י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

חילוקי דעות: "השבת לא מעניינת אתכם - אתם רק רוצים שנפרוש"

הישיבה המשותפת של סיעות יהדוה"ת וש"ס שהתקיימה היום סביב מאבק השבת המתחדש, סימלה יותר מכל את חילוקי הדעות בתוככי הסיעות סביב המשבר הנוכחי • מקלב לעיתונאים בחדר: "השבת לא מעניינת אתכם, אתם רק רוצים שנפרוש מהקואליציה" • יעקב גרודקה השתתף בישיבה המשותפת ומעניק הצצה נרחבת למה שנאמר בה

ראשי הסיעות בישיבת הסיעה
ראשי הסיעות בישיבת הסיעה



הישיבה המשותפת של סיעות יהדות התורה וש"ס שהתקיימה היום סביב מאבק השבת המתחדש – סימלה יותר מכל את חילוקי הדעות בתוככי הסיעות החרדיות, בפרט בתוך יהדות התורה, בכל הנוגע לתגובת החרדים במשבר השבת הנוכחי.

בעוד שמארגני הישיבה תכננו שרק ראשי המפלגות, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני – יישאו דברים, הרי שלבסוף נשמע גם קולם של חברי הכנסת אורי מקלב, אליעזר מנחם מוזס וישראל אייכלר, כשכל אחד מהם הציע את פרשנותו ועצתו סביב השאלה: האם לפרוש מהקואליציה בעקבות חילולי השבת הממשלתיים. "בחדרי חרדים" עם תיעוד וידאו.



כזכור, הדרמה המתחדשת החלה לאחר שהתברר כי משרד התחבורה ממשיך לבצע עבודות תשתית בכבישי ישראל בעיצומה של השבת, זאת למרות שהעבודות כלל אינן הכרחיות. "הפכו את יום השבת ליום שיפוצים לכבישי ישראל", טענו הח"כים שהנחו את הביטאונים המפלגתיים, יתד נאמן, המבשר והמודיע לחמם את האווירה ולפרסם בכל בוקר כתבות ומאמרים בחשיבותה של השבת, כשבכל העת נרמז: "נושא השבת עלול להביא להפלת הממשלה".

כך היה גם היום, איום מפורש לא נשמע והדעות היו חלוקות. לרגע היה נדמה כי החגיגה נוצרה רק בכדי להרגיע את רעבונם של העיתונאים צמאי הבשר, וכי הח"כים לא באמת מתכוונים להפוך את הקערה על פיה ולהפסיק את חילולי השבת. "יש עוד דברים חשובים מלבד השבת, שהצלחנו להשיג בקדנציה הנוכחית. אין סיבה לעזוב את הקואליציה", אמר ל"בחדרי חרדים" אחד מחברי הכנסת, רגע לפני תחילת הישיבה המשותפת.

אך בעוד שראשי המפלגות לא סיפקו פרטים רבים על כוונותיהם, היה זה מקלב שפנה לעיתונאים והצהיר גלויות כי לא חייבים לפרוש מהממשלה על נושא השבת, "הבעיה היא שעד שהעיתונאים לא ישמעו שאנחנו נפרוש מהקואליציה, הם ירגישו שהם לא הגיעו לסיפוקם", אמר מקלב בהפתעה, "כל אלו שנמצאים פה בחדר לא מעניין אותם מכבוד השבת, כי אם לא נודיע כעת שאנחנו לא פורשים מהקואליציה – כולם יתפזרו מפה", הכה מקלב באוזניהם של העיתונאים.

"לנו אכפת מהשבת, בין אם אנחנו בקואליציה ובין אם לא. חד משמעית. אנחנו חושבים שיש לנו מה להשפיע בממשלה הזו כחברים נאמנים שמאוד משפיעים, וכחברים נאמנים יש לנו עדיין תביעה לקואליציה הזו ולראש הממשלה שיש לו מה להשפיע ובאמת לפעול שהמשרדים שהם תחת אחריותו ישמרו את על השבת", הוסיף מקלב להוריד את מפלס האיומים ששרר קודם לכן בחדר, "לא צריך שינוי מעשה בראשית, בשביל לשמור שבת. יש לנו מה להשפיע, אנחנו יכולים להשפיע בתוך המסגרת הזו. כל המדד זה אם אנחנו יוצאים מהקואליציה או לא, מה, השבת לא חשובה בלי זה?".

גם ח"כ מוזס ניצל את ההזדמנות וטען כי "אני רוצה שהתקשורת תשמע ותבין שבכל מדינות העולם עובדים 7 ימים בשבוע ובונים רכבות בכל השבוע ורק כאן עושים חיים קלים ועובדים רק בשבת. בעזרת ה' נביא תוצאות ואתם תראו אותם בקרוב". מוזס הזכיר שכבר פעמים נפלו ממשלות בעבר בעקבות חילולי השבת. פרשיית המשחן, ומטוסי F15.

אייכלר הציע רעיון אופרטיבי: "אני מבקש להציע שעד שיחליטו אם פורשים או לא פורשים צריך לדעת שאם הממשלה תזלזל בשבת אנחנו נזלזל בצרכים הקואליציוניים שלהם. לא יתכן שהם יעבירו עשרות חוקים בכל שבוע ואנחנו נתמוך בהם כמו ילדים קטנים, והם יזלזלו בשבת הקדושה לנו".

קודם לכן, נשאו דברים ראש המפלגות. דרעי פתח והתנצל שהגיע ישר מהמיטה, בשל מצבו הבריאותי, "אני מתנצל, אני לא חש בטוב, באתי מהמיטה לכבודה של שהבת, ככה שקשה לי לשאת דברים. הלב שלנו של כל יהודי שומר שבת נקרע שבמדינת ישראל הפכו את השבת ליום של תחזוקה ותיקוני תשתיות. לכן הלב כואב וההתכנסות הזאת – לחשוב מה עושים ביחד".



ישיבת הסיעה המשותפתצילום: ישיבת הסיעה המשותפת
ישיבת הסיעה המשותפת


אחריו דיבר ליצמן והתייחס בהומור למצבו הבריאותו של דרעי, "דווקא בגלל שאני מרגיש טוב", פתח ליצמן את דבריו וזכה לתגובה ממוזס: "שר הבריאות" - לקול צחוקם של יושבי החדר. "אני רוצה להיות רציני", חזר ליצמן לנושא השבת, "משהו קורה, לנו, זה ממשיך מפעם קודמת, אנחנו לא יודעים כל דבר כמה זה. זה לא יכול להימשך, שוחחנו גם עם ראש הממשלה שצריך לשמור שבת, שוחחנו גם עם ישראל כץ, חייב להיות כאן שראש הממשלה יתערב להפסיק את זה. זה ברור שדבר כזה זה חלק בלתי נסבל מההסכם הקואליציוני".

ליצמן ניסה לשגר מסר מאיים ואמר: "אם זה יימשך זו הפרה של ההסכם הקואליציוני, ולא בטוח שאנחנו יכולים להמשיך לשבת שם. ראש הממשלה חייב להתערב, אנחנו חייבים שראש הממשלה יתערב וגם שר התחבורה וגם השר חיים כץ שממונה על היתרי עבודה להפסיק את העניין הזה. ויפה שעה אחת קודם. דיברתי דברים מאוד חדים וברורים. זו הפרה של הסטטוס קוו".

גפני אמר דברים דומים: "היה משבר לפני מספר חודשים, זו היה נורא ואיום ההתנהגות בשבת. לאחרונה אנחנו יודעים ששבת הפכה להיות יום שרכבת ישראל משדרגת את המסילה, אין יום אחר, התשתיות בנתיבי איילון ובכל מקום שזז משהו - הכל נעשה בשבת, ברור לחלוטים שחלק גדול מהעבודות יכולות להיעשות ביום חול. ראש הממשלה צריך להיכנס לזה".

בנוסף, התייחס גפני לפרשת המרכולים ולהצעת החוק שהגיש וכפי שנחשף ב"בבדרי חרדים: "אם בג"ץ יפסוק שהמרכולים בתל אביב יהיו פתוחים בשבת וההחלטה שחוק העזר העירוני אכן מתקבלת – אנחנו באותו יום מגישים את החוק. אם החוק הזה לא יעבור – זו משמעות של הפרה של הסטטוס קוו".

גפני איים לסיום: "אם לא יחזור המצב לקדמותו – אנחנו נלך לגדולי התורה והם יחליטו אם אנחנו צריכים להמשיך לשבת כאן".

חרף חוסר האחידות בדעת הנציגים החרדים, בהודעה משותפת שפירסמו הסיעות החרדיות לאחר הישיבה נאמר: ״לא נסכים להמשך התופעה החמורה בה השבת הופכת ליום התחזוקה של מדינת ישראל. אנו דורשים מראש הממשלה לקיים את ההסכם הקואלציוני, להחזיר את הסטטוס קוו לקדמותו, ולהפסיק מיידית את עבודות התשתית של הרכבת ללא צורך.

"כן הדבר לגבי תוספת קווים בשבת וחוסר אכיפה של חברות פיראטיות המפעילות תחבורה ציבורית בשבת. הסיעות רואות במצב הנתון הפרה חמורה בהסכם הקואליציוני. לאחר הישיבה עם ראה״מ והשרים הנוגעים בדבר, הדברים יובאו להכרעתם של גדולי ישראל" נאמר בהודעה המשותפת.
מאבק השבת המתחדש אריה דרעי משה גפני יעקב ליצמן אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד