ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

צביקה כהן משיב אש: "משרד החינוך אשם"

סגן ראש העיר ירושלים צביקה כהן, משיב מול מצלמת "בחדרי חרדים" על הטענות נגדו, אודות אפליית הבנות מטלזסטון וגבעת זאב, ומאשים את משרד החינוך במחדל מצוקת כיתות בבירה: "הנתונים בשטח מזעזעים - יש 50 בנות בכיתה" • צפו בראיון וידאו

צביקה כהן משיב אש: "משרד החינוך אשם"



לאחר ש'מתווה זהבי' נחשף הבוקר ב"בחדרי חרדים", מה שצפוי לשים סוף לסאגת הבנות החרדיות תושבות גבעת זאב וטלז סטון, ולאחר שנחשף קודם לכן היום ב"בחדרי חרדים", מכתבם של גדולי ישראל למנהלי הסמינרים - שנגנז לבסוף, סגן ראש העיר ירושלים צביקה כהן - מחזיק תיק חינוך חרדי, משיב מול מצלמת "בחדרי חרדים" על הטענות נגדו ומאשים את משרד החינוך במחדל מצוקת הכיתות בבירה. צפו בראיון המלא.



"העיר ירושלים כעיר הבירה ועיר הקודש תעשה את המהלך הבא באהבה גדולה, לטובת כמובן עם ישראל ותקלוט בנות מחוץ לירושלים אל תוכי העיר ירושלים", מגיב כהן למתווה של משרד החינוך, על פיו, בשנת הלימודים הבאה התלמידות ישובצו בירושלים, "אבל פשוט – הנושא הזה נדרש ממשרד החינוך, במשרד החינוך פשוט מבלבלים בעניין. במקום שיגידו לנו לקבל בנות והם לא ייבנו, אנחנו צריכים לקבל את הבנות, נכון, אבל הם צריכים לבנות את הכיתות".

סגן ראש העיר מחזיק את הנתונים הקשים בידיו: "אני מראה לך פה נתון מזעזע, בסמינר בנות אלישבע יש 51 בנות בכיתה, במרכז 'בית יעקב' יש 49 בנות בכיתה, בבית יעקב הישן יש 43 בנות בכיתה, וכן על זה הדרך, תעבור פה על כל המספרים, תוכל לראות שבירושלים הדבר הוא פשוט בלתי נתפס, בלתי ניתן להבנה".

- אתה מאשים את המחוז החרדי ואת המנהל זהבי?

"אני לא מאשים, אני מראה עובדות. אם אתם רוצים לקלוט בנות נוספות – אני מציע שנעשה קצת חשבון נפש - עדיין על בנות ירושלים שנמצאות וגרות בתוך ירושלים. אני חושב שהנתון של בנות ירושלים והבנות של מחוץ לירושלים, זה נתון טכני. מדובר באחוזים בודדים ומעטים, אבל צריך לפני כן לפנות לגורמים שאחראים על הבינוי".

לדבריו של צביקה כהן, "בירושלים לומדות 40 עד 50 בנות בכיתה, את זה אני חייב לא לתת ולא לאפשר. תאזינו לנאקת ראשי הסמינרים, הם בעצמם יאמרו לכם – אנחנו מפוצצים, אנחנו לא יכולים לקבל בנות. איך מורה תוכל ללמוד את השמות של אותן 50 בנות בכיתה? איך ילדה תוכל לשמוע ולהאזין לאותה מורה, כש-50 בנות נמצאות בכיתה? היכן אנחנו נמצאים? שכחתם את מחאת הסרדינים שהייתה לפני 3-4 שנים, על 30 בנות בכיתה".

"בירושלים לומדות 50 בנות בכיתה, לא נתפס ולא ניתן. יחד עם כך, אני מברך כל אמא וכל בת שרוצה להגיע וללמוד בירושלים, בשל העובדה שירושלים מתכבדת בהן, ההיפך הוא הנכון. אבל הרעיון הוא שאם אתה מקבל בנות, אתה צריך לסדר להם כיסא לשבת, וכיתה בצורה מכובדת".

- מנהל המחוז החרדי צופה בך ושומע אותך, מה יש לך לומר לו?

"בסך הכל, אני חושב שהוא בקי במספרים כמוני, זה עתה סיימנו ישיבה ביחד עם מנכ"ל משרד החינוך ועם עוד גורמים חשובים, יו"ר ועדת החינוך הרב מרגי. הצבענו על הנתונים הקשים הללו עוד מבלי קשר לתלמידות חוץ. לתוככי העיר ירושלים עדיין יש בעיה קשה מאוד".

כהן ממשיך לשלוף נתונים: "בהכנעה ובהערכה, אני אומר, נשמח לקבל את הבנות מחוץ לירושלים, הן בסך הכל 300 בנות. אבל בשנה הזו להבדיל משנים קודמות, בוגרות כיתות ח' הן 2,800 תלמידות, כשבשנים קודמות היו 2,500 תלמידות. מי נותן את המענה הזה? עיריית ירושלים? לא. אנחנו לא בונים, מי שבונה במדינת ישראל זה משרד החינוך".

- מהי הסיבה שמשרד החינוך לא בונה כיתות, אתם שנים זועקים את הזעקה הזו?

"אני מציע שתפנה את השאלה למשרד החינוך, אני לא דובר שלהם, אף על פי שאני שומע שהם מתחילים לאסוף את עצמם בעניין הזה, ואם באמת יש איזשהו תהליך של בניית כיתות בירושלים, אנחנו כמובן מברכים, אבל בדרך לשם – צריך לפתור את הבעיה, בכמות של כיתות שכורות או במבנים שכורים".

- לסיום, יש כאלו שמנסים לקחת את הסערה הזו לזירה הפוליטית, כביכול בין ש"ס ליהדות התורה, מה להם אתה אומר?

"כמובן שבלי פוליטיקה אי אפשר להתקדם מילימטר. אבל כאן זה דבר נטו שקשור לכבודן של בנות ישראל. אנחנו עובדים על זה בצורה מסודרת מבוקר ועד לילה, כפול הרבה מאוד ימים בשנה. אני לא רוצה להכניס פנימה, לא את דגל התורה ולא את ש"ס או יהדות התורה, המהלך הוא מהלך מקצועי, כל בר דעת יודע, שכשיש 50 בנות פלוס – קשה להעביר שיעור ולקלוט. אנחנו לא מסמנים איזשהו פרוטוקול עם וי בצד, וזה – סגרנו שנת לימודים, פתחנו שנת לימודים".

לדבריו של סגן ראש העיר: "צריך לראות שחס וחלילה בת אחת לא תיפול, ושלא יהיה לנו חס וחלילה אסונות של נוער נושר, הנושאים מאוד טעונים ומורכבים ואני בטוח שגם גדולי ישראל – מתכוונים לפתרון הכולל ולא לפתרון הפרוטוקולי הנקודתי שאתה מכוון אליו".
צביקה כהן סמינרים גבעת זאב טלז סטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד