י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"13 דקות": האיש שכמעט חיסל את היטלר

זה היה קרוב: הגרמני האמיץ, בן ה-35 שגמל בלבו לגדוע את ראש הנחש, אלא ש-13 דקות לפני, מישהו הכשיל את המשימה סיפור מרתק שהפך לסרט ובקרוב יוקרן

היטלר בחברת קציניו, ארכיוןף פלאש 90
היטלר בחברת קציניו, ארכיוןף פלאש 90



מה היה קורה, אם היטלר היה נרצח, זמן קצר לאחר שצבאותיו פלשו לפולין, כדי לפתוח במלחמת העולם השנייה, איך ההיסטוריה היתה נראית במבט לאחור?.

סרט גרמני חדש - "13 דקות", שיצא להקרנים בחודש הקרוב בארה"ב, המבוסס על סיפור אמיתי, על מזימה שרקם, אדם בודד, להרוג את היטלר ושכמעט הצליח, הסרט הוא מותחן קלאסי, שמציב אדם אחד נגד המערכת הנאצית, בסרט מנסים לחקור, כיצד רצח היטלר היה יכול להשפיע על גורלם של מיליונים.

האתר JTA מדווח, על סרט חדש שנקרא "13 דקות", בבימויו של אוליבר הירשביגל, במאי מוערך שביים כמה סרטים מפורסמים, ביניהם הסרט "הנפילה", שביימה את ימיו האחרונים של היטלר בברלין בבונקר.

העלילה של הסרט מתבססת על גיאורג אלסר בן 35, המתפרנס מייצור שטיחים ומנגן בלהקה קטנה בעיירה בה הוא גר, אלסר מתבונן בדאגה הולכת וגוברת, איך השתנה הכפר בהדרגה בשנים הראשונות של השלטון הנאצי, הוא משתתף בסרט תעמולה נאצי, בו היטלר מכריז כי תחת שלטונו יהיה לכל גרמני רדיו, (מה שהיה אז, רק לאנשים חשובים) והבטיח שהכבישים של הכפריים יהיו מרוצפים ומוארים.

בעלילה, מתוארים הפוליטיקאים דאז, טוענים שהיטלר יתמתן בהמשך ואין מה לפחד, את אלסר זה לא משכנע, והוא בטוח שהיטלר יכניס את גרמניה למלחמה, ושאם אף אחד אחר לא יעצור את הדיקטטור הנאצי, עליו לעשות את העבודה בעצמו.

אלסר ידע, שהיטלר אמור לנאום לתומכיו, בבניין הגדול ביותר של מינכן בתאריך-8 בנובמבר, וכך החל מסוף 1938, הוא ביקר כמה פעמים בבניין, תוך שהוא מבצע מדידות מדוקדקות של העמודים הצמודים לדוכן הנואמים, אלסר החל לעבוד בית חרושת לנשק, משם הבריח חומרי נפץ, מקלות, דינמיט ונפצים.

בתאריך 8 בנובמבר, הגיע אלסר בלילה, כדי להכניס פצצה תוצרת בית, לתוך האולם שבו עתיד לנאום היטלר, הוא חיבר את הפצצה, לשני שעוני זמן שיופעלו בזמן הנאום של היטלר.

ביום הגורלי, נסע אלסר ברכבת לגבול השוויצרי וחיכה לחדשות על מותו של היטלר. במקום זה, נודע לו, כי הפיהרר קטע את נאומו באופן בלתי צפוי.

בדיוק 13 דקות, אחרי שהיטלר עזב את דוכן הנואמים, התפוצצה הפצצה במקום שבו עמד היטלר, בפיצוץ נהרגו שבעה קצינים נאצים, ולמרבה הצער של אלסר, גם מלצרית תמימה נהרגה.

אלסר ניסה לחצות את הגבול לשווייץ, ואז התעורר חשד אצל החיילים ששמרו בגבול, הם עצרו את אלסר ושלחו אותו תחת שמירה לכלא הגסטאפו בברלין.

היטלר היה משוכנע, שאלסר הוא חלק ממזימה בינלאומית אדירה, של ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל, ודרש לענות בעינויים קשים את אלסר, עד שיגלה מי המוחות שעומדים מאחורי ניסיון ההתנקשות.

גם תחת העינויים האכזריים ביותר, אלסר סירב לתת אפילו את שמו ואת תאריך הלידה שלו, רק אחרי שהגסטאפו איים לפגוע בבת זוגו שהיתה בהריון, הוא נשבר ונתן פרטים על התכנון.

איש מהחוקרים לא האמין לסיפורו של אלסר, שהוא היה "זאב בודד", אבל במקום להוציאו להורג, הוא נשלח למחנות ריכוז שונים, ובסופו של דבר סיים את חייו מחנה הריכוז דכאו.

באפריל שנת - 1945, כשחלומו של היטלר לשלטון של הרייך לאלף שנים התרסק, היטלר הורה להוציא להורג את אלסר באקדח, הוא נורה בצאוורו שבועיים לפני שחרור מחנה דכאו על ידי חיילים אמריקניים.

המגזין הגרמני הנפוץ, 'דר שפיגל' ציין, כי בגלל הסרט, אלסר זכה להכרה כ"גיבור גרמני אמיתי", לאחר שהיסטוריונים התעלמו ממנו במידה רבה.

"13 דקות", הוא האחרון במספר סרטים גרמניים המראים כיצד אנשים גרמנים, גברים ונשים, עמדו מול המשטר הנאצי לבדם, כשניסו למנוע קטסטרופה, ולמרבה הצער לא הצליחו.

האם כמות הסרטים על גרמנים, שהתנגדו לנאצים מראים לעולם שהיו גרמנים טובים בשואה הנוראה?

לא בדיוק, משיב הבמאי הירשביגל, שציין "כי במשך שני עשורים לפחות, אחרי מלחמת העולם השנייה, רוב הגרמנים ניסו להתעלם מפשעיו של דור המלחמה לחלוטין, והיה צורך באומץ לצאת נגד השלטון הנאצי, לדוגמא 'אלסר'.

הבמאי הזכיר, את אדוארד סנודן האמריקאי, שחשף אלפי מסמכים ממשלתיים חשאיים בארה"ב.

"סנודן ראה שמשהו לא בסדר, ואם אף אחד אחר לא יעשה משהו בקשר לזה, הוא צריך לעשות את זה בעצמו", אמר הירשביגל.

הסרט "13 דקות" יוקרן בסוף החודש בתאריך - 30 ביוני בניו יורק ובלוס אנג'לס,⁠⁠⁠⁠
היטלר שואה סרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד