י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המדוזות חוזרות - ולמה זה מלחיץ את חברת החשמל

חוקר ימי המתמחה במדוזות: "קשה לחזות כמה זמן יישאר הנחיל" ■ הבשורות הטובות - כיום אין בחופי ישראל זנים ארסיים במיוחד

מדוזה, צילום: Edi Israel/Flash90
מדוזה, צילום: Edi Israel/Flash90



בימים האחרונים התקבלו דיווחים על הופעת מדוזות בחופי ישראל, במיוחד באזור חופי אשדוד - כך לפי דיווחים שונים ולפי אתר המדוזות הישראלי, שמפעילים חוקרים וסטודנטים בבית הספר ללימודי ים ובמכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה.

"קשה לחזות כמה זמן יישאר נחיל המדוזות", מסביר ד"ר דרור אנג'ל, חוקר ימי המתמחה במדוזות מאוניברסיטת חיפה. "המדוזות מושפעות מתנועות וזרמים של המים, אך יש להם גם שחייה רצונית כך שזה לא אומר שאם הזרם נוסע צפונה - נראה את כל המדוזות עוד יומיים בחיפה.

"יש להן יכולת להתנגד לזרם וגורמים רבים משפיעים על התנועה וההתרבות שלהן. הן די מתוחכמות ויודעות לעלות מעל ומתחת לזרמים. אנו רואים בספרד למשל שמשקיעים המון בפיתוח תיירות החופים ואז מגיעים זני מדוזות, שצורבים הרבה יותר חזק מהזנים שלנו בארץ, והתיירים והגורמים התיירותיים יוצאים מופסדים", אמר אנג'ל.

בשנים האחרונות רווחת התחושה שחל גידול של ממש בהיקפי הופעת המדוזות ובאוכלוסייתן בים התיכון, אך לחוקרים בארץ אין מספיק מידע לגבי שכיחות המדוזות בים. עם זאת, מעידים החוקרים כי קיימת תופעה של היטשטשות עונת המדוזות. בעוד שבעבר היה נחיל מרכזי אחד לקיץ ולחורף, עתה ישנן תקופות לאורך כל השנה בהן מורגשת נוכחות של מדוזות בים, לצד תקופות ארוכות ללא נחילי מדוזות כלל.

שינויי אקלים, דיג יתר של בעלי חיים הניזונים ממדוזות, זרמים תת-קרקעיים, העשרת הים בחומרים מהם ניזונות המדוזות ויכולתן לשרוד בתנאים סביבתיים משתנים - הם חלק מהגורמים לעלייה האפשרית בכמות המדוזות באזור.

"אין גורם בארץ שמממן מחקר ממשי ומקיף על התנהגות המדוזות", אומר אנג'ל. "היינו רוצים להיות מסוגלים להעמיד מחקר שיצפה את התנועה וההתרבות שלהן, אבל כרגע בעלי הממון לא מעוניינים להשקיע במחקר. חברת חשמל למשל משתמשת במערכת קירור של מים מהים כדי לקרר את הטורבינות של תחנות הכוח כחלק מתהליך ייצור חשמל.

"כשיש נחיל, המדוזות יכולות פיזית לחסום את כניסת המים לקירור ואז צריך לכבות את הטורבינה. קרו מקרים כאלו בעבר שעלו לחברת החשמל מאות אלפי שקלים. גם חברות ההתפלה שמתפילות מים לשתייה נפגעות מנחילי מדוזות. תהליך ייצור המים מתייקר כשיש במים חלקיקי מדוזות שצריך לנקות".

כיום בחופי ישראל לא קיימים זנים ארסיים במיוחד של מדוזות. החוטית הנודדת והמדוזה המצויה, הזנים הנפוצים בארץ, גורמות לתחושת צריבה וגירוי שעוברים תוך 24 שעות. באוקיינוסים ברחבי העולם ישנם מינים של מדוזות שעלולות להיות מסוכנות במיוחד, עד כדי סכנת מוות.
מדוזות חברת החשמל חוף ים סכנת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד