י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

84 שנים ללכתו: יוסל'ה רוזנבלט, הרבה יותר מחזן • טור

84 שנים בדיוק חלפו מיום פטירתו של החזן יוסל'ה רוזנבלט, אחד מהיוצרים ומהמבצעים הגדולים שידעה המוזיקה היהודית לדורותיה • ישראל שטרן שב אל הימים ההם, ומגיש את תובנותיו אליכם

84 שנים ללכתו: יוסל'ה רוזנבלט, הרבה יותר מחזן • טור



האגדה המוזיקלית היהודית חרדית יוסלה רוזנבלט, בשיאו של מסע צילומים בארץ ישראל. מסע צילומים המיועד עבור 'קרן קיימת לישראל'. יוסלה הספיק לבקר בכותל ובירושלים, בקבר רחל ובירדן, ולבצע ממיטב יצירותיו במקומות אלה.

היום בבוקר יוסלה נסע להשתכשך מעט במימיו המלוחים של ים המלח. בדיעבד הבחירה הזאת לא הייתה טובה. האוויר והמאמץ הכריעו את נימת כינור דוד, ויוסלה הובהל לאכסנייתו בירושלים בעיצומה של התקפת לב קשה. התקפת לב זו הכריעה את נימת כינור דוד, והדמימה אותו עד לתחיית המתים.

העולם היהודי כולו היה שרוי באבל, ובהלווייתו היו חמשת אלפים איש, וחיילים הבריטים שמרו על הסדר. יוסלה נטמן בהר הזיתים, שם מיתרי קולו, נימת כינור דוד, מחכים ליום שנשמתו הגדולה תחזור בתחיית המתים, ותמשיך להפעיל אותם, והפעם בבית המקדש.

יוסלה היה חזן שמצד אחד היה חלק בלתי נפרד מהשטייטל היהודי ומצד שני פורץ דרך וחדשן. יוסלה היה מהראשונים בעולם שהקליט תקליט שירה לגראמופון שזה עתה הומצא. מצד אחד יוסלה התחזן ברגש עמוק, עד שיש מקומות שפשוט בא לבכות רק משמיעה, ומצד שני, סגנון אופראי מהוקצע. שליטה קולית מדהימה עד כי לפעמים נדמה שאצל יוסלה, לא רלוונטי הסולם או הטון. מה זה משנה אם זה דו באוקטבה הראשונה השנייה או השלישית? נימת כינור דוד מבצעת הכל.


יוסלה רוזנבלט בסרטו חלום עמי, 1933

לא לחינם הוצע לו על ידי אגדה מוסיקלית אחרת, קליאופונטה קמפניני, המנהל המוזיקלי של הגראנד אופרה בשיקגו. אחד המוסדות המוזיקליים הגדולים בעולם, להופיע באופרה 'היהודייה' סך הכל 17,000 דולר דאז. יוסלה, כיאה ליהודי חסיד ירא שמים, סירב.

כן כן, יוסלה גם כבש בסערה, לא פחות ולא יותר - את הוליווד. יוסלה הוזמן לשחק בסרט המדבר הראשון 'זמר הג'אז', בתפקיד אביו החזן של הזמר, תמורת 100000 דולר. ושוב יוסלה סירב, אך הסכים לתת את קולו לפס קול של הסרט. לצורך הקלטה איכותית יוסלה הגיע להוליווד וערך קונצרט שאליו הגיעו מיטב השחקנים והמפיקים דאז. אחד המפורסמים היה השחקן היהודי האגדי צ'רלי צ'אפלין, שאף אירח את יוסלה בביתו, וסיפר לו שכשהוא מרגיש מדוכדך הוא מאזין לתקליטיו ומצב רוחו משתפר.

ולמה אני כותב את זה כאן? לא רבים יודעים, אבל יוסלה לא היה רק חזן אלא גם זמר מחונן שהלחין וביצע שירים רבים. השיר המפורסם בביצועו הרי הוא שיר המעלות המוכר כל כך לכולנו, שאף הוצע בזמנו כהמנון למדינה.

אם ניבחן בעין ביקורתית היסטורית, הרי יוסלה היה אחד מהגשרים המרכזיים בין המוזיקה היהודית בין שני מלחמות העולם למוזיקה החסידית של אחרי השואה. בין עולם החזנות המפותח דאז ולבין המוזיקה החסידית הישנה ואף החדשה.

קולו של יוסלה עדיין מהדהד, ומורשתו עדיין חיה, ואת תוצאות שירתו עדיין אנחנו שומעים.
יהי זכרו ברוך.

הכותב הוא ישראל ז. שטרן, מוסיקאי, יוצר, מורה למוסיקה, קלידן וחובב יוסלה מושבע.
יוסלה רוזנבלט בצאת ישראל חלום עמי חזנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד