כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

קורח - האיש שהמציא את ה'פייק ניוז'

מתברר שתעשיית השקרים והבדותות אינה חדשה, והחלה עוד בימי קורח והמרגלים. ומה עונשה?

קורח - האיש שהמציא את ה'פייק ניוז'
ד



תעשיית הפייק ניוז, אותו מינוח שטבע הנשיא דונלד טראמפ, היא תעשייה בינלאומית. גם ישראל לא חפה מכך, אנחנו יודעים לפרנס בידיעות הבדויות שלנו, מדינה שלימה.

השבוע נערך בכנסת אירוע לציון יום האחדות שעל ידי השדולה לאחדות העם. הטקס נערך בחסות יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין ויו"ר ועדת הכנסת חבר הכנסת יואב קיש. לאחר דברי הברכה כנהוג נערך רב שיח ייחודי בין המשתתפים: נבחרי ציבור בשלטון מקומי, אנשי חינוך, אנשי תקשורת ובעלי ארגוני חברה אזרחית.

הרב שיח עסק בין היתר בנושא הפייק ניוז בישראל. לצידי ישב איש התקשורת יואב קרקובסקי שסיפר איך בדידו הוה עובדה, בטיסה שטס עם פמליית ראש הממשלה לחו"ל, ובעת הנחיתה הוא מקבל הודעה על תקרית בלתי נעימה עם ראש הממשלה בטיסה. "אני הייתי שם ולא היה כלום", הוא מעיד. אבל הציבור בישראל קנה את זה.

על השולחן הועלה נושא התביעה שהגיש נתניהו כנגד העיתונאי יגאל סרנה, וקביעת בית המשפט כי עליו לשלם סכום של מאה אלף שקלים. כל אלו ועוד מלמדים על תעשייה של שקרים ובדותות שמסוגלים אנשי תקשורת לשווק להמונים.

אחד האורחים בפאנל היה ח"כ דוד ביטן, איש צבעוני וססגוני שמנהל את הקואליציה במיומנות ועומד בחזית מול כלי התקשורת להגן על שמה הטוב של הקואליציה ושל ראש הממשלה.

הוא נדרש לאמירה השנויה במחלוקת של נתניהו ביום הבחירות "הערבים נוהרים לקלפיות". "זה לא היה פייק ניוז", טוען ביטן ומספר כי באותה שעה היתה באמת סוג של התעוררות בקרב הערבים הישראלים לצאת ולהצביע כדי להשפיע על מדיניות ישראל.

*

פרשת קורח מלמדת אותנו כי מה שהיה הוא שיהיה. קורח הגיע לבני ישראל ומכר להם לוקשים. הוא תיאר להם בצבעים עזים סיפורי בדים שלא היו.

המגיד רבי יענקלה גלינסקי זצ"ל היה דורש ואומר כי קורח היה "בעל מספר טוב", ידע לספר סיפורים. הוא דיבר עמם על ראשית הגז ותרומות, דברים שכלל לא היו תקפים במדבר, אבל היהודים קנו את זה והביעו תרעומת על המחיר היקר אותו ייאלצו לשלם בעתיד לכהנים וללווים.
הוא דיבר איתם על בית מלא ספרים וטלית שכולה תכלת, דברים וירטואלים ועניינים שאינם בשגרה, אבל העם בלע בצמא את דבריו, כי בסופו של יום כשאתה מוכר נכון, אנשים קונים את הסחורה. צריך לדעת לשווק ולמכור.

פרשת קורח הוא המשך ישיר לפרשת שלח, פרשת המרגלים. הם הוכיחו כי בראייה עקומה ולא ישרה ניתן לעוות את המציאות ולספר סיפורי כזבים, קורח לעומתם שיכלל את הדברים וסיפר על מציאויות בלתי קיימות בכלל.

ולכן עונשו של קורח היה מיוחד, חידוש שלא היה קיים לפני כן: "ותפתח הארץ את פיה ותאכל את עדת קורח". מיתה רגילה לא היתה מבטאת את חומרת העוון. הוא חידש והמציא מציאויות חדשות, מידה כנגד מידה נגזרה עליו מיתה חדשה ומציאות בלתי קיימת עד היום.

*

המוסר עבורנו הוא ברור: מלבד הראייה הישירה והזווית בה יש לקחת את החיים ולהביט על העולם נכון, יש גם את כוח הלשון אותו יש לשמור ולהשתמש בו כראוי. מוות וחיים ביד הלשון, אותו לשון שמסוגל להמציא, להכפיש, ולהוציא שם רע, אותו לשון יכול גם לשמש סם חיים ולהביא מרפא לעולם.

את כוח הדמיון בו ניחנו ננצל לתעשיית ניוז אמיתי, בין איש לרעהו ובין אדם לזולתו. יש להוציא את הפייק ניוז מהלקסיקון ולבער אותו מהעולם. אין בו כלום מלבד אחיזת עיניים, לשון הרע ומכשול. אולי הוא יפה, הוא נשמע טוב, אבל התכלית שלו גרועה. בסוף בסוף זה מתגלה. היום נחשפים דברים ומציאויות בלתי אמיתיות שהשתרשו בלבנו משך דורות.

השבוע פרסמה סיון רהב מאיר תמונה של כיבוש הכותל בתשכ"ז. לצד התמונה הידועה של דיוויד רובינגר בה עומדים שלושה חיילים בהתרגשות יתר ומביטים אל השמיים בערגה, פורסמו התמונות שקדמו לתמונה הזו. צילומים בהם נראים החבר'ה מתאמנים להעמיד פנים. הם נראים צוחקים מהסיטואציה, פעם ופעמיים, עד לקבלת התמונה הרצויה.

ללמדך, כי הפייק ניוז מלווה אותנו מאז היותנו לעם ועוד ימשיך ללוות אותנו עד עולם. אנחנו צריכים רק לפקוח עיניים ולגלות מה אמת ומה פייק.
הרב נורדמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד