ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

המאבק החדש • ליברמן נגד החרדים: "חוק הגיור - בכייה לדורות"

על רקע מאבקי השבת ומתווה הכותל, החרדים יורים את יריית הפתיחה של המאבק הבא שעלול להפיל את הממשלה • "בחדרי חרדים" עם טיוטת הצעת חוק גיור ממלכתי • כל הפרטים

צילום: יעקב כהן פלאש90
צילום: יעקב כהן פלאש90



המאבק הבא: לאחר מאבקי השבת ומתווה הכותל, המאבק החרדי הבא – כבר לפנינו. בעקבות דרישת המפלגות החרדיות לקדם את הצעת חוק הגיור הממלכתי, שתסדיר את נושא הגיורים בישראל, ותחסום את גיורי הרפורמים, ולאחר שההצעה צפויה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע הערב על התנגדות נחרצת להצעה.

בטיוטת הצעת החוק שהגיעה ל"בחדרי חרדים", נכתב כי "מטרת החוק המוצע היא לעגן את קיומו ועקרונות פעילותו של מערך הגיור הממלכתי, ולקבוע כי גיור שנערך בישראל יהיה בעל נפקות חוקית רק אם בוצע באמצעות מערך הגיור הממלכתי, כמו"כ, הוראות החוק חלות על גיורים הנערכים בישראל בלבד, ומשקפות את המצב המשפטי שנהג בעניין זה במשך שנים, עד למתן פסק דינו של בית המשפט העליון שניתן ביום 31.3.2016".

בנוסף, נכתב כי "בפסק הדין נקבע, בין היתר, כי הממשלה אינה מוסמכת, מכוח סמכותה השיורית, לקבוע כי רק גיור שנערך במערך הגיור הממלכתי יוכר לצורך חוק השבות, בהתאם לכך מוצע לעגן את הדברים בחקיקה". בנוסף הובהר כי אין בהצעת החוק כדי לשנות את המצב המשפטי הנוהג ביחס לגיורים הנערכים מחוץ לישראל.

עוד הובא בטיוטת הצעת החוק: "הליך ההכנה לגיור במסגרת המכון ללימודי יהדות שהוקם למטרה זו ייתן ביטוי לכלל האוכלוסייה היהודית בישראל, לגווניה ולזרמיה.

"בהתאם להחלטת הממשלה, והחלטות נוספות בעקבותיה, ובפרט החלטת ממשלה 3155 מיום ח' אדר א' התשס"ח, הוקם מערך הגיור הממלכתי. מוצע לעגן את קיומו של מערך הגיור הממלכתי בחוק, ולקבוע כי יפעל על פי עקרונות החלטת הממשלה".

בנוסף, הצעת החוק מציעה לקבוע כי גיור שנערך בישראל יהיה מוכר לעניין הוראות כל דין רק אם נערך על ידי מערך הגיור הממלכתי, ולא תינתן כל נפקות חוקית לגיור שנערך בישראל שלא על ידי מערך הגיור הממלכתי. לצד זאת, מוצע להבהיר כי ישמר המצב המשפטי הנוהג שלפיו ניתן לבקש את שינוי הרישום בפרטי הדת והלאום, על בסיס פסק דין הצהרתי המהווה תעודה ציבורית.

בהודעה שפרסמה מפלגתו של ליברמן היא הבהירה כי היא "מתנגדת בכל תוקף להעלאת הצעת חוק הגיור הממלכתי המעניק לרבנות הראשית מונופול על הגיור בישראל", בהודעה נכתב: "נודע לנו כי ביום ראשון מתכוונת לעלות בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק הגיור הממלכתי, אשר תעגן בחקיקה את מונופול הרבנות הראשית על כל הגיורים בישראל".

"ישראל ביתנו מתנגדת לכך משני טעמים: קודם כל מתוך העיקרון כי אין בכוונתנו לתת יד לחוק שיעמיק את הפילוג והקרע בתוך העם היהודי. תפקיד הגיור צריך להיות שילוב וקבלה של אלו המבקשים להיות חלק מהיהדות ולא דחייה וחרחור ריב בין מדינת ישראל לבין קבוצות גדולות בעם היהודי. במדינת ישראל חיים אלפי אזרחים נאמנים אשר שירתו ומשרתים בצה"ל שהחוק הזה מאיים לנתק את שייכותם לעם היהודי".

בנוסף, מוסיפה 'ישראל ביתנו' כי "ההצעה עולה בניגוד לנהלים שסוכמו בהסכמים הקואליציוניים עמנו בכל הנוגע לחקיקה בנושא דת ומדינה ושינוי הסטטוס-קוו בנושא. חקיקה מסוג זה צריכה לעבור קודם בועדה המיוחדת שנקבעה לצורך כך בראשות השר יריב לוין, וזו לא כונסה לדון בעניין".

ישראל ביתנו דורשת את כינוס הועדה המיוחדת עליה סוכם בהסכמים הקואליציוניים עמנו טרם העלאת הצעת החוק לועדת השרים לענייני חקיקה.

"נדגיש גם כי בניגוד למצג שהצעת החוק מבקשת לייצר כאילו היא פועלת ברוח ועדת נאמן אשר הדגישה את הצורך בחיבור ואחדות אנו מתרשמים כי הצעת החוק מייצרת בדיוק את המצב ההפוך", כתבו לסיום.

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיב על הצעת החוק שהחרדים דורשים לקדם: "מדובר בהצעת חוק המפלגת את העם היהודי ופוגעת קשות ביהדות התפוצות, ובציבור העולים. החוק הזה יצור אפליה קשה, ובגללו אנו עלולים לאבד מאות אלפים מבני עמנו או כאלו המעוניינים להתגייר, כולל כאלו ששירתו ומשרתים בצה"ל. אנו נתנגד בתוקף להצעת החוק, שלא רק מנוגדת להיגיון, אלא גם תפגע בעלייה לארץ, תהיה בכייה לדורות ותחזיר את מדינת ישראל עשרות שנים לאחור".





גיור אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד