כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

גובר המתח: ארהב הפילה מלט איראני - מטוס רוסי התקרב לאמריקאי

המצב בסוריה הופך לקרב בינלאומי משמעותי, המחמיר בימים האחרונים לשורת תקריות. זה החל בהפלת מל"ט רוסי בידי האמריקאים, איום רוסי על האמריקנים, ירי טילים מאיראן לסוריה, והפלת מטוס קרב סורי על ידי כוחות ארה"ב

מטוס קרב. אילוסטרציה. צילום: דו"צ
מטוס קרב. אילוסטרציה. צילום: דו"צ



אחר שאתמול מטוס רוסי טס במרחק של מטר וחצי ממטוס אמריקני, במה שמכונה כצעד מתגרה ו"פרובקטיבי", אירוע אווירי נוסף היום - ארצות הברית הפילה מל"ט שסיפקה איראן לסוריה. לטענתה הוא היה חמוש וטס באזור שסיכן כוחות צבאיים.

המתח במזרח התיכון בסוגיית השליטה בסוריה נמשך זה זמן רב, אך באחרונה נראה כי מדובר בהידרדרות, שצריכה להדליק את נורות האזהרה עבור כולנו - לפני התלקחות ממשית.

באירוע היום (ג') הצבא האמריקני הפיל מל"ט סורי חמוש מדגם איראני "שאהיד 129", שנוכחותו איימה על כוחות הקואליציה ובראשם ארה"ב, הנלחמים בסוריה נגד מיליציות טרור שונות וביניהם ארגון הטרור דאעש.

הכטב"מ היה חמוש ובטווח קרוב אל בסיס חיילים אמריקנים, בו מאמנים כוחות אמריקניים מיוחדים מורדים הנלחמים בדאעש, כך שהם ראו בו איום מיידי, מה שהביא להפלתו. מיקום האירוע הוא באזור א-תנף שהפך לאחרונה לאזור קרבות, סמוך לגבול עיראק. זו הפעם השלישית שהאמריקאים מפילים כלי טיס בלתי מאויישים בסוריה, בחודש האחרון.

מקרה נוסף שמלמד על המתיחות באוויר אירע אתמול. מטוס קרב רוסי טס במרחק של מטר וחצי ממטוס קרב אמריקני מעל הים הבלטי, במה שנראה כהתגרות מכוונת. לדברי גורמים רשמיים אמריקאיים, מדובר היה במטוס קרב רוסי מסוג סו -27 שהיה חמוש בטילים, וטס צמוד מאד למטוס סיור אמריקני מסוג RC-135 שכפי הנראה שימש כמטוס ריגול.

על פי הדיווח בדיילי מיילי, כאשר המטוסים טסו זה לצד זה, החל הטייס הרוסי לבצע תרגילים "פרובוקטיביים" שסיכנו את המטוס האמריקאי.

"זה לא מקרה נדיר שמטוסים רוסיים ואמריקנים יפעלו ביחד באוויר באזור הים הבלטי, אך מקרה זה הוא יוצא דופן בכך שהתנהגותו של הטייס הרוסי נחשבת "מסוכנת ומתגרה" - אמרו גורמים אמריקנים.




המתח סביב השליטה האווירית כזכור החל לפני כמה שבועות, מל"ט סורי תקף כוחות של הקואליציה הנלחמת נגד דאעש, והופל על ידי האמריקאים לפני שחיילים על הקרקע נפגעו.

אז, מוסקבה האשימה את וושינגטון בכך שלא הודיעה לה על ההחלטה להפיל את המטוס הסורי, למרות שמטוס רוסי טס קרוב מאד באזור, מה שסיכן את צוות המטוס. וושינגטון בתגובה מסרה "אנחנו נעשה מה שנוכל כדי להגן על האינטרסים שלנו".

בעקבות אזהרותיה של רוסיה, הודיעה היום אוסטרליה כי היא משעה את פעילותה האווירית בסוריה עד להודעה חדשה, אם כי פעילותה בעיראק השכנה תימשך כרגיל. כך דווח בוואלה.

הבית הלבן מסר אתמול כי כוחות הקואליציה הנלחמים בארגון "המדינה האסלאמית" בסוריה ישמרו על זכותם להגנה עצמית וכן שארצות הברית תמשיך לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם רוסיה - אחרי שזו הודיעה על ניתוקם.

בחודש האחרון התגבר החיכוך בין ארצות הברית לבין סוריה ורוסיה. המשטר ובעלי בריתו מנסים להתקדם באזור א-רקה, שם פועלים הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הנתמכים בידי ארצות הברית, וכן לעבר משולש הגבולות עם ירדן ועיראק, שם מוצבים כוחות אמריקניים מיוחדים.
סוריה הפלת מטוס רוסיה ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד