ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מנהל רשות המים ביום, גובה חובות בלילה

גיורא שחם מונה לתפקיד לאחר חודשיים שבהם נוסח עבורו הסדר ניגוד עניינים סבוך, היות שייצג עשרות לקוחות במשק המים, בהם חברות ביטוח וקבלנים ■ כעת מתברר כי שחם קיבל עוד 90 יום לגביית שכר טרחה שלא שולם לו על ידי חלק מהלקוחות - בזמן שהוא מכהן בתפקיד

אילוסטרציה, צילום: פלאש 90
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90



הסדרי ניגוד העניינים שמנפיקה הלשכה המשפטית במשרד האנרגיה ממשיכים לשבור שיאים של יצירתיות. לאחר ההסדרים הבעייתיים שעליהם חתמו בשנתיים האחרונות מנכ"ל המשרד שאול מרידור ויועץ התקשורת של המשרד מוטי שרף, מגיע תורו של מנהל רשות המים גיורא שחם. כך, קיבל המנהל הטרי מהמשרד אישור לגבות שכר טרחה שלקוחותיו במשק המים נותרו חייבים לו — גם לאחר שייכנס לתפקידו ויחל לכהן כרגולטור הבכיר בתחום.

שחם נבחר לתפקיד מנהל רשות המים כבר לפני חודשיים, בתום הליך איתור ממושך ולאחר נסיגת כמה מהמועמדים לתפקיד. אף ששחם נחשב לאחד המומחים במשק המים הישראלי, מינויו לתפקיד לווה בחשש מניגוד עניינים אפשרי — לנוכח מספר לקוחותיו הגדול בעשורים האחרונים, שבהם עבד כיועץ פרטי מבוקש במשק.

ואכן, בחודשיים האחרונים עמלו במשרד האנרגיה ובנציבות שירות המדינה על ניסוח הסדר מורכב במיוחד למניעת ניגודי עניינים אפשריים בכהונתו. זאת, מכיוון ששחם שימש יועץ הידרולוגי וסטטוטורי לכמה חברות קבלן פרטיות וגופים ממשלתיים.

עם היבחרו לתפקיד, העביר שחם למשרד האנרגיה רשימה של לא פחות מ–25 לקוחות שאותם ייצג במהלך השנתיים האחרונות, ולכן יהיה מנוע מלעסוק בעניינם למשך 6–12 חודשים. בין היתר נכללו ברשימה קבלנים (תדהר ואשטרום), חברות תכנון מובילות, חברות ביטוח (הפניקס, מנורה ואיילון), חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות.

ארבעה מהלקוחות, בהם שניים שנושאים בזיקה ישירה לענף המים (איגוד ערים חופי כנרת ורשות ניקוז ונחלים כנרת) — הוגדרו "לקוחות מהותיים", ושחם יהיה מנוע מלטפל בהם במשך שנה.

בנוסף, דיווח שחם על 15 חוות דעת שכתב בנושאים שונים הקשורים בענף המים, ושעשויות להיות להן זיקה לתפקידו.

שחם אמנם הצהיר כי סיים את מתן הייעוץ ללקוחות אלה, ולא יהיה מעורב עוד בייעוץ פרטי עם כניסתו לרשות המים. ואולם בה בעת הוא העביר לייעוץ המשפטי במשרד האנרגיה רשימת לקוחות שעדיין לא שילמו לו שכר טרחה בעבור עבודות שביצע עבורם, תוך התחייבות "לעשות כמיטב יכולתי להשלים בתוך 90 יום מכניסתי לתפקיד את גביית תשלומי שכר הטרחה".

מציאות כזאת מעלה חשש כבד לניגודי עניינים תכופים — כמו גם לניסיונות אפשריים של חלק מהחייבים לנצל את הסיטואציה הרגישה.

ואולם בהסדר שאותו הפיצה אתמול רשות המים (בשקיפות ראויה לציון), נכתב כי הוא תואם מול היועצת המשפטית במשרד האנרגיה — לאחר תיאום מוקדם עם הייעוץ המשפטי ברשות המים ובנציבות. זאת, ללא התייחסות לסוגיית הגבייה או להיקף המניעויות של שחם.

בשולי ההסדר, ציין שחם כי הוא שותף גם בעסקים פרטיים, ומחזיק ב–50% ממניות קימל בגלבוע — מסעדת השף של שאול בן אדרת. "ידוע לי שעלי לפנות לנציבות שירות המדינה לאישור העיסוק ואני מתחייב לפעול בהתאם להנחיות ולתנאים שייקבעו", הצהיר שחם בהקשר לכך.

מרשות המים נמסר בתגובה: "הסכם ניגוד העניינים נכתב בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה והובא לידיעת התקשורת ביוזמתו של מנהל הרשות.

"בכל הנוגע לאסדרה לגבי לקוחות שטרם הסדירו חובם, מנהל הרשות מנוע מלקבל החלטה בעניינם למשך שנה מתום מועד גביית החוב".
רשות המים גיורא שחם ניגוד עניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד