י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שלושת הכובעים של רב הכותל והאישור הייחודי שייקבל לגייס תרומות

על פי הצעה שהגיש השר לענייני דתות, הרב יוכל להפנות בקשות סיוע לתורמים שהביעו את רצונם לתרום, בהתאם לפרמטרים שיוגדרו על ידם בלבד

רב הכותל רבינוביץ  יונתן זינדל, פלאש 90
רב הכותל רבינוביץ יונתן זינדל, פלאש 90



רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', מקבל היתר לגייס תרומות לטובת סיוע לנזקקים - כך עולה מהצעת החלטה לממשלה, שהגיש השר לענייני דתות, דוד אזולאי (ש"ס). ההצעה נשלחה בשבוע שעבר לשרים על ידי מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, ותיכנס לתוקפה היום (ד') - אלא אם אחד השרים יגיש הסתייגות.

על עובדי מדינה נאסר לגייס תרומות. אך לפי ההצעה, "רב הכותל יהיה רשאי להעביר בקשות לקבלת סיוע המגיעות אליו מנזקקים, לתורמים שגילו רצון לתרום למטרה זו, ובלבד שלא יגייס תרומות ולא יפנה לתורמים מיוזמתו בעניין זה. רב הכותל יפעל בשיויוניות ביחס לכלל הבקשות המופנות אליו, ובכלל זאת ככל שלא הוגדרו פרמטרים מראש, יעביר לתורמים את כלל הבקשות שהתקבלו אצלו".

לפי ההצעה, התורמים יגדירו בכתב את הפרמטרים לתרומות על ידם, ובהתאם לפרמטרים האלו בלבד יעביר רב הכותל את הבקשות. הרב לא יהיה רשאי לצרף לבקשה המלצות או מידע מטעמו, אלא רק מידע רלוונטי שיועבר על ידי המבקש עצמו. העברת התרומות תיעשה באופן ישיר על ידי התורמים עצמם, ולא דרך הרב.

אחת ל-3 חודשים יעביר הרב דיווח למנכ"ל הרבנות הראשית לישראל וליועץ המשפטי לרבנות הראשית. הדיווח יכלול את מספר הבקשות שהועברו על ידו, זהות התורמים וסכומי התרומות. בכל מקרה בו יש חשש לניגוד עניינים בקבלת התרומה, יפנה הרב ליועמ"ש הרבנות הראשית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "רב הכותל משמש למעשה ב-3 'כובעים'- רב הכותל והמקומות הקדושים, הממונה על המקומות הקדושים, ויו"ר העמותה הממשלתית 'הקרן למורשת הכותל המערבי'. בכובעו כרב מקבל רב הכותל כעניין שבשגרה פניות מנזקקים שמידפקים על דלתותיו, ובין השאר זקוקים לעזרה כספית. באופן מסורתי, עסקו רבני קהילות לאורך הדורות בעזרה לנזקקים באמצעות תרומות של בעלי הון שבטחו בהם, וסמכו על כך שהם ידעו לחלק את התרומות באופן צודק".
רב הכותל שמואל רבינוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד