י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ח"כים ליועמ"ש: להעמיד לדין את חברות הטבק על עבירות של המתה וסיכון חיים

הח"כים יהודה גליק ויואל חסון: "יש מתקפה של גורמי הסיגריות על תושבי ישראל, הגובה מספר עצום של קורבנות. מי שעושה מעשים כה חמורים - ראוי שיהיה חשוף לענישה" ■ חברות הטבק נתבעו בשנים האחרונות בארה"ב בגין גרימת מוות - ושילמו פיצויים גבוהים

אילוסטרציה, צילום: פלאש 90
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90



יש להעמיד לדין את חברות הטבק, ואת כל מי שאחראי לייצור, שיווק, מכירה וקידום של סיגריות בישראל, בגין עבירות של המתה, ניסיון להמתה וסיכון חיי אדם — כך טוענים חברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ויואל חסון (המחנה הציוני) בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הנימוק: חברות הטבק מוכרות סיגריות שגורמות למותם של כ–8,000 ישראלים מדי שנה, אף שהן יודעות כבר עשרות שנים כי סיגריות גורמות למוות בקרב מחצית מהמשתמשים, תוך חבלה וסיכון כל היתר.

"בפנינו מעין 'מתקפה' של גורמי הסיגריות על תושבי ישראל, הגובה מדי שנה קורבנות במספר עצום", כותבים הח"כים ומדגישים כי "אין המשתמש במוצרי הסיגריות עושה דבר החורג מהוראותיו של היצרן. כך שאין בפנינו כל גורם מתערב בקשר הסיבתי שבין מעשיו של היצרן וכל גורמי הסיגריות, לבין התוצאה הקטלנית הנגרמת משימוש רגיל ונצפה במוצר".

מכתבם של גליק וחסון נועד להתניע תהליך של הגדרת העישון והסיגריות לא־לגיטימיים ולא־חוקיים, וכן להכין את הקרקע לתביעות עתידיות נגד תעשיית הטבק בישראל.

מקווים שהדין הפלילי יעזור יותר מההסברה

מבחינת היסוד הנפשי שעומד בבסיס עבירה פלילית, גליק וחסון קובעים במכתבם כי "מאחר שמדובר בידיעה ברורה של התוצאה הקטלנית אצל מחצית מן המשתמשים לפחות, זאת דרגת יסוד נפשי שהיא בין דרגת הרשלנות לבין דרגה של כוונה תחילה".

השניים מזכירים כי בעבר ניסו חברות הטבק להכחיש את הנזק שנגרם מעישון סיגריות, אך המשיכו למכור את מוצריהן גם לאחר שלא היה עוד ספק באשר לנזק שנגרם מעישון. "בחזרה על מעשים מעין אלו, בעיניים פקוחות ובידיעת התוצאה, יש משום החמרה של ממש באחריות האמורה להיות מוטלת על גורמי הסיגריות", כותבים הח"כים. זאת, אף כי "כבר ב–1988 נקבע בדו"ח רשמי של משרד הבריאות בארה"ב כי דרגת ההתמכרות לסיגריות היא מהגבוהות ביותר, בהשוואה לסמים קשים כמו הרואין וקוקאין".

בנוסף, הם מציינים כי חברות הטבק הביאו בחשבון את האפשרות כי יום אחד הן יעמדו לדין על מעשיהן — אפשרות שאף מופיעה במסמכיהן הפנימיים, שנחשפו במחקר "תאגידים שהורגים: האחריות הפלילית של יצרני הטבק" (Corporations That Kill — The Criminal Liability of Tobacco Manufacturers) שפירסמו החוקרים האמריקאים ג'ונתן ליברמן וג'ונתן קלו ב–2002 ב–Criminal Law Journal.

גליק וחסון מוסיפים במכתבם כי הקשר הסיבתי בין עישון לגרימת מוות אינו שנוי במחלוקת, וכי החברות כבר נמצאו אחראיות למותם של יחידים ואף נאלצו לשלם פיצויים בסכומים גבוהים. "במקרה אחד, בפלורידה בארה"ב, החברות משלמות עד היום פיצויים כתוצאה מהצלחה בתובענה ייצוגית כנגדן".

גליק וחסון טוענים כי להעמדה לדין יש מטרה כפולה: ענישה והרתעה. "מי שיודע שמעשיו יגרמו בהכרח למותם של מחצית מן המשתמשים במוצריו, והוא שב ועושה אותם לייצורם, שיווקם, עידוד השימוש בהם, והכל לשם הפקת רווח אישי — ראוי שיהיה חשוף לענישה המתאימה. מדובר בגופי ענק, שיכולים לממן אף הגנה בפני תביעות אזרחיות".

הח"כים מוסיפים כי כל ניסיונות החקיקה לצמצום העישון לא הצליחו לבלום את התופעה: כיום יותר ממיליון ישראלים מעשנים — ולפי דו"ח משרד הבריאות ל–2016, מספר המעשנים אף גדל. "בהיעדר תוחלת לפעולות שלא כללו את התערבות הדין הפלילי, לא הושגה תוצאה".

ב–2006 ניתן פסק דין עקרוני ומכונן נגד חברות הסיגריות בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, בעקבות תביעת ענק שהגישה ממשלת ארה"ב. החברות נמצאו אחראיות בביצוע מעשי רמייה, קשירת קשר, הטעיות ומעשים חמורים אחרים.

גליק וחסון מקדימים ואומרים כי אם יטענו חברות הסיגריות כי מדובר במוצר חוקי, יש לדחות את טענתן: "העובדה שאין עבירה הכוללת את עצם הייצור אינה הופכת את הייצור והשיווק ל'חוקיים' או 'בלתי־חוקיים'. האחריות כאן נובעת מכך שמדובר במוצר שבהכרח יגרום למוות של מחצית מן המשתמשים, בסבל נורא, ולנכות וסבל של רבים אחרים. לגבי כולם נתקיים הסיכון לחיי אדם, במודע ובידיעה של התוצאה ההכרחית".

באשר להטלת האחריות על המעשנים עצמם, כותבים גליק וחסון כי מדובר ב"האשמת הקורבן". זאת, בין היתר, מכיוון שתעשיית הטבק מוציאה עשרות מיליוני שקלים בשנה על עידוד העישון באמצעות פרסום ושיווק (לפי דו"ח משרד הבריאות האחרון, ההוצאה על פרסום סיגריות ב–2016 היתה יותר מ–63 מיליון שקל).

גליק אמר ל–TheMarker כי "בניגוד לכל העולם, בישראל בשנה האחרונה יש גידול במספר המעשנים. משתמשים במוצר הזה נוער ומתבגרים המסכנים את חייהם באופן מובהק. אין דרך אחרת לראות בזה אלא רשלנות פושעת המביאה להרג המוני. כאיש ציבור אני מחויב להילחם באויב מספר אחד של הציבור. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לדאוג לכך שישראל תהיה ראש החץ במאבק".

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הודיע כי הוא "תומך בפנייתם של חברי הכנסת גליק וחסון לפתוח בחקירה בדבר אחריותם הפלילית של יצרני הטבק ועוזריהם, האחראים למותם של 8000 ישראלים בשנה".

ממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה לדברים.
טבק יהודה גליק יואל חסון סכנת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד