י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

במחיר שיא: חסיד גור רכש את מכתב הגרמ"י ליפקוביץ על הגראי"ל שטיינמן

מכתב נדיר ומרתק של הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל שעליו התמודדו רוכשים רבים, ביניהם גורמים פוליטיים, נרכש אתמול במכירה פומבית ע"י חסיד גור, במחיר גבוה של 5520 דולרים, כשההערכה היא כי רכש אותו עבור אחרים. מחיר הפתיחה של המכתב עמד על כ-2000 דולרים

הגרמ"י ליפקוביץ זצוק"ל. צילום: יעקב נחומי
הגרמ"י ליפקוביץ זצוק"ל. צילום: יעקב נחומי



מכתב נדיר ומרתק של הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ נמכר אתמול במכירה פומבית.

את המכתב, שנמכר בבית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner’s) במסגרת "מכירת המאה", ועליו התמודדו רוכשים רבים, ביניהם גורמים פוליטיים, רכש חסיד גור, במחיר גבוה של 5520 דולרים, כשההערכה היא כי רכש אותו עבור אחרים. מחיר הפתיחה של המכתב עמד על כ-2000 דולרים.

בחדש תמוז תשנ"ו בעת שהתרופף מצב בריאותו של הרב שך זצוק"ל, קיבל הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצוק"ל מכתב לא שגרתי.

במכתב פונה השואל אל הגרמ"י ליפקוביץ, ומגולל את העובדה שעל פי מה שהורגלו הרב שך הוא גדול יחיד שאסור לחלוק עליו ועל כולם להתכופף אליו "כידוע עד היום עוררו כל הזמן דיש לנו דעת תורה אחת וכל מה שיאמר מרן הרב שך שליט"א היא הדעת תורה שאסור לזוז ממנה ימין או שמאל ורק בכוחו להכריע נגד כל האחרים וד"ל", ואומר שלעת האחרונה התחילו לומר שכולם חייבים לשמוע להרב שטיינמן ואין לחלוק עליו. ומבקש לשמוע את דעתו של הגרמי"ל על כך: "הנה עכשיו לעת האחרונה התחילו לומר [ואיני חולק ע"ז ח"ו רק מהו ביאור הדברים באמת] שעכשיו נתמנה לגדול שבדור מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א ודעתו היא שמכריעה כשיש מחלוקת בין הרבנים ועליו נאמר ככל אשר יורוך ואף דיש עוד רבנים גדולים בירושלים וכו', מ"מ הוא מוכתר לגדול. והאם אין בזה סתירה להאמור לעיל, ואיך צורת האמת איך להסתכל על הדברים הללו..".

"הגרמי"ל בתשובתו מתעלם מהשאלות המוסוות ועונה בצורה ברורה, שאכן הרב שטיינמן הוא הוא היחיד שעל כל הרבנים להתכופף אליו, וחובה לשמוע לו גם את רבנים אחרים חולקים: "מסיבת הטרדות המקיפות אותי אקצר בברכת גמר חתימה טובה לו ולכל המסתופפים בצלו ובנוגע לשאלתו הרי התשובה היא מתוך דבריך עצמו שכתבת על אף שיש עוד ב"ה ואפ"ה ברור שדבר זה עומד ברבים ואומר הוא הוא היחיד שליט"א ומתקיים בו כל הבורח וכו', ואין בזה שום שאלה וספק שכל כוונו היא לש"ש למלא רצונו ית"ש...".

יצויין כי תאריך המכתב הוא בשנים תשנ"ו - תשנ"ז, למעלה משנה לאחר שהרב שך כבר הפסיק לתפקד, תקופה קצרה לאחר מערכת הבחירות של שנת תשנ"ו בה הרב שך לא הוציא מכתב לבחירות מחמת חולשתו, אך התפרסמה ביתד נאמן קריאתו בעל פה של הרב שך בה הוא קרא להצביע ליהדות התורה ולבנימין נתניהו, כאשר מי שהוביל באותה מערכת בחירות את מפלגת דגל התורה ואת המשך האיחוד (שהחל לראשונה בתשנ"ב בהכוונת הרב שך) עם אגודת ישראל היה הרב שטיינמן, כאשר כל חברי המועצת של דגל התורה קיבלו על עצמם את הכרעתו (למרות שחלקם סברו אולי אחרת, כך לפי "פרסומים" שונים) בעניין המשך האיחוד וכעמדתו של הרב שטיינמן שהתקבלה גם במשך השנים שלאחר מכן למרות אי אלו טענות ועמדות אחרות, למעט הרב שמואל אוירבך שעדיין לא מונה באותם ימים למועצת גדולי התורה אך הריץ את מפלגת "תלם אמונה", והורה לתלמידיו להצביע לה.

המכתב



רבי מיכל יהודה ליפקוביץ הרב אהרן לייב שטיינמן מכתב וויינרס בית מכירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד