו רבני השכונה מכתב לראש העיר איציק ברוורמן, שבו הם מבהירים כי פתיחת הבריכה בשבת מנוגדת להלכה. על המכתב חתמו: מרא דאתרא של קהילת 'גני הדר' הגר"ש גוטפריד, מרא דאתרא קהילת הבעש"ט הגרא"פ מוטצען, רב קהילת קהל חסידים הגר"י רוזנבאום, רב קהילת יוצאי חברון הגר"מ רוט, ראש ישיבת אור ישראל הגאון רבי יגאל רוזן והגר"י פיישביין רב חסידי גור.

"פורסם ברבים בשם כל התושבים הגרים בשכונות הסמוכות לבריכת עמישב שהבריכה מופעלת ומתנהלת כראוי וכרצון התושבים", כתבו הרבנים לראש העיר, "אנו מפרסמים שרוב תושבי השכונות הסמכות לבריכה הם שומרי תורה ומצוות והבריכה אינה מתנהלת כדין תורתם הקדושה. א. שרחיצה מעורבת היא פריצת גדרי הצניעות ואסורה באיסור חמור. ב. פתיחת הבריכה והרחצה בשבת אסורה באיסור חמור ובכלל מחלל שבת (בפרהסיה) ברבים".

הרבנים הוסיפו במכתבם: "אנו מבקשים להתחשב ברוב תושבי האזור ולהפעיל את הבריכה כפי ההלכה של תורתנו הקדושה".

מכתב רבה של חסידי גור




בנוסף, הרב פיישביין, רבה של חסידות גור בשכונה, לא הסתפק בחתימת ידו על מכתב הרבנים ופרסם הודעה נוספת בבית החסידים: "הנני בזאת לעורר שוב שעל פי הוראותיהם של גדולי ופוסקי הדור, אין ללכת לבריכת עמישב בשכונתנו משום שהמקום כידוע עד עתה פתוח בשבתות ונעשה בו חילול שבת בפרהסיא, ומלבד זאת מתברר שיש חשש גדול לבעיות בצניעות שעלולים לגרום לנזקים חמורים לנפש".

"הדברים אמורים גם לגבי בני המשפחה וודאי שאין לשלוח לשלם ילדים שכידוע על פי הוראות של הת"ת דאנ"ש אין לילדים ללכת לאף בריכה", הוסיף במכתבו.

יצוין, כי בשכונה החרדית מתנהל פולמוס סביב דעתו של המרא דאתרא הרב גוטפריד, האם מותר להגיע לבריכה מחללת השבת, בשעות הנפרדות, זאת למרות שהיא מחללת את השבת, ופרסומים אנונימיים בנושא – הופצו ברחבי השכונה.

מה באמת דעת הרב?




סגן ראש העיר בוסו אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "הבריכה אכן לצערנו פתוחה שנים רבות בשבת, וכעת נעשות פעולות שהסטטוס קוו ישמר הוי אומר שהקאנטרי שאמור להבנות לא יפתח בשבת(ראש העיר לא אמר שיהיה פתוח בשבת אלא אמר ישמר הסטטוס קוו-לטוב ולרע), הבקשה של הרבנים כרגע שיסגרו לגמרי את הבריכה שהייתה כבר פתוחה, ודעתי שאכן לאור שינוי הדמוגרפי באזור ועיקר הצורכים שם הם דתיים וחרדים חייבים לעשות חשיבה לשינוי מהנוהג שנים רבות".

גורם ב'יהדות התורה' אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "נציגי 'יהדות התורה' עומדים על משמר השבת ופועלים רבות למניעת אירועים בהם עלול להיווצר חילול שבת בפרהסיה הציבורית ובמתקני העיריה".

לדברי הגורם, "כל מקום בעיר הפתוח בשבת גם אם ללא מכירת כרטיסים כמו בבריכת עמישב (שההסדר הנ"ל פועל עשרות שנים) הינו מכאיב לשומרי השבת באשר הם".

הוא התייחס לעובדת השתתפות הנציגים החרדים בחנוכת הבריכה ואמר כי "בהוראת רבותינו נציגי יהדות התורה שותפים בקואליציה העירונית ומתוקף תפקידם משתתפים באירועים שונים הנערכים ע"י העיריה".

"נציגי יהדות התורה יחד עם נציגי ש"ס והבית היהודי כינסו ישיבה עם ראש העיר והנהלת העיר בה חידדו את המסר כי שמירת הסטטוס קוו הינה אבן יסוד ראשית בהסכם הקואליציוני וכל אגפי העיריה מחויבים לעמוד בו, והובהר באופן חד משמעי כי לא תהיה כל פרצה נוספת בחומת השבת בעיר", הוסיף ל"בחדרי חרדים".
גני הדר בריכה חילול שבת פתח תקווה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד