י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חסר תקדים: חודשיים בכלא לקטין חרדי שהשתתף בהפגנות

עונש חריג: בית המשפט הטיל באופן תקדימי, מאסר בפועל לחודשיים, על קטין חרדי שהשתתף בהפגנות והואשם באלימות נגד שוטר. כך גם הוטלו עליו מאסר על תנאי וקנס בסך 3,000 ש"ח • פרקליטו: "בית המשפט מנסה להעביר דרכו מסר - זה לא ראוי"

הפגנה בכיכר השבת. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
הפגנה בכיכר השבת. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



שנתיים לאחר שהשתתף בהפגנה בכיכר השבת בירושלים נגד גיוס חרדים לצה"ל, בית משפט גזר על קטין חרדי, מאסר למשך חודשיים בפועל, וקנס כספי - כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

עשרות בני אדם הפגינו לפני כשנתיים בצומת כיכר השבת בירושלים, במחאה על מעצרם של שני תלמידי ישיבה בגין אי התייצבותם ללשכת הגיוס. במהלך ההפגנה, ניסו המפגינים לחסום את ציר התנועה. כוחות משטרה שהגיעו למקום, עצרו ארבעה מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי.


צילום: ש שטרן ואחרים

נגד אחד העצורים, הוגש כתב אישום בעבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות. על פי עובדות כתב האישום, הוא בעט בצלעותיו של שוטר שסייע בביצוע המעצרים - ונעצר במקום.

הנאשם, קטין בן 17 בזמן המעצר, כפר בעובדות כתב האישום וטען כי עבר ברחוב כדי להתאוורר מהלימוד, הבחין באדם המוטל על הכביש ושוטרים מכים אותו, לטענתו הוא התקרב על מנת לצפות במתרחש, אך לא ביצע דבר - אך שוטרים התנפלו ועצרו אותו.

בפרקליטות מחוז ירושלים ביקשו להטיל עליו מאסר בפועל, מאסר על תנאי וכן קנס כספי - זאת מאחר ומדובר בעבירות חמורות בכך שהן פוגעות בערכי המשטר והחברה. "נוסף על כך מדובר בעבירות שהפכו ל'מכת עיר' ויש לפעול למיגורן על ידי הרתעה".

בנוסף טענו, כך נודע ל'בחדרי', כי הנאשם לא קיבל אחריות על מעשיו ולא שיתף פעולה עם שירות המבחן וכי לנאשם נפתח תיק פלילי נוסף והוגש נגדו כתב אישום על עבירות דומות וכי האמור בתסקיר כאילו לא נפתחו תיקים אינו נכון.

לאחר שנהאשם סירב להתייצב בפני ממונה על עבודות השירות, הודיע פרקליטו עו"ד עדי קידר כי בכוונת הנאשם לערער על הרשעתו ובנוסף עמד על דעתו כי לא עשה דבר וכי "אין סיבה לבדוק אם אני כשיר".

במשפט שנערך בפני השופטת ד"ר אביטל מולד בבית משפט השלום בירושלים, אמרה כי הנאשם נטל חלק בהפגנה נגד גיוס בחורי ישיבות לצבא. "התקהלויות מעין אלו חמורות היות וקיים בהן גורם של התרסה נגד שלטון החוק, וקיים חשד מהסלמת האלימות במהלכן עד כדי סיכון בפגיעות גוף או בנפש. לצערנו, הפגנות אלימות אלו הפכו שכיחות במחוזותינו ועל בתי המשפט לסייע במיגורן".

בגזר הדין, השופטת אף נתנה משקל לכך שהנאשם לא הודה במיוחס לו, לא נטל אחריות על ביצוע העבירה. אמנם אין להחמיר עם נאשם בשל ניהול הליך ההוכחות, "אולם מי שניהל את ההליך עד תומו - לא יזכה להקלה בעונש לה זוכה מי שחסך זמין שיפוטי והודה טרם ניהול ההוכחות".

היות והנאשם סירב לעבור הליך שיקומי, החליטה השופטת כי אין מנוס מהטלת עונש מוחשי עליו. "סברתי בתחילה כי ניתן להסתפק בעונש של מאסר בעבודות שירות. ואולם התברר שהנאשם מסרב לבצע עבודות שירות ולמעשה מסרב לעצם הבדיקה האם הוא כשיר".

על הנאשם נגזר עונש מאסר בפועל למשך חודשיים, מאסר על תנאי וקנס בסך 3,000 ש"ח או 30 ימי מאסר נוספים תמורת הקנס.

פרקליטו עו"ד עדי קידר אומר ל'בחדרי חרדים', כי לאורך כל הדרך מרשו הכחיש את המעשים שיוחסו לו: "התיק מבוסס על עדות בודדת של שוטר והתגלו סתירות בעדויות שלו. בית המשפט היה מודע לזה, אך בחר שלא לתת לזה משקל ראוי". עוד הוסיף, כי "מדובר בקטין שזו הפעם הראשונה שנחקר והורשע, אני חושב שהמגמה היא פסולה ביותר, בפרט שמכל הנוכחים בהפגנה - הוא היחיד שעמד לדין והאחריות הגדולה נפלה על כתפיו". לדברי עו"ד קידר, "בית המשפט מנסה להעביר מסר דרך מרשי, לטעמנו זה לא ראוי".
כיכר השבת עונש מאסר גזר דין בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד