י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סובארו וגזירת הגיוס: איך הצבא מפתה אותם?

הרב משה קליין, היועץ לנוער במשבר, משיב בטור על הטענה שהעלייה במספר המתגייסים אינה תוצאה של הפיתויים מצד הצבא

חיילים חרדים בצבא, צילום: פלאש90
חיילים חרדים בצבא, צילום: פלאש90



יפה, התקדמנו, בתחילה אמרתם שהמצב כיום יותר טוב מאי פעם, אחר כך הודיתם שיש כמה בחורים מסובכים, לאחר מכן הפטרתם בחצי פה שזה משהו שמתקרב לכמה אלפים, בהמשך התקדמתם שישנה עלייה במספר הנופלים והמתגייסים לצבא, ועכשיו, עכשיו אתם עומדים בישורת האחרונה: כן, יש נפילות, יש עלייה במספר המתגייסים, אבל אף אחד לא פיתה אותם, אין ציידים, אין פיתויים.

בואו אחיי, בואו ואגלה לכם איך מפתים.

ביום ראשון בלילה, בעת שאנו כאן בארץ נמנו את שנתינו, עמד רבי יהודה רבי שליט"א מעל בימת עצרת הרבבות בארה"ב נגד גזירת הגיוס כאן בארה"ק, וזעק מנהמת ליבו ופרץ בבכי, מאיר אסולין. הלך לצבא, פיתו אותו לעזוב את הישיבה וללכת לצבא. דבריו זעזעו את אמות הסיפים, אושיות החברה נזעקו לדגל, המעוז האחרון בסכנה, המלחמה על פרפורי האדישות האחרונים החלה במלוא עוזה.

בתוך שעות ספורות נשמע קולם של מאיר אסולין (שם בדוי) וחבריו מעל כל מיקרופון ותחת כל עץ רענן, 'לא פותיתי', 'אמא שלי רצתה שאלך לצבא' 'אני בא מבית דתי' דקלם מאיר אסולין, ואתם, עומדים ומתפעלים מדבריו ירום הודו כאילו כל מילה של הבחור בן העשרה חקוקה בסלע וניתנה מסיני, וכי לא כך? הייתכן שבחור שנטש את הגמרא והלך לצבא ישקר?

אני רואה אתכם בעיני רוחי יושבים צמודים לאוזניות, מנסים לשמוע שוב את המילים המרגיעות, 'לא יאומן' הוא אומר לו, אז הוא זרק אותך? פיתו אותך? הוא שואל אותו בלהיטות יתר מיד בתחילת השיחה, לא הוא אומר, ולא שכנעו אותך? הוא ממשיך לוודא, לא, לא שכנעו אותי הוא אומר, אז אמא שלך רוצה שתלך לצבא? ואתה לא מכיר חברים שניסו לפתות אותם ללכת לצבא? חוזר ומוודא הדובר, לא. חוזר מאיר אסולין ואומר לו, ואנחת הרווחה שלכם נשמעת מקצה העולם ועד סופו, נו, אפילו משה אסולין אומר שאין פיתויים וציידים, 3 פעמים, במו אוזניי שמעתי אותו אומר שלא פיתו אותו - ולא את חבריו.

נניח בצד לרגע את הנושא מי משקר ומי דובר אמת, מי נגוע בעניין ומי ליבו בוער, מי ירא שמיים ומי פחות, בואו נדבר על משהו אחר, הרשו לי להפנות אליכם שאלה בעניין אחר לגמרי - איזה רכב יש לכם?

אני מניח לצורך העניין שיש לכם סובארו, לא סובארו אברכים, סובארו חדשה ונוצצת, ששילמתם עליה טבין ותקילין קרוב למאה אלף ₪ או אף יותר מכך. וכעת לשאלה נוספת, אליכם ולכל בעלי הסובארו החדשות והנוצצות, למה קניתם סובארו? למה לא מיצובישי? אולי מזדה?

ושוב אני מניח כי התשובה שלכם תהיה - מה זאת אומרת למה? עשיתי סקר שוק, שאלתי חברים, בדקתי והשוויתי, ביצועי מנוע, צריכת דלק, רואה מוסך לא רואה מוסך, ובסוף קיבלתי החלטה, לקנות סובארו.

אתה בטוח שלא 'פיתו' אותך לקנות סובארו?

אותי? פיתו?! אין מצב בעולם! אני אדם שכלתן, לא נותן לרעשי רקע לבלבל אותי, כל דבר אני בודק לעומק, לפני כל רכישה אני משווה ומתייעץ, כל צעד אצלי מחושב מתחילתו ועד סופו, אותי אי אפשר לפתות!

הרשה לי לגלות לך (ציטוט חופשי מתומצת) מתוך ספרו של דוד פוגל מבעלי משרד הפרסום הנודע פוגל-אוגילבי שליווה את החייאת המותג סובארו: בשנת 1988 נמכרו בישראל 25.320 מכוניות סובארו ואילו 10 שנים לאחר מכן בשנת 1998 נמכרו 1,970 מכוניות בלבד! במצב הזה הגיע אליי גד זאבי שקיבל את הזיכיון בישראל כשהוא מבין שהמותג סובארו הגיע לרחוב ללא מוצא, לאחר ניתוח שוק מעמיק בנינו תכנית להחייאת המותג סובארו בת שלשה שלבים, במהלכה נתלו ברחבי הארץ שלטי חוצות עם הכיתוב: 'סליחה מיצובישי' 'מצטערים מזדה', ובשלב הבא 'סובארו חוזרת והיא אלופת העולם' או 'לא במקרה היא היפנית המתקדמת בעולם' וכו', כעבור שנה אחת בלבד ועד סוף 1999 סובארו כמעט הכפילה את מכירותיה, מ-1,970 רכבים ל-3,500.

בשנת 2000 נמכרו עוד 4,000 רכבי סובארו. את שנת 2001 סיימנו עם עוד 4,500. בכל כנס ביפן, שנה אחרי שנה, הצגנו בפני המתכנסים מרחבי העולם עוד פרק מספר השיווק המפואר שנקרא: 'קיצור תולדות תחיית המתים של סובארו' על פי דו"ח איגוד יבואני הרכב לשנת 2016 מכרה סובארו 7,738 רכבים. ומדורגת במקום ה-13 של מכירות הרכב בישראל.

עכשיו תגיד לי, 7,738 רוכשי סובארו בשנת 2016, מישהו 'פיתה' אותם לרכוש סובארו או שהם קיבלו החלטה 'מושכלת'? או אולי כי הם באים מבית שרוכשים סובארו...?

15 שנה לא היו כמעט מקרי רכישות סובארו ופתאום הגיעו ה'שכלתנים', אלה שבאו מבית דתי שאוהד את סובארו והקפיצו את המכירות של סובארו במאות אחוזים?!

התשובה לכך אחיי, ברורה לכל מבין, כן, מישהו פיתה אותם, נקודה. מישהו עשה להם סיבוב על הרגשות, מישהו שמבין בפרסום והחדרת מותגים, דוד פוגל במקרה זה, ישב להם על צומת קבלת ההחלטות, עד כדי כך שהם משוכנעים שהם קיבלו את ההחלטה בצורה מושכלת..., שאותם אי אפשר לפתות.

במקביל לראיונות עם משה אסולין וחבריו כדאי היה לערוך ראיון דומה עם רוכש סובארו נלהב שזה עתה יצא מסניף סובארו עם רכב חדש ונוצץ: סליחה אח יקר, האם פותית לרכוש את הסובארו?!

15 שנה! 15 שנה שואג אליכם רבי יהודה רבי אני חי את הציבור הזה, 15 שנה לא נתקלתי בבחור שעזב את הישיבה והלך לצבא, מעולם לא היה לי בחור ש'בא מבית דתי' ש'אמא שלו רוצה שילך לצבא' ש'אם לא ישאר בישיבה ילך לצבא', לא היה! עשרות שנים מכירות סובארו, סליחה צה"ל, בשפל, בשפל חמור בקרב הציבור החרדי, בקרב בני הישיבות, ופתאום, משנה לשנה צומחות ה'מכירות', פתאום 'אמא שלו רוצה שילך לצבא' פתאום יש בחור ישיבה שלא נלחם להישאר בעולם התורה כארי, אף אם בישיבה אחרת, פתאום לא משנה לו כל כך צבא או ישיבה רח"ל.

אהה, הוא לא פותה, הוא קיבל החלטה מושכלת, התמונות מכל עבר במרכז המיון החרדי של חיילים בזקנים ופאות ארוכים מתפלפלים בדף גמרא לא עשו לו סיבוב על הרגש, הניסיון לשנות את השיח החרדי על הגיוס לצבא לא משפיע עליו כלל, התעמולה הצבאית המשומנת והמתוחכמת ששכרה שני משרדי פרסום חרדיים למתג את הצבא מחדש בציבור החרדי - לא מפתה.

לא, ממש לא, רק מיתוג ופרסומים על סובארו מפתים.
גזירת הגיוס חיילים חרדים עצרת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד