ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

ראשי הסיעות החרדיות: "הרפורמים לא יגידו לנו מה לעשות" • צפו

לאחר אישור מתווה הכותל, קיימו היום ראשי הסיעות החרדיות מסיבות עיתונאים בהן הבהירו את עמדת החרדים בנושא • גפני: "צעקות הרפורמים דומות לאדם שרצח את אביו ומבקש להתחשב בו כי הוא יתום" • דרעי: "לא ניתן לאף אחד לפרק מה שבנינו כאן" • תיעוד נרחב

גפני ודרעי במסיבות העיתונאים. צילום: יעקב גרודקה
גפני ודרעי במסיבות העיתונאים. צילום: יעקב גרודקה צילום: פלאש 90



לאחר אישור מתווה הכותל, קיימו היום ראשי הסיעות החרדיות מסיבות עיתונאים בהן הבהירו את עמדת החרדים בנושא.


גפני ודרעי במסיבות העיתונאים • צפו

"אתמול לשמחתנו הרבה עברו החלטה וחוק, שמאוד חשובים, זו סיעתא דשמיא גדולה" פתח גפני. "עבר הנושא של מתווה הכותל, לאחר שאנחנו בשבוע האחרון התייעצנו עם משפטנים, החלטנו לקבל את הנוסח הזה שבו מתווה הכותל הוקפא, ואם רוצים לחדש אותו צריך לקיים דיון והצבעה מחדש בממשלה, כלומר מבחינה משפטית, המשמעות הוא ביטול המתווה.

"הנוסח הזה הוא חשוב, מכיוון שאז להערכתנו ביהמ"ש העליון לא יכול להתערב בנשוא של מתווה הכותל

"אותו דבר לגבי חוק הגיור שעבר בבועד השרים לחקיקה. הוא חוק לא משולם הוא חוק שיש בן הרבה בעיות, נצטרך לתקן אותו. הוא עבר מסיבה הברורה, מכיוון שאם לא היה עובר החוק הזה, בית המשפט היה קובע, ועמדותיו של בית המשפט בנושאים הדתיים הם ברורים לחלוטין, הם בעבר פסקו נגדנו, לכן היה צורך חשוב בעניין הזה

"עכשיו משהו עקרוני, הצעקות של הרפורמים, משל למה הדבר דומה, למישהו שרצח את אביו, ובא לבית המשפט ואומר רחמו עלי בגלל שאני יתום. אני מודיע בשם הסיעות החרדיות, אנחנו לא רוצים לא חקיקה ולא החלטות ממשלה, אנחנו לא רוצים שום דבר כל מה שאנחנו עושים זה בעקבות העתירות שלהם, הם יושבים בארצות הברית, ומתערבים פה במה שנעשה, אין להם אפילו קולות למנדט אחד. והם אומרים לנו מה לעשות, איך הם עושים את זה? הם הולכים לבית המשפט, ובית המשפט הוא גם כן כזה בדעותיו היהודיות ודתיות הוא דומה לרפורמים והוא נותן להם סעד על כל דבר ועניין.

"היה אותו דבר עם הנושא של החלטת ביהמ"ש, שהחליט שלתת לרפורמים טבילה במקווה למי שמגייר בגיור רפורמה, אז נאלצמתי יחד עם חבריי להעביר חוק שא"א לעדשות את זסה וזה עבר בכל הקריאות די בבליץ, בתוך חודש אחד. ולא הייתי עושה את החוק הזה אילולא היה הבג"צ שלהם העתירה לביהמ"ש העליון שחייבחים לתת להם. אותו דבר לגבי כל החקיקה שאתם רואים במשך כל הזמן. אנחנו רואים בזה הצלחה גדולה אנחנו מודים לקב"ה על זה, וכל זה נעשה בגלל הם התחילו עם עתירות לבג"צ הם הצליחו באמצעות עתירות לבג"צ להפר את הסטטוס קוו לרעה, לרעתנו. זה לא עוד לא נאפשר את הדבר הזה. זה לא יימשך. אם תהיה החלטת בג"צ על נושא שינוי הסטטוס קוו בנשאי דת ומדינה מיד יוגש חוק כמו שעשינו עם המרכולים.

"לגבי המרכולים אני חכה לראות מה ביהמ"ש עושה, אם ביהמ"ש אכן יחליט על דיון חדש שיתקיים בביהמ"ש, אני לא מביא את החוק אין לי צורך בו. יש לי צורך בו אם ביהמ"ש יגיד שפסק הדין הקודם שניתן על ידו הוא פס"ד חלוט ולא מקיימים דיון נוסף. אם זו תהיה ההחלטה באותו הבשוע אני מעלה את החוק הזה.

"אם יהיו גורמים בקואליציה שיבואו ויגידו אנחנו לא מצביעים, אנחנו לא נצביע עם שום דבר אחר, זה לא תבוא יסיעה לא מוצא חן בעיני, אני רוצה להצביע לפי מצפוני. גם אנחנו נתחיל להצביע לפי מצפונינו, ושום חוק של הקואליציה לא יעבו,ר אם לא יישמר הסעיף הקואליציוני שיישמר הסטטוס קוו. גם לישראל ביתנו אין את הפריבילגיה, בעניין הזה. אנחנו לא מבקשים כפי שאמרתצי קודם, חקיקה חדשה שתגרום לשינוי הסטטוס קוו לטובתנו, שעל זה יכול לבוא איווט ליברמן ולהגיד יש לנו הסכם קואליציוני, שעל זה צריך לדון בוועדה קואליציונית, זה לא מה שעומד לדיון, אלא זה הפרה של הסטטוס קוו על ידי בית המשפט ולזה גם ישאל ביתנו מחוייבים.

"אם הם לא יצביעו, ואנחנו בבניין, שעלול להיות מצב שהם לא יצביעו, גם אנחנו לא נצביע , ואנחנו בניגוד לישראל ביתנו שיש להם 5 מנדטים, אנחנו עם 21 מנדטים או לפחות 28 מנדטים, כולל מחלק גדול מהבית היהודי. לא יכול לדבר כזה שההסכם יופר ואני מקווה שזה לא יקרה. עצם העובדה שישראל ביתנו הגישה ערר לממשלה, זה בניגוד להסכם הקוארליציוני, חוק הגיור אינו חוק שמחדש משהו, הוא מחזיר את המצב לקדמותו בעקבות העתירה לבג"צ.

"אם יהיה סיכום שביהמ"ש לא יפסוק, לא נביא את החוק הזה. כפי שאמרתי אין לנו לא יהדוה"ת, ולא לש"ס ולא לבית היהודי, שעוסקים בעניין הזה, שום עניין בחקיקה הזאת, יש לנו עניין שישמר הסטטוס קוו. כל מה נעשה זה רפורמים וקונסרבטיבים, היושבים בארה"ב ובאירופה, איננו נמצא כאן עם כל מה אנחנו עוברים פה ארחי ישראל לטוב ולמוטב, דברים שהם די בעייתיים שלא עוברים אותם בארצות הגולה.

"אם הם רוצים שיבואו לכאן, ואני מציע להם שישארו שם אם הם יבואו עם הדעות האלה, אנחנו לא נסים לזה בשום אופן, בגלל שזה קורע ח"ו את התורה הקדושה, בכל מקרה טכנית הם יושבים בארה"ב, הרפורמים והקונסרבטיבים הם יושבים באירופה, ואומרים לנו מה לעשות באמצעות בג"צ, לא הם יגידו לנו מה לעשות ולא בג"ץ.

"אם אנחנו חלק מהעניין, ואפילו אם אנחנו לא חלק מהעניין של הקואליציוני, א"א לגרום להפרה של הסטטוס קוו, ולכן הסיכום של הדברים שלי, אנחנו איננו מעוניינים חקיקה ובהחלטות ממשלה, אנחנו רוצים לשמר את הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, כל מי שבא ומתרעם על זה שאנחנו הולכים ומבקשים לקבל החלטות או להעביר החלטות, זה כמו שאמרתי זה מי שרצח את אביו ובא לביהמ"ש ומבקש רחמנות בגלל שהוא יתום".

בשבוע שעבר היה כתוב ביתד נאמן שאתה הודעת לראש הממשלה שהמפלגות החרדיות מתנגדות להקפאת המתווה, מה קרה פתאום? שאלנו את גפני

גפני במסיבת העיתוננאיםצילום: גפני במסיבת העיתוננאים
גפני במסיבת העיתוננאים


"זה בדיוק מה שקרה", השיב גפני "ברגע שהתווספה החלטה ואנחנו ביקשנו אותנו כי אנחנו יודעים מה בג"ץ עלול לעשות. ברגע שכדאי לחדש את ההחלטה הזו צריך דיון מחודש והצבעה מחודשת - המשמעות של העניין ביטול המתווה. החידוש הוא שאנחנו לא מאפשרים לבג"ץ להתערב".

"לא הרפורמים ולא בג"ץ יגידו לנו מה לעשות. אם אנחנו חלק מהעניין הקואליציוני - אי אפשר לגרום להפרה של הסטטוס קוו ולכן הסיכום של הדברים שלי, אנחנו לא מעונינים בחקיקה ובהחלטות ממשלה, אנחנו רוצים לשמר את הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה. מי שבא ומתרעם על זה שאנחנו הולכים ןמבקשים לקבל החלטות או להעביר חוקים - זה כפי שאמרתי כמו. מי שרצח את אביו ובא לבית המשפט ומבקש רחמנות בגלל שהוא יתום", אמר גפני.



דרעי במסיבת העיתונאים. צילום: יעקב גרודקהצילום: דרעי במסיבת העיתונאים. צילום: יעקב גרודקה
דרעי במסיבת העיתונאים. צילום: יעקב גרודקה


לאחר מכן נערכה מסיבת עיתונאים בחדר סיעת ש"ס בכנסת. יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי אמר לעיתונאים, "ההממשלה קיבלה אתמול החלטה לגבי מתווה הכותל, להקפיא אותו, ולמעשה, לעבוד על משהו חדש ולהביא את זה לישיבת משמלה, אם אכן יביאו איזשהו פתרון חילופי אחר".

"בכל הגלויות התפללנו לכותל המערבי. כל עם ישראל מרגיש מחובר לכותל, חילונים כדתייים כאחד. אני לא נגד שום יהודי אלא נגד קבוצה מסויימת שמנסה בכל מחיר להפריד - ארגונים רפורמים שמנסים להרוס את המאחד".

"מדינת ישראל בנויה על יהדות מסורתית אחת. הניסיון להפוך את הכותל לכמה זירות זה הרס עם ישראל.

"כמו כן, החלטנו שמערך הגיור הממומן על ידי המדינה הוא יהיה היחיד המוסמך בנושא כדי שלא כל אחד יקום ויערוך ניהול פנקסים".

"אני רואה במתקפות עלינו ניסיון להפיל את הממשלה של הימין והחרדים. אם היינו עושים זאת במסגרת ממשלת שמאל היינו מקבלים תשבחות רבות על כך שאנו ששומרים על המסורת וקדושת הכותל. רוצים דרכנו לפרק את הממשלה ולהפיל את נתניהו. לא ניתן לאף אחד לפרק מה שבנינו כאן בעמל במשך 70 שנה".

"ושוב מדגיש: אין לנו מאבק נגד אף יהודי אלא נגד גורמים שרוצים פירוד. כל יהודי בעולם יכול לבוא לכותל ולהתפלל" אמר השר דרעי.

סייע בהכנת הכתבה: קובי עוזיאלי
משה גפני מסיבת עיתונאים מתווה הכותל אריה דרעי רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד