י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בלעדי • גבאי האדמו"ר מסאטמר נגד הקיצונים: "הדיוטים קופצים בראש; אנשי הפקר"

על רקע נסיונות גורמים קיצוניים לסחוב את אדמו"רי סאטמר לקיצוניות ולמאבק עם גדולי ישראל בארץ הקודש. חושף 'בחדרי' מכתב נדיר של גבאי האדמו"ר ר' יואל מסאטמר כנגד הקיצוניים שמפתים את חסידי סאטמר להשתתף בהפגנות חסרות תועלת, וטוען כי כל מטרת הפגנת הקיצוניים היא להראות את עצמם בטלוויזיה • בלעדי

מימין: עצרת סאטמר מהרז"ל. משמאל: שער העיתון דער בלאט
מימין: עצרת סאטמר מהרז"ל. משמאל: שער העיתון דער בלאט





על רקע נסיונות גורמים קיצוניים לסחוב את אדמו"רי סאטמר לקיצוניות ולמאבק עם גדולי ישראל בארץ הקודש. מתפרסם בפרסום ראשון ובלעדי ב'בחדרי חרדים' מכתבו הנדיר של גבאי האדמו"ר ר' יואל מסאטמר, הר"ר יוסף אשכנזי, בו הוא מגולל את ההתרחשיות סביב הפגנה שניסו גורמים קיצוניים לארגן בארה"ב נגד ישראל מול בניין האו"ם כנגד ניתוחי מתים בארה"ק, זאת במענה לפניה של האדמו"ר מתולדות אהרן זצוק"ל בנושא:

"....בדבר מה שכתב בענין ההפגנה אצל היו-ען (האו"ם. י.ג.) שכדאי שכת"ה יהיה בקי בכל הענין, כי מרחוק לא יודעים שום דבר על בריו ויכולים לבא למדי טעותים בשביל זה, לכן מוכרח אני להציג הדבר כתוארו..." כותב הרב אשכנזי לאדמו"ר מ'תולדות אהרן' זצוק"ל.

בדבריו הוא מגולל את ההתייעצויות הרבות שמקיים ר' יואל לפני כל הפגנה אם היא לתועלת. "......וישב אז כ"ק מרן שליט"א ימים ולילות לדון בנידון זה אם לעשות או לחדול מלעשותו, וישב אז עם כמה רבנים מהתאחדות הרבנים שליט"א לטכס עצה, וממש עבר כמה שבועות בהתייעצות בנידון זה ובכובד ראש דן בעצמו ועם רבנים ובעלי בתים חשובים יודעי דבר, ואחר כל ההתייעצות שהציעו מכל צד את התועלת שיוכל לצאת מזה, וגם את ההפסד שיוכל לצמוח מזה, ואחרי ככלות הכל באו בהחלטה ובהסכמת כולם למנוע ולא לעשותו, רק ליקח אמצעים אחרים ולא הפגנה לפני היו-ען, ומאז ועד עתה לא נעשה רק הפגנות לפני משרדי ההדסה פה בניו יארק, כי באו לידי החלטה שזה יהיה לתועלת להפגין אצל ההדסה ולעשות פעלים אחרים נגד הדסה, כל מה שבאפשרות לעשות להפסיד להם מקורי כסף, כי את זה ראו לנכון ולתועלת...."


רבי יואל מסאטמר עם גבאו הרב יוסף אשכנזי (לצידו), מהצד נראה הגראי"ל שטיינמן ותלמידיו בישיבת מונטריי. ארכיון יתד נאמן

הוא מתאר כי אותם "אנשים קטנים בני בלי שם, הדיוטים קופצים בראש, אנשי הפקר בלי תורה ובלי יראה", החליטו לערוך את ההפגנה על דעת עצמם מבלי להיוועץ ברבי מסאטמר, ועשו הפגנה, כאשר פיתו והטעו כמה מחסידי סאטמר להגיע איתם "וממש היה כצחוק, ושום תועלת לא יצא מזה, רק מה שאיזה הפקר יונגען (אברכים מופקרים) הראו את עצמם בטעלעוויזיע ־ שרק לזה כיוונו, ולא ח"ו שום דבר לשם שמים"...

בסיום דבריו הוא מספר על "בית דין" מיוחד שהוקם בכדי שבפניו יתחרטו כל מי שטעה והלך בעצת אותם קיצוניים, ורק לאחר מכן הורשה לשוב לחסידות סאטמר.

"... וכן הקהלה הקדושה שלנו זרקו לחוץ ממחנינו את הלוקחים חלק עם הבריונים ההפקרים, והעמידו בית-דין שכל אחד שהיה עמהם יבוא לפני הביד"צ להתחרט על מעשיו ולקבל על עצמם שלא לילך בעצת ..... והנאך-שלעפערס שלו בעתיד, וכך לוקחים בחזרה לקהלתינו ולהישיבה והכולל, חוץ מהאנפירער'ס שלהם אסרו בכלל אף דריסת הרגל בית־המדרש ולכל מוסדות רבים הקדוש שליט"א...."












המכתב
רבי יואל מסאטמר הרב יוסף אשכנזי סאטמר קיצונים תולדות אהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד