כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"אני לא יכול לראות את זה, זה כמו ששופכים דם" • צפו

'בחדרי' בראיון וידאו נטול כפפות, עם מתי דן, על "חזרתם בתשובה" של הח"כים החרדים, על יחסי רב הכותל עם הרה"ר, על מקורות הכספים שמשמשים את המאבק המשומן נגד המתווה ועל היועמ"ש, האיש עם הכיפה שהפך ל"אויב הרבנות" • צפו בראיון

"אני לא יכול לראות את זה, זה כמו ששופכים דם" • צפו
בחדרי חדרים



סערת מתווה הכותל, מאיימת לפרק את הקואליציה. המפלגות החרדיות מציגות עמדה חריפה לביטול המתווה שאושר בממשלה, והרפורמים והקונסרבטיבים מצחצחים חרבות. ימים ספורים נותרו לממשלה להציג בפני בג"ץ את עמדתה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ממשיך להתעקש שלא להעניק לרבנות הראשית ייצוג עצמאי.

אולם, הסיפור האמיתי מתרחש מאחורי הקלעים. מי שגרם לחברי הכנסת החרדים לעשות פרסה ולשנות את עמדתם, לאחר שבהסכמה שבשתיקה הם לא עצרו את אישור המתווה בממשלה – הוא לא אחר מאשר מתי דן, יו"ר עטרת כהנים, שמוגדר כ"אימת חברי הכנסת החרדים". דן בשיתוף פעולה עם גורמים שונים, גייס תרומות ויצא עם קמפיין חריף נגד המתווה ונגד הח"כים.

הסוף ידוע, הח"כים תיאמו עמדות עם הרבנים הראשיים והבהירו לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו מתנגדים למתווה, גם להקפאתו".

"בחדרי חרדים" בראיון וידאו נטול כפפות, עם מתי דן, על "חזרתם בתשובה" של הח"כים החרדים, על יחסי הרב שמואל רבינוביץ – רב הכותל והרב הראשי הגר"ד לאו, על מקורות הכספים שמשמשים את המאבק המשומן נגד המתווה ועל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, האיש עם הכיפה שהפך ל"אוייב הרבנות". צפו בראיון המלא:


"השינוי בעמדת חברי הכנסת החרדים, היה בישיבה שניהל הרב הראשי הגר"ד לאו, זה היה האירוע המכונן שעשה 'סטופ' למחדל הגדול הזה של החלטת הממשלה על מתווה הכותל", פותח דן את דבריו.

"המתווה הזה לא נעשה בהתייעצות עם הרבנות הראשית, ובטח לא, שלא עם מועצת הרבנות הראשית. גם הרב לאו וגם הראשל"צ הגר"י יוסף - שניהם תומכים באופן חד משמעי נגד מתווה הכותל".

מה קרה שבתחילה הח"כים החרדים לא עצרו את המתווה?

"כי הם לא התייעצו. אני חושב שהיועץ המשפטי לממשלה שהיה אז מזכיר הממשלה - הוביל בעצם את החלטת הממשלה במכוון שלא התייעצו עם הרבנים הראשיים".

אבל מה קרה עם הח"כים החרדים? הם גם לא התייעצו עם הרבנים

"אני לא דובר שלהם, אני רק יכול להגיד, שבזכות העמדה הברורה של הרבנים הראשיים שעמדו כחומה בצורה בעד המחיצה בכותל – מתווה הכותל לא מיושם. בלי הרבנות הראשית אין מדינה יהודית וכותל קדוש. כל המחמאות פה הם לרבנות הראשית שעמדה בצורה מאוד תקיפה נגד המתווה".

יש שטוענים, שהמאבק של הרבנות והרב לאו הוא ממניעים אישיים, שהם נפגעו שלא התייעצו איתם קודם. יש פה עניין אישי?

"מאוד מאוד ילדותי להציג את זה כעניין אישי. אני מחזיק לך פה את ההחלטה שנכתבה על ידי זרח ורהפטיג – שר הדתות דאז, ומי שחתום על המכתב הוא הרב שלמה זלמן אוירבאך והרב יוסף שלום אלישיב וזהו פסק ההלכה. הם היו ועד ההלכה של הרבנות הראשית והם קבעו כי "חלילה לעלות על הדעת מסירת הנהלת העניין בכותל המערבי לידי גוף חילוני", עוד כתבו: "הכותל המערבי וניהולו הוא בסמכותם הבלעדית של הרבנים".

לא היה שום ענין אישי בין הרב רבינוביץ לרב הראשי ובין הרב הראשי לחברי הכנסת החרדים?

"ממשלת ישראל שגתה שהיא לא התייעצה עם הרבנות הראשית וכפי שהחוק מחייב אותה, כפי שראש הממשלה לוי אשכול כבר התחייב, יום אחרי שחרור הכותל המערבי, הוא קרא לרבנים הראשיים ולראשי הדתות והודיע שהכותל המערבי ינוהל על ידי הרבנות הראשית. שום דבר לא השתנה מאז וכל הכרסום שמנסים לכרסם ממעמדה של הרבנות - לא יצליח. נאבק בכל הכוח שלנו, זה ציבור מהתפוצות, ציבור אגודאי וציבור דתי לאומי".

יש לכם גם תמיכה כלכלית גדולה, יצאתם בקמפיין לאסוף תרומות?

"יש תמיכה כלכלית, כי כל המאבק הזה, מגיע מכל החוקים, גם חוגים אגודאים, גם חרדים. בלי קמפיין, אנחנו אוספים ומסבירים, הליכים משפטיים עולים כסף, אין לנו את המשאבים האלו, ואנחנו פונים עכשיו גם באמצעותם לכל הציבור".

אבל מאיפה הכסף שלכם עד היום, ראינו קמפיינים ענקיים שלכם ברחובות?

"אנשים תורמים, אנשים שכואב להם. זה כואב, זה לא ענין אישי פה".

יש מערכת מסודרת של גיוס כספים?

"לא מערכת, כולם הולכים כמו שנוררים, מתחננים ומבקשים כסף, כדי לממן את המערך המשפטי הזה שהוא לא זול, והוא קשה מאוד. גם באופן אישי הוא קשה לי. אין לי עניין להתעסק עם זה, אני לא מחפש פה משהו".

למה זה כל כך בוער בך הנושא של מתווה הכותל?

"אולי בגלל שאני כהן - זה בוער בי יותר. אני לא מסוגל לראות איך מכניסים בכוח ובערמה את הרפורמים. הכנסת החליטה אחרי מלחמת ששת המים שמתפללים בכותל רק עם מחיצה. איך אפשר לעלות על הדעת שליד שריד בית מקדשינו – מקום שהיה לעבודת השם, שם נעשה בדווקא להוציא את העיניים לציבור המאמין והירא ושם להראות לכולם שאפשר גם יהדות אחרת?!. זה לא יהיה כאן, אי אפשר לחיות עם זה. אומר לך את האמת: שום דבר לא מעניין אותי אני לא יכול לראות את זה, זה כמו ששופכים דם, הורסים לנו את היסודות".

הייתה טענה שאתם כפיתם על הח"כים את העמדה לביטול המתווה.

"אתם נותנים לנו הרבה קרדיט, אני לא חושב שמגיע לנו פה בכלל קרדיט. כי ברגע שכל בן אדם היה פותח את התקנות הוא היה מבין שקרתה כאן טעות. יכול להיות שהפחידו. היה מסע הפחדה. היועץ המשפטי לממשלה הציג ואמר ש'אם לא תחתמו על המתווה בית המשפט ייתן את הכותל לרפורמים'. נו באמת, הציבור ייתן לזה לקרות? כל דבר זה רק במסדרונות בית המשפט?".

אתה לא חושב שהשפעתם על הח"כים החרדים?

"אני חשוב שקודם כל - אנחנו עוררנו את הציבור שידע על מה מדברים".

מה דעתך על הצעת הפשרה של ראש הממשלה, שנחשפה ב'בחדרי חרדים', הקפאת המתווה?

"יש ציבור רחב מאוד לא רק אנחנו, הצטרפו כל מיני גורמים שאפילו אני לא יודע מי הם - שעומדים מאחורי כל מיני מודעות צבעוניות שכואבים את הפשרה הזו. מדברים על הקפאת המתווה ומאידך רוצים הסכמה שליד שריד בית מקדשינו יהיה מקום לרפורמים".

מה הבעיה, פשוט להשאיר את המציאות הנוכחית על כנה?

"המצב הנוכחי הוא גם לא חוקי. צריך לזכור שהמצב הנוכחי - זו פלישה שנעשתה על ידי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, ללא החלטת ממשלה. ללא שום היתר. גם מה שנבנה שם - נבנה ללא היתר. אנחנו יודעים שבית המשפט העליון – כל קראוון שנבנה ללא היתר כל המערכת המשפטית נזעקת, וכאן כולם יושבים בשקט. משרד המשפטים קיבל פנייה על בנייה לא חוקית והם עדיין בודקים את זה, כבר שנה וחצי הם בודקים. בשבילם - המשרה מקדשת את האמצעים, ובסוף יתברר שהכל לא חוקי".

אולי דווקא בגלל הקיצוניות שאתם מובילים - בית המשפט יעניק לרפורמים זכויות בכותל?

"אתה שם אותי כאילו אני מוביל, אני לא מוביל, סליחה. אם אני עכשיו הולך ללמוד בישיבה אתה חשוב שהציבור ישתוק, הציבור לא ישתוק. אם אנחנו לא היינו היו קמים - אנשים אחרים היו יוצאים נגד זה, רק בגלל שאנחנו כוהנים אולי כואב לנו יותר וזכינו לעשות את מלאכת הכוהנים - שמירת המקדש".

"אם זה לא היה דבר אמיתי - הציבור לא היה קם על רגליו האחוריות, אני מדבר על כל הציבור החרדי, כולו, ללא יוצא מן הכלל, עומד ומתקומם נגד הניסיון להכשיר תפילה נגד ההלכה והתורה במקום הכי קדוש, ללא מחיצה".

יש פער בין עמדת הח"כים החרדים לעמדת הח"כים מהבית היהודי, כדוגמת השר אורי אריאל שמציג עמדה קיצונית יותר?

"אני לא חושב שמי שעומד על 'דעת תורה' הוא קיצוני. אני לא מחלק ציונים. השר אריאל הוציא מכתב לרבנים הראשים ואמר להם שהוא חושב שהממונה על הכותל הרב רבינוביץ צריך לאכוף את חוק השמירה על המקומות הקדושים גם על החלק הדרומי של רחבת הכותל".

איזה חתול שחור עבר בינך לבין הרב רבינוביץ?

"שום חתול, אנחנו קולגות".

אתם הרי מחפשים את הרב רבינוביץ בנרות בכדי להפיל אותו ולהוכיח שיש לו שיתוף פעולה עם הרפורמים.

"סליחה, אני מכחיש מכל וכל את הניסיון שלך לגרום לסכסוך שלנו עם הרב רבינוביץ. יש לנו יחסי שכנות טובים ואנחנו לא מאשימים אותו בדברים הללו".

לדבריך, הרב רבינוביץ לא שיתף פעולה עם הרפורמים? אתה לא חושב שיש איזה הסכם סודי שלו עם הרפורמים כשהמתווך הוא מנדלבליט?

"בא אליו מנדלבליט, אמר לו – תקשיב, אם אתה לא תסכים לזה יהיה יותר גורע, אני חושב ואמרתי לו את זה גם, שהוא היה צריך להימנע מלחתום על שום מסמך ולא לעשות שום פעולה בלי להביא את הדברים בפני מועצת הרבנות הראשית".






להערכתך, יש איזה הסכם סודי עם הרב רבינוביץ שאנחנו לא יודעים עליו?

"לי אין מושג על שום הסכם סודי. היום הרי הוא יוצא גם נגד המתווה, כך שהוא באותו צד של הרבנות. לפעמים אנשים עושים טעויות, מרוב לחץ, מאיימים עליהם, איומי בג"ץ בכלל".



מתי דן מתווה הכותל אביחי מנדלבליט הרב שמואל רבינוביץ הרב דוד לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד