ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חשיפת 'בחדרי' התממשה: החרדים קיבלו את הפשרה של נתניהו

למרות שח"כ גפני הודיע בשבוע שעבר לנתניהו כי המפלגות החרדיות מתנגדות להצעת הפשרה שנחשפה ב'בחדרי', אחר שנה וחצי של קמפיין ציבורי: מתווה הכותל יוקפא • הנציגים החרדים השיגו את היעד המרכזי: אי הכרה ממשלתית ברפורמים, אך דרישתם בהתאם לעמדת הרבנות לביטול מוחלט של המתווה, לא התקבלה• כל הפרטים בפרסום ראשון

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



בישיבת הממשלה שנערכה היום הוחלט, כי 'מתווה הכותל' יוקפא ולא יקודם, וכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים". ראשי המפלגות החרדיות הסכימו לפשרה של נתניהו לאחר שהובטח להם כי כל בקשה לחדש את המתווה - תחייב החלטת ממשלה נוספת. המשמעות הברורה היא, ביטול דה-פקטו של החלקים הבעיתיים במתווה הכותל והשארת המצב ברחבת הכותל כפי שהוא, ללא כל שינוי.

כזכור, "בחדרי חרדים" חשף לראשונה, את הצעת הפשרה של ראש הממשלה נתניהו, על פיה, המתווה לא יבוטל אלא יוקפא. בתחילה, הנציגים החרדים התנגדו ודרשו את ביטולו המוחלט של המתווה ודרעי אמר לנתניהו כי "הרבנים שלחו אותנו - נשאל את דעתם". גם הרבנות הראשית גילתה דעתה כי יש לבטל את המתווה לחלוטין, הגדילו לעשות אלו שאף ביקשו להרוויח ביטול מוחלט כולל של המצב הקיים כיום ב'עזרת ישראל' שכבר משמשת כיום לתיפלות רפורמים.

חשיפת הצעת הפשרה ב'בחדרי'



גם לאחר מכן, 'יתד נאמן' פרסם כי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הודיע נחרצות לנתניהו בשם השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן, כי "הסיעות החרדיות אינן מוכנות בשום אופן להקפאת המתווה, אלא דורשות לבטלו לחלוטין".

האם הדרישה לביטול מוחלט היתה טקטיקה כדי להגיע למצב הנוכחי? יתכן. העובדה היא שלמרות שבפומבי הודיעו הנציגים החרדים כי הם דורשים את ביטול המתווה לחלוטין. כעת, משום מה, המפלגות החרדיות שינו את דעתם - והסכימו להקפאת המתווה, לטענתם, כדי לא לאפשר מצב בו אין החלטת ממשלה בנושא, מה שייתן פתח לבג"צ להכריע בנושא באופן הנוגד לחלוטין את קדושת הכותל. וכן, הם מדגישים כי מה שהשיגו בהחלטה הנוכחית היא, שכל שינוי בעמדה בעניין הכותל, יחייב החלטת ממשלה מחודשת, כאמור.

"ראש הממשלה קיבל את עמדת ראשי המפלגות החרדיות על שמירת הסטטוס-קו ברחבת הכותל. הממשלה הצביעה היום על כך שמתווה הכותל לא יקודם, וכל שינוי במקום יחייב החלטת ממשלה חדשה. יצויין, כי השרים שטייניץ וליברמן הצביעו נגד. לא היו נמנעים", נמסר היום בהודעה רשמית של המפלגות החרדיות.

עוד נמסר: "ראשי המפלגות החרדיות ברכו על ההחלטה ואמרו כי היא משקפת את רצון רוב העם המעוניין לשמור על קדושת הכותל ומעמדו, כפי שהיה מימים ימימה".

כעת, גפני פרסם הודעה, לדבריו, "אני שמח על החלטת הממשלה לעצור זאת, זו הייתה דרישתנו, מדובר בצעד חשוב ומשמעותי, ואני מברך על ההחלטה".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "החלטת הממשלה להקפאת מתווה הכותל מעביר מסר ברור לכל העולם כי אין ולא תהיה לרפורמים דריסת רגל והכרה בכותל המערבי. פעילות הנציגות החרדית באחדות ובשיתוף פעולה זוכה לסייעתא דשמיא ולהצלחה. הוקרתי לרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ ולרבנים הראשיים לישראל בזכותם הגענו לקדש שם שמיים".

יו"ר השר דרעי אמר בתגובה על הקפאת מתווה הכותל: "אני שמח שהממשלה נעתרה לדרישתנו לבטל את המתווה שפוגע במעמדו הקדוש של הכותל המערבי. אין ספק כי שמירת הסטטוס קוו גם בנושא הכותל משקפת את רצון רוב העם, הרואה בכותל המערבי את המקום המקודש ביותר לעם היהודי, ואין בו מקום לחוגים הרסניים שכל ייעודם הוא חילול המקום".

השר לשירותי דת דוד אזולאי אמר על ביטול מתווה הכותל: "אני שמח על ההחלטה החשובה שהתקבלה היום, ומברך את השר דרעי על עמידתו האיתנה בסוגיה זו. הכותל המערבי, שריד בית המקדש, הינו המקום המקודש ביותר למיליוני יהודים ברחבי העולם. אנו נמשיך לשמור על עברו ועל עתידו".

סגן השר פרוש אמר כי "אני מברך את ראה"מ נתניהו, שחזר בו - למרות הלחצים - וביטל את מתווה הכותל שאושר בממשלה בטעות ושהכיר במעמדם של הרפורמים. כל הצעקנים לא קשורים לקואליציה הבסיסית שהקימה את הממשלה הנוכחית".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו הגיב על ההחלטה להקפיא את מתווה הכותל: "החלטת הממשלה שחילקה את הכותל המערבי, שהוא ליבו של העם היהודי - הייתה שגויה מיסודה וטוב שהיא נעצרה.

"הכותל המערבי איננו עומד לחלוקה, עם ישראל לאורך כל השנים הגיע בהמוניו מכל רחבי העולם לכותל המערבי וימשיך כך כאיש אחד בלב אחר כמנהג המקום לפי ההלכה והמסורת׳. הרב הראשי שיבח את הנציגים שפעלו לעצירת המתווה והודה לממשלה על ההחלטה", נמסר מלשכת הרב לאו.

בתגובה להחלטת הממשלה מהבוקר בנושא מתווה הכותל אומר רב הכותל המערבי הרה"ג שמואל רבינוביץ:

הכותל המערבי מלכד ומאחד את עם ישראל בארץ ובתפוצות. אחדות זו מושגת בזכות האמונה המשותפת, ובזכות הכבוד ההדדי שרוחשים מיליוני מתפללי ומבקרי הכותל  - גברים ונשים, דתיים ושאינם דתיים, צעירים ומבוגרים - אלה לאלה תוך שמירת קדושתו.

מול אבני הכותל העתיקות אין זרמים, עדות ומחלוקות; אלא קהל גדול של יחידים העומדים בתפילה, בחיל וברעדה, במקום שממנו לא זזה שכינה מעולם איש איש ומה שבלבו. תוך על שמירה על מסורת ומורשת ישראל והנהוג בכותל מזה 50 שנה.

הקרן למורשת הכותל תמשיך לפעול במסירות כדי לשרת את כל באי הכותל, ולשמור עליו כפי שהיה מאז ומעולם - לבו הפועם והמאחד של העם היהודי כולו.

מרכז ליבה הגיב להחלטת הממשלה על הקפאת מתווה הכותל: "מזה שנה וחצי אנו פועלים במרכז ליב"ה לביטול מתווה הכותל הרפורמי שהכיר לראשונה בזרם הרפורמי במדינת ישראל, פילג את העם וחילל את קדושת הכותל".

"אנו מברכים את הממשלה על החלטתה להקפאת המתווה ולשמירת אחדות הכותל ואחדות העם היהודי. אנו שמחים שראש הממשלה לא נכנע לאיומי הסרק של הרפורמים ויודע שהקשר בין יהדות התפוצות ומדינת ישראל היה ונשאר חזק ואוהב".

למרות זאת הוסיפו כי "עם זאת צר לנו שהח"כים החרדים והדתיים התפשרו. הממשלה לא קיבלה את דעת הרבנים הראשיים וגדולי ישראל בכל הדורות שהכותל קדוש לכל ארכו ואפשרה את שדרוג הרחבה הדרומית ל"תפילה " שלא כמסורת ישראל. אנו קוראים למפלגות הדתיות והחרדיות לפעול בחוק או בתקנות לשמור על קדושת הכותל ולמנוע כל פתח לחילולו".
מתווה הכותל יעקב ליצמן בנימין נתניהו משה גפני ישיבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד