כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

הפרסום ב'בחדרי' עורר סערה, והרב מילצקי מגיב

הפרסום ב'בחדרי' אמש, לפיו רב בית הכנסת בסידני הרב אפרים מילצקי התבקש להתפטר מתפקידו לאחר 32 שנה, עורר סערה והביא את הרב מילצקי בכבודו ובעצמו לשגר ל'בחדרי' תגובה התגובה המלאה בפנים

הרב בן ציון אפרים מילצקי. צילומסך מיוטיוב
הרב בן ציון אפרים מילצקי. צילומסך מיוטיוב



אתמול פורסם ב'בחדרי חרדים', אודות רב בית כנסת בסידני שבאוסטרליה שהתבקש להתפטר מתפקידו, מאחר ואין ביכולת בית הכנסת לשלם את שכרו, הפרסום ב'בחדרי' הגיע, לאחר פרסום באתר חדשות אוסטרלי ומשם 'בחדרי' הביא את הסיפור.

כזכור אתר החדשות The Sydney Morning Herald, דיווח, כי הרב בן ציון מילצקי המכהן במשך 32 שנה כרב הראשי של בית הכנסת הדרום והמחוזי בסידני, מרכזה של קהילה אורתודוקסית, התבקש להתפטר מתפקידו, זאת לאחר שנשיא בית הכנסת ניסה להביא לסיום כהונתו של הרב, בשל קשיים כלכליים.

על פי הדיווח, לנוכח קשיים כלכליים, הנהלת בית הכנסת מינתה ב-26 באפריל, צוות מנהלים, כדי לטפל בנושא, ויום לאחר מכן, הם כתבו לרב מילצקי, "שהם מוותרים עליו כרב בית כנסת".

עם זאת, שופט בית המשפט העליון באוסטרליה אמר כי "על פי החוזה שלו, מנהלי בית הכנסת לא יכולים לפטר הרב מילצקי".

החוזה של הרב מילצקי מציין כי "הקשר שלו עם בית הכנסת שמתנהל על פי ההלכה היהודית, וההלכה כללה "חזקה", או קביעות לכל החיים, ופיטורין של הרב הם בניגוד המסורת והדת".

עבור נשיא בית הכנסת, ההחלטה עלולה להוביל לסגירתו של בית הכנסת, מהלך שיפגע בקהילה החרברים בה כאלף יהודים. "אני חושש שבית הכנסת ייסגר בקרוב", אמר נשיא בית הכנסת, לטענתו מחירי הבתים הגבוהים והתחרות מצד בתי כנסת אחרים, הובילו לירידות בהכנסות בית הכנסת, בנוסף יש אנשים שלא מרוצים מהרב".

נשיא בית הכנסת סיפר, כי החל לנהל דיונים עם הרב מילצקי על הפחתת משכורתו בסוף השנה שעברה, לדברי המנהלים, התשלומים לרב היו כ-31,600 דולר בחודש. אם כי בעיקר כהוצאות נלוות.

לדבריו, הרב מילצקי היה פתוח לקיצוץ בשכרו, אך הציב תנאי לפיו, יקבל את השליטה על בית הכנסת, רעיון שנשיא בית הכנסת דחה על הסף.

בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים' שיגר הרב מילצקי תגובה ל'בחדרי' באופן נחרץ, ואנו מביאים אותה כאן ככתבה וכלשונה:

לכבוד העורכים בחדרי חדרים

שלום וברכה!

עכשיו הראו לי שהוצאתם בעיתונכם שם רע עלי בלי אפילו לשאול אותי על חוות דעתי, אלא סמכתם על מה שהיה כתוב בעיתון נוכרי.

האם כך מתנהג עיתון חרדי ר"ל?

באמת יש לי טענה גדולה עליכם, אבל אבקשכם להסיר את הכתבה מיד ולבקש מחילה פומבית (לא פחות פומבית מהכתבה המקורית) ממני ולכתוב את העובדות כפי שהם למטה.

האם ידוע לכם שבחוזה שלי כתוב במפורש שאם יש סיכסוך בין הרב ובין הוועד - וכ״ש וֹק״ו כשרוצים לפטר את הרב ר״ל - שחייבים לדון בדין תורה בבית דין שיקים הרבנות הראשית לישראל? האם ידוע לכם שמנעו לעשות כן ובמקומו בחרו ללכת לבית המשפט העליון פה בסידני? 

האם ידוע לכם שהשופט עשה קידוש השם נורא ואיום ופסק שאסור לפטר רב בלי ללכת לבית דין, כי בית הכנסת אורטודוקסי (כפי שהיא מוגדרת בחוקות בית הכנסת) צריך להתנהג ע״פ הלכה?

האם ידוע לכם שהרב מילצקי הוא אחד מחמשה רבנים בכל אוסטרליה שמוכר ע״ר הרבנות הראשית לענין גיור וגירושין?.

האם ידוע לכם שמדובר על רב שבנה את קהילתו לאחד הקהילות הגדולות באוסטרליה?.

האם ידוע לכם שמדובר על הרב שהוא היחיד בכל אוסטרלי׳ שבנה מקווה נשים בבית הכנסת שלו כי רוב הנשים לא רצו לטבול במקוה העיר שהי׳ באזור לא בטוח, ועכשיו כמאה נשים באות לטבול בכל חודש, הרבה מהם שומרות טהרת המשפחה פעם ראשונה בחייהם?

האם ידוע לכם שהרבה מבני הנוער נתקרבו ליהדות ע״י הפעולות שלו, ועכשיו שומרים תומ״צ?

ועוד ועוד

אלא מאי. יש אנשי דלא מעלי שרוצים לזרוק אותו מבית הכנסת שהוא בנה.

אין לזה שום קשר עם משכורת הרב - אדרבא הרב כעת לא לוקח פרוטה מבית הכנסת וקיבל על עצמו לא לקחת עד שיסתדרו הדברים, בו בשעה החזן, הבעל קורא, המנהלת, הגזבר, וכו׳ וכו׳, כולם מקבלים משכורת.

אלא מאי - מדובר פה - על שמירת האורטודוקסי׳ של בית הכנסת. בתקופה שמנעו על ידי שומרים מזוינים (!) כניסת הרב לבית הכנסת, הפרנס החדש, שאינו שומר לא שבת ולא כשרות, הזמין רביי רפורמי לנאום בבית הכנסת, ואם הרב מילצקי לא הי׳ עוצר אותו על ידי גוף שלישי, הי׳ נואם בפועל - שומו שמים! 

לדאבון הרב, באותה תקופה שמנעו את כניסתו לבית הכסנת גם הזמינו רביי של Open Orhtodox (רב פתוח) להיות ״רב אורח״ של הבית הכנסת לשתי שבתות. Open Orthodox לא מוכר כOrthodox אצל הסדרות הרבנים בארה״ב ואצ״ל לא אצל החרדים.

ועוד והוא העיקר למטה מה שכתב כ״ק אדמו״ר מליובאוויטש על הרב מילצקי: צריך לעשות הכל, ככל האפשר - שהרב מילצקי שליט״א ימשיך ברבנות, ושבית הכנסת ימשיך להיות אורטודקסי.

אני מקוה שאתם כבוד העורכים תתקנו את הטעות הגדולה שלכם תיכף ומיד כדי שאוכל למחול לכם כי לא יעשה כן בישראל להשמיץ רב שמסר כל חייו למען השם ולמען תורתו.


בברכה

בן ציון אפרים מילצקי





סידני אוסטרליה בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד