י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כמו לאלוביץ': מתנת הענק שהעניק נתניהו לתשובה - על חשבוננו

רה"מ ניפח את השווי של מאגר תמר, לאחר ש"מכר" לציבור כי מחיר גז גבוה יביא לתנופת קידוחים, ולאחר ששר האנרגיה שלו הבטיח לחשוף עוד "4 לווייתנים" בישראל ■ כשהתברר הבלוף, נתניהו ושטייניץ נעלמו - ואילו דלק הודיעה על אקזיט ב-4 מיליארד שקל

נתניהו, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



קבוצת דלק (76,550 -0.49%) של איש העסקים יצחק תשובה דיווחה בתחילת השבוע על אחד האקזיטים הגדולים בתולדות המשק. היא הודיעה כי בכוונתה למכור למשקיעים בבורסה כ–9% מזכויותיה במאגר הגז הטבעי תמר תמורת כ–4 מיליארד שקל. המכירה תיעשה לפי שווי מאגר פנטסטי של 12 מיליארד דולר, שמתוכם זכאי תשובה ל–31%.

השווי הזה מלאכותי. הוא אינו נשען על נתונים כלכליים מחויבי מציאות. הוא מנותק ממחירי גז תחרותיים בישראל, ורחוק מהמחירים בעולם. שווי זה הוא מעשה ידי אדם, ומי שהמציא אותו הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כך, אף שממשלת ישראל אישרה בעצמה כי המחיר שגובה מאגר תמר בעבור הגז הוא מחיר מונופוליסטי מופרז — נתניהו מנע לפני שנתיים את הפחתתו באמצעות הטלת פיקוח.

לכן ציבור צרכני חברת החשמל משלם כיום לתמר מחיר של 6 דולרים ליחידת חום, בעוד המתחרה של תמר, מאגר כריש הקטנטן, מציע לצרכנים מחיר של 4.2 דולרים — מבלי שחברת החשמל יכולה לקנות ממנו גז, כי היא כבולה בחוזה ארוך טווח לתמר.

נתניהו יכול היה לשחרר את חברת החשמל מכבלי המונופול, או לכפות על בעלי תמר למכור גז לכולם ב–4.2 דולרים — אך נמנע מלעשות זאת. הוא העדיף לחייב את הציבור להמשיך לשלם לבעלי תמר, דרך חשבונות החשמל, מחיר גז מופקע ב–40%. כך הוא הכשיר את תג המחיר המונופוליסטי, ניפח את השווי של מאגר הגז ואז איפשר לתשובה לתכנן בניחותא אקזיט חלומי (שיושלם עד 2022).

איך נתניהו הצדיק את הפער של 40% שבו נושאים האזרחים שלו — ואשר שווים כיום לתשובה עוד 1.2 מיליארד שקל בחשבון הבנק? הוא הבטיח לפתאים שזה ישתלם להם בעתיד.

לפי הסיפור שמכר נתניהו באמצעות שר האנרגיה שלו, יובל שטייניץ, אם מחיר הגז במשק יפחת — חברות קידוח זרות יימנעו מלהגיע לשוק הישראלי הצעיר, ויותירו אותו בידי מונופול דלק-נובל אנרג'י. אבל אם מחיר הגז של מונופול דלק־נובל יישאר גבוה — הקודחים הזרים יתדפקו בהמוניהם על שערי ישראל, ויחלו בתנופת קידוחים נרחבת שעם מיצויה ייחשפו "ארבעה לווייתנים חדשים" (כך ממש הובטח).

"הורדת מחיר חדה עלולה להוביל לפגיעה קשה ביכולת הפיתוח של מאגרים חדשים, למנוע כניסה של מתחרים חדשים ולשמוט את הקרקע מתחת למתווה כולו" — כך כתב לפני שנה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כשהסביר לבית המשפט מדוע הוא מתייצב לימין מונופול הגז, ומתנגד לדיון בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד מחיר הגז המופקע במשק.

לא תחרות ולא לווייתנים

לא סייעו ההתרעות כי אלה הבטחות בעלמא. לא עזרו ההסברים כי שוק מקומי רווי — שנכבש בידי מונופול שאינו מפורק — לא יאפשר די ביקושים לגז שיימצא, וכי מחיר הגז הנמוך מסביב לישראל אינו מאפשר יצוא. "אם אין למי למכור את הגז — מדוע לקדוח אותו?" נשאלה כאן השאלה שוב ושוב, אבל במקום להשיב עליה — נתניהו ושטייניץ תקפו את התוהים.

התחזית בדבר כישלון התזה הממשלתית נדחתה בזלזול מופגן, ואנשי משרד האנרגיה שוגרו לרוד שואו חובק עולם, שהחל בלונדון, עבר בסינגפור והסתיים ביוסטון, במטרה להפיץ ברבים את בשורת השוק שנברא בארץ הקודש.

אך בחלוף שמונה חודשים — אפעס: לא תחרות ולא לווייתנים. המכרז הבינלאומי לשיווק רישיונות הקידוח בישראל נדחה ביום חמישי בפעם השנייה ברציפות, לאחר שהצליח לעניין בקושי חברת קידוחים אחת. המשיח נותר במצולות — ואנחנו בלי הכסף כאן.

האם נתניהו נימק השבוע מדוע גבה מהציבור מיליארדי שקלים מיותרים — והאם התפכח והודיע על תאריך יעד להורדה כפויה של מחיר הגז? האם ניאות שטייניץ להסביר כיצד תג המחיר הגבוה שעמל לייחצן לא משך לכאן ולו זבוב אחד, בעוד שבעלי מאגר כריש מציעים כיום לחברת החשמל, מיוזמתם, גז ב–4 דולרים — וזו לא קונה, כי היא כבולה למונופול תמר? האם הכה מנדלבליט על חטא, והודיע לבית המשפט העליון כי הוא מבקש לתקן את הנימוקים ששיגר בעבור פסילת התובענה הייצוגית נגד הפקעת מחירי הגז?

כמו בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', גם תשובה ושותפיו למונופול הגז זכו מידי נתניהו למתנה אישית שרירותות בדמות חסינות מפני רפורמה ומפני הפחתת מחיר כפויה. כמו אלוביץ', גם תשובה חלב מהחברות הבנות שלו דיווידנדים במיליארדים (מבלי שנזקק לפעלולים פיננסיים). ושלא כמו אלוביץ', תשובה בחר להיפגש מהר עם 4 מיליארד שקל מהמתנה שקיבל — לפני שגם פה יתחילו להישאל שאלות רציניות.
דלק יצחק תשובה בנימין נתניהו שאול אלוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד