י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עתירה לבית המשפט: זייברט ודדון מפלים: "כל חטאם - היותם בעלי תשובה"

פחות משבוע לאחר שמוסדות 'אור דוד' הגישו עתירה לביהמ"ש כנגד ההקצאות בעיריית ב"ב, ובה עלו טענות קשות על חשדות לשחיתות חמורה, העדפת מקורבים ובעלי קשרים, הבוקר הוגשה עתירה דומה ע"י מוסד ותיק לבעלי תשובה. "התלמידים סובלים מצפיפות איומה ולומדים בתת תנאים משל היו סרדינים בקופסת שימורים"

עתירה לבית המשפט: זייברט ודדון מפלים: "כל חטאם - היותם בעלי תשובה"



פחות משבוע לאחר שמוסדות 'אור דוד' הגישו עתירה לבית המשפט בצירוף בקשה לצו ביניים להקפאת ההקצאות בעיריית בני ברק, ובה עלו טענות קשות על חשדות לשחיתות חמורה, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הבוקר הוגשה עתירה נוספת, דומה, נגד העירייה, ע"י מוסד ותיק לבעלי תשובה.

מוסדות 'חיי עולם' בנשיאות הרב עוזיהו אלכורת ובניהולו של הרב יעקב אלרואי, הגישו הבוקר עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בעתירה כותבים מנהלי העמותה כי הבקשה מוגשת "בלית ברירה ונוכח התנהלותה החד צדדית של רשות מקומית בישראל, עת היא נוהגת בהליך הקצאות בתחומה, כבמעין שלל שהיא מחלקת למקורביה ו/או למבקשי טובתה, בניגוד מוחלט וגמור להוראות הדין".

בדומה לטענותיהם של אנשי מוסדות הרב דניאל זר, שדבר העתירה שהגישו פורסם בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', גם כאן הועלו הטענות כי עמותות וגופים שונים קיבלו הקצאות על ידי עיריית בני ברק, בניגוד להוראות נוהל הקצאת מקרקעין של משרד הפנים ותבחיני העירייה אשר היא עצמה אישרה. בעתירה הנפרשת על פני עמודים רבים טוענים מגישי העתירה כי הקצאות העירייה הינם בין היתר "משיקולים פוליטיים, בהליך פסול פגום ונעדר כל סמכות וחוקיות, בין היתר, בשל היותה של ההחלטה מבוססת על קריטריון אחד בלבד והוא 'שיוך מפלגתי בלבד' ו/או קרבה לבעלי תפקידים בעירייה, ללא קשר לצרכי הציבור ולרציונל העומד מאחורי נוהל הקצאת קרקעות, ומעלה חשש כבד לשחיתות פוליטית חמורה".

"כל חטאה של הקהילה, היא היותם בעלי תשובה" נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עורכת הדין שרית נעמן-שאג אשר הגיעה לידי 'בחדרי חרדים'. "בניה ובנותיה אינם נחשבים כלל בעיני מקבלי ההחלטות, בבחינת 'אבות אכלו בוסר ושיניי בנים תקהינה' ועל כן אינה נמנית על סיעות המרכיבות את הקואליציה העירונית, שרק חבריהן ומקורביהן זכו בהקצאות של קרקע, רובן, שלא כדין". בהמשך הוסיפו כי "אין כל מוסד אחר מלבד מוסדות המבקשת אשר מסכים לקבל לשורותיו את בני ובנות הקהילה ללימודים.. המוסדות החרדיים בבני ברק אינם מעוניינם בתלמידים אלו בבתי הספר שלהם".

"העתירה מתבססת על עבודה שנערכה במשך כחודשיים על ידי חוקר פרטי שהוזמן על ידי מוסדות חיי עולם" אומרת ל'בחדרי חרדים' עו"ד שרית נעמן-שאג, "אין למוסדות את האנשים בעירייה שיתנו לנו את המידע, אין להם פטרונים או נציגים בעירייה".

בדומה לטענות שהועלו בעתירה בשבוע שעבר, גם במוסדות חיי עולם טוענים כי עיון ברשימת ההקצאות שאושרו על ידי העירייה מעלה כי מקורבי ראש העיר חנוך זייברט וסגנו אליהו דדון זכו בהקצאות ובכלל זה עמותות שהוקמו 'אד הוק' על ידי בני משפחה ומקורבים, או עמותות שנרכשו על ידי אותם גורמים - "במשטרה אחת בלבד, והיא קבלת הקצאת קרקעות מעיריית בני ברק".

מגישי העתירה, מוסדות חיי עולם בנשיאות הרב עוזיהו אלכורת ובניהולו של הרב יעקב אלרואי, הגישו בקשה להקצאת מבנים על מנת להקים שני בתי בספר לכ-400 תלמידים הלומדים במוסדות חיי עולם, אשר לומדים כיום בצפיפות נוראית, פחות מ-1 מ"ר לילד בכיתה, וחלקם לומדים בכיתות העשויות מפחונים "בתנאים מחפירים החורגים מכל קנה מידה ראוי וסביר".

לטענתם, העמותות 'תורת המשכן', 'תפארת ישי בני ברק' ו'חסדי ציון ובנימין בני ברק' קיבלו כל אחת מהן קרקעות בשטח של 420 מ"ר לשם הקמת בית כנסת, ולא בשל העובדה שהן הוקמו ע"י קרובי משפחתו של סגן ראש העיר אליהו דדון. לגבי עמותת 'ישמח ישראל קרית הרצוג' נטען כי מקים העמותה הוא קרוב משפחה של ח"כ יגאל גואטה מש"ס שהוקמה למטרה אחת והיא קבלת קרקע.

לגבי עמותת 'שיח ודעת' נטען כי למרות שקיבלה את אישור רשם העמותות כחודשיים לאחר חלוף התאריך, קיבלה הקצאה של קרקע בשטח 500 מ"ר. עמותת 'טובו מיזם' חסכה, כך על פי הנטען, הקמת עמותה ורכשה פעילות של עמותה קיימת שפועלת בכלל באיזור רמת גן, וקיבלה הקצאה "מבלי שכלל הגישה בקשה, ולא בשל העובדה שהגורם שרכש את העמותה מקורב לראש העיר".

בעתירה הודגש כי הבקשות להקצאה הוגשו לשם הקמת מבנים אשר ישמשו בעיקר עבור מוסדות חינוך לחברי הקהילה. "מדובר בקהילה המונה כאמור למעלה מ-2,000 נפשות (למעלה מ-250 משפחות) של בעלי תשובה ותיקים, אשר רובם ככולם מתגוררים בעיר התורה בני ברק והעמותות הינן עמותות הפועלות מזה שנים, ובין היתר, מסייעות באופן שוטף למשפחות נזקקות, ועוסקות בפעילות חינוך ובעשיית חסד".

"במוסדות חינוך אלה מוענקים שירותי חינוך ייחודיים לקהילה של בעלי תשובה, אשר לה יש צרכים מיוחדים. שכן, קהילת בעלי תשובה נמצאים במצב של קשיי השתלבות בקהילה חרדית ביו ליטאית ובין חסידית. הדבר נובע מהרקע השונה ממנו הם מגיעים (המתבטא לעיתים בשוני בסגנון הדיבור, סננון הלבוש ואף בהרכב המשפחתי, כאשר לעיתים חלק מבני המשפחה נותרים חילונים). משפחה של בעלי תשובה מתמודדת עם קשיים רבים בהשתלבותה בחברה החרדית. בין היתר, איו להם רקע חינוכי ומסורת התנהגותית מן הבית, וההורים נמצאים בקשיים יומיומיים בחינוך ילדיהם ללכת בדרך התורה מבלי שהם למדו זאת מבית אבא".

"עוד הוסיפו כי בעלי תשובה זקוקים להדרכה וליווי מתמידים. בין היתר. בשל העובדה, שברוב המקרים יש להם משפחות חילוניות כאשר ילדים גדלים בעולם התורה כאשר במקביל יש להם סבא וסבתא חילונים ודודים ובני דודים חילונים, אותם חם פוגשים באירועים משפחתיים או בביקורים בביתם. הם מתמודדים, עם קשיים שהעולם החרדי הרגיל אינו יודע להתמודד. תלמידים אלו לעיתים נחשפים לטלוויזיה ולטכנולוגיות ומושגים הנחשבים למוקצים ומאיימים לע החינוך הטהור בציבור החרדי הוותיק. להורים עצמם יש לפעמים קעקועים על גופם.

"נוכח קשיים אלו, המציאות הינה שילדי בעלי תשובה לא מתקבלים במוסדות חינוך חרדים רגילים, והדברים ברובם נאמרים בצורה ברורה ובגלוי ע"י מנהלי המוסדות וידועים בציבור".

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', לפני כחודש ב-22 במאי, קהילת בני הישיבות בראשות הרב שמשון אלטמן מקרית הרצוג בבני ברק הגישה עתירה נגד ועדת ההקצאות בעיריית בני ברק בה הם הציגו טענות חמורות נגד סגן ראש העיר, אליהו דדון מסיעת ש"ס, אולם לאחר שהצדדים הגיעו להסדר מחוץ לבית המשפט, העתירה נמשכה.

בדיוק חודש לאחר הגשת העתירה, מוסדות 'אור דוד' של הרב דניאל זר הגישו עתירה דומה יחד עם בקשה לצו ביניים, וכפי שפורסם ב'בחדרי' בשבוע שעבר, השופטת צילה צפת הורתה ביום רביעי שעבר למשיבים, לרבות שר הפנים דרעי, להשיב לבקשת צו הביניים תוך שבוע, אז היא אמורה לקבל החלטה האם להקפיא את ההקצאות.

בעתירה נוספת זו המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי חרדים', עולות שוב טענות בעלי אופי דומה, לפיהן העירייה מקצה שטחים שלא כדין כשהיא מעדיפה בעלי קשרים על פני מוסדות נטולי קשרים ומקורבים בעירייה. בזמן פרסום הכתבה, השופטת צילה צפת נתנה לעיריית בני ברק והמשיבים הנוספים שהות של שבעה ימים על מנת להגיב לטענות, זאת בטרם תחליט האם לתת צו על תנאי להקפאת ההליכים.
ועדת ההקצאות צו מניעה עתירה מנהלית בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד