י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האשמה: כך הטעה הפלג את הרבנים והדיינים

סוגיית ההתייצבות בלשכות הגיוס, ממשיכה להסעיר: 'בחדרי' חושף לראשונה - מדוע סאטמר הכריעה כן להתייצב • האשמה קשה: הרבנים הוטעו ובפניהם הוצגה חוות דעת משפטית מוטעית כי אלו שאינם מתייצבים נוטלים על עצמם פחות סיכונים • תיעוד ישיבת דייני ורבני הבד"ץ עם נציג הפלג נחשף לראשונה כעת ב'בחדרי חרדים'

מושב הבד"ץ בכ"א כסלו תשע"ג עם נציג הפלג יעקב לוי
מושב הבד"ץ בכ"א כסלו תשע"ג עם נציג הפלג יעקב לוי



תיעוד שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' - ישיבת הבד"צ עם נציג 'הפלג הירושלמי': בחוברת הסברה שהוציאו בימים האחרונים חסידי סאטמר מארצות הברית, הם מסבירים את השינוי שחל בעמדת סאטמר בעניין איסור ההתייצבות, וחושפים כי עורך הדין של הפלג הירושלמי הטעה את דייני העדה החרדית, כשבעקבות חוות הדעת שלו שהובאה בפניהם הורו בעבר דייני הבד"ץ שלא להתייצב.

כאן ב'בחדרי חרדים' אנו חושפים לראשונה תיעוד מישיבת דייני ורבני בד"ץ העדה החרדית עם נציג הפלג. הישיבה התקיימה בכ"א כסלו תשע"ג בנוגע להתייצבות. בתמונה נראים גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס, הגר"י בלוי זצ"ל (ישיבת הבד"צ האחרונה בהשתתפותו, כחודשיים לפני פטירתו), הגרא"י אולמן, הגר"י רוזנברגר, הרב שלמה פפנהיים ז"ל מהנהלת 'העדה' (שהגיע בעיצומה של חתונת נכדו), הרח"צ טייטלבוים בן האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר, כשהם מאזינים לדבריו של יעקב לוי, נציג מטעם הפלג.

האדמו"ר מסאטמר: "האיסור להתייצב - נגד שיטת האדמו"ר רבי יואל מסאטמר"

כזכור מהר"א מסאטמר יצא בחריפות כנגד שיטת הפלג הירושלמי שלא להתייצב בלשכת הגיוס, ואמר כי הוא אינו במסורת אותה קיבלו מרבי יואל מסאטמר זצ"ל, אבי שיטת ההתבדלות מהציונים. גם אחיו מהרז"ל מסאטמר הסביר כי איסור ההתייצבות אינו ריאלי והוא נתון ליחידים המסוגלים "למסור נפש", אך לא ניתן להפוך אותו להוראה לציבור ואמר כי "כל השנים התייצבו ואי אפשר לומר ליהודים כעת לא לעשות כך".

בחוברת מיוחדת שהוציאו בימים אלו בחסידות סאטמר והיא מופצת בריכוזי החסידות, מובא שו"ת מיוחד בו הם מספרים על ישיבה שקיימו דייני בד"ץ העדה החרדית ובה הובאה חוות דעתו של עורך דין מטעם הפלג.

האשמה: "חוות דעת מוטעית"

יצויין כי באותה עת, חיבר עורך הדין רפאל שטוב חוות דעת בנושא, שעיקריה פורסמו באותם ימים ב'פלס', ולכאורה מדובר באותה עמדה משפטית. כאן ב'בחדרי חרדים' אנו חושפים לראשונה את מסמך חוות הדעת של עו"ד שטוב, שאומר היום ל'בחדרי חרדים' שהוא עדיין עומד מאחוריה.

בחוברת ביידיש, מתוארת ישיבת הבד"ץ, שהתיעוד שלה כאמור נחשף כעת לראשונה ב'בחדרי חרדים'. "הגיע אז עורך דין" נכתב בחוברת, "והעורך דין אמר שמי שמתייצב ובסופו של דבר הוא לא מקבל דיחוי (כי באותו זמן זה כך היה נקרא, שתוך זמן קצר מאוד לא הולכים בכלל לקבל דיחוי רק עד גיל 21), הרי שאם הוא לא יתגייס יהיה לו עונש חמור יותר מזה שלא התייצב בכלל! כי זה שלא התייצב נקרא 'משתמט', וזה שכן התייצב נקרא 'עריק', כי זה כאילו שהוא כבר היה בצבא והוא ברח, ממילא כיון שהוא נקרא 'עריק' יש לו עונש יותר חמור".

משכך, בהתאם לדברי עורך הדין שבהמשך - על פי הטענות בחוברת, התבררו כמוטעים, קיבל בית הדין החלטה להורות שלא להתייצב. "זאת אומרת שיותר פרקטי שלא להתייצב בכלל, כי בכך יקבלו עונש מופחת מזה שכן מתייצב. בעקבות דבריו שהוא אמר אז, הבד"ץ הוציא למעשה איסור התייצבות שלא יתייצבו "לכל דבר בדיקה ורישום" נכתב בחוברת, "אולם, אחר הבדיקה הוברר כי חוות הדעת של עורך הדין הייתה מוטעית".

"למעשה לאחר מכן התברר, קודם כל שהגזירה נדחתה לכל הפחות לבינתיים, עכ"פ כעת נשאר שכל בן ישיבה יכול לקבל בלי שום בעיה את הדיחוי. אבל התברר עוד דבר" נכתב בחוברת, "מה שעורכי הדין האחרים אמרו, שאותו עורך דין לא היה צודק עם זה שאמר שהעונש הוא פחות אם לא התייצבו בכלל. התברר שבכדי לקבל את העונש החמור יותר, זה רק אם כבר באמת היו בצבא, אבל בזה שרק התייצבו ולא קיבלו דיחוי, אם רק היו בלשכת הגיוס, ממילא בין לפי החוקים, ובין לפי איך שזה במציאות, לא מקבלים על זה שום עונש חמור יותר. ממילא כל הנקודה שעליה התבססו בדיון התברר שזה היה לא נכון" (הערה: בתרגום השתדלנו להיצמד כמה שיותר קרוב למקור י.ג.).

חוות הדעת של עוה"ד של הפלג, רפאל שטוב, שנחשפת כעת לראשונה ב'בחדרי'





מספר ימים לאחר אותה ישיבה בבית הדין של העדה החרדית פורסמה בעיתון הפלס לצד ביטאון 'העדה' הוראת העדה החרדית שלא להתייצב בלשכות הגיוס.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בחודש אלול תשע"ד נערך כינוס "ההכרעה" באולמי תמיר בירושלים בשיתוף פעולה של הפלג עם העדה החרדית בו הוכרז על "איסור ההתייצבות". במהלך הכנס הכריז החיד"ו וייס כי ההסכם של ועד הישיבות עם הצבא הינו "מסירה".








הכנס נגד ההתייצבות של הפלג והעדה החרדית



בהמשך החוברת הם מסבירים את גישת הפלג ואת הנסיבות המשתנות לאיסור ההתייצבות, ומסבירים מדוע בעדה החרדית לא קיבלו את הגישה הזו.

"אבל הלכה למעשה לא נראה ככה. כל מה שהם יכולים להשיג, שיש להם פחד לבוא ולעצור בחור שלא התייצב, כלומר בחור שלא התייצב הרי מקבל צו מעצר, הם יכולים לבוא ולעצור מתי שהם רוצים, הם יכולים לבוא אליו הביתה, הם יכולים לעצור אותו באיזה הזדמנות שהם רוצים. אבל באופן כללי, הם לא מחפשים כעת ללכת לתוך בית של מישהו ולעצור, למרות שמפעם לפעם גם זה קורה, אבל בדרך כלל ברוב המקרים הם לא רוצים לעשות את זה, כי זה עושה להם מהפכה שלמה, מהומה שלמה, הם לא צריכים את זה, הם יודעים שזה לא הולך לשנות את המצב, ובעיקר מתי שעוצרים את ה"לא מתייצבים" זה קרה מתי שתפסו מישהו באיזה הזדמנות והסתבכות, והמשטרה במקרה כזה מעבירה למשטרה הצבאית, כי כשהם מכניסים את השם למחשב ורואים שהוא בצו מעצר ע"י המשטרה הצבאית, ממילא הם מעבירים....

"...וצריכים להבין עוד דבר, שצו המעצר זה דבר שלא יורד לעולם, ולא יעזור שום דבר אם יתעמתו עם המשטרה, כי למעשה נשאר עליו צו המעצר לעולם גם אם הוא הצליח לחמוק פעם. דבר ראשון, הוא לא יכול אף פעם לצאת מהארץ, וחוץ מזה אם קורה משהו עם הבחור או האברך באיזה הזדמנות שהיא אחרת, הוא תמיד יפחד לקרוא למשטרה, הוא יהיה הפקר ח"ו, כי בפעם אחת שהוא קורא למשטרה, הוא נעצר בגלל שיש עליו צו מעצר.

"וזה דבר פשוט שכל אחד מבין שזה לא דרך שאפשר לחיות עם זה נורמלי. זה הסיבה מדוע הרבנים שלנו לא רצו ללכת עם מהלך כזה, עכ"פ בינתיים כל עוד אפשר לקבל דיחוי או להשתחרר בדרך האחרת, הם לא רצו ללכת עם הדרך הזו" נכתב בחוברת.

חלק מהחוברת ותרגום חלקי











כזכור, ב'בחדרי חרדים' נחשפו פרשיות ה'פייק-ניוז' של אנשי הפלג הירושלמי שנאמו בעצרת, יהודה רבי ששיקר בעצרת מול האלפים וטען כי "גייסים" ו"ציידים" פיתו את תלמידיו להתגייס, וכן "גזירת השחיטה" לה טען הרב שמואל אריה לוין מארגנטינה, שגרמו למבוכה רבה בקרב הפלג הירושלמי.

כזכור, לאחר העצרת נחשף ב'בחדרי' כי רבי, ה'משגיח קטן' מישיבת 'נחלת משה' ששיקר מול האלפים בעצרת הקנאים בארה"ב, פוטר מתפקידו בישיבה לאחר שבדה סיפורים שקריים מליבו ואף הוציא את דיבת ישיבתו רעה כשסיפר דברים בשמות שלא היו ולא נבראו. רבי, הוצג כאמור בפני האלפים כ"ראש ישיבת נחלת משה" ונאמר כי הוא כראש הישיבה יביא "עדות נאמנה" על תלמידים שלו שנפלו לצבא. הדברים הועברו בשידור חי באתרי האינטרנט בעולם, והכעיסו את ראשי הישיבה.

במשך עשר דקות נאם רבי, וגולל את פרטיהם של כביכול חמישה תלמידים שלו (מאיר אסולין, שלמה בן ציון, אברהם ישעי', רחמים מועלם - גר בדימונה, רפאל אמינוב - יתום מאביו, שנפלו לצבא), חלקם לדבריו בעקבות "הציידים", וחלקם בעקבות "ההתייצבות". הוא תיאר את ה"התמדה" שלהם בישיבה כפי שהוא מכיר אישית, על השיחות עם הוריהם, כל זה בתיאור חי, ותוך יבבות בכי.

אלא שלמעשה מדובר בשמות שלא היו ולא נבראו. בישיבה אין כלל בחורים בשמות המדוברים. כפי שנחשף ב'בחדרי', בעקבות הכפשת שמה של הישיבה ברבים החליטו ראשי הישיבה להורות על פיטוריו מתפקידו כ"משגיח קטן" בישיבה. גורמים המקורבים להנהלת הישיבה אומרים כי בחורים בשמות שצויינו על ידיו לא למדו מעולם בישיבה.

לאחמ"כ נחשף ב'בחדרי חרדים' כי ראש ישיבת 'נחלת משה' הגאון רבי יעקב בן נאים אף שיגר מכתב חריף לאדמו"ר מהרז"ל מסאטמר ובו הוא כתב לאדמו"ר כי הדברים שאמר רבי שיקריים לחלוטין וגרם ל"חילול ה' נורא".

לא זו בלבד: הבחורים ברובם טענו שעזבו או נזרקו מהישיבה בעטיו של רבי עצמו. אחד מהבחורים אף התחנן לרבי שלא יזרוק אותו אך הוא לא שעה לבקשותיו וזרק אותו מן הישיבה. בחורים אחרים העידו שבשל התנהגותו של רבי ודבריו נגד גדולי ישראל, רבנים ואדמו"רים, הם מאסו בשהות בישיבה ולכן עזבו אותה. אחד מהם טוען: "התחננתי לרב רבי שלא יזרוק אותי מהישיבה בשביל שלא אחוייב להתגייס. אבל הוא התעקש".

בנוסף דווח ב'בחדרי' כי נציג נוסף מטעם הפלג ניצל את בימת עצרת סאטמר להפצת פייק-ניוז. הרב לוין שייצג את הפלג בעצרת לצידו של יהודה רבי, זעק בנאומו על "גזירת הגיוס" ועל מעצר בכירי הפלס ע"י המדינה, ובדבריו השווה את המדינה לסטאלין, אולם הוסיף עוד אמירה מפתיעה אודות גזירה נוספת על השחיטה שלדבריו יש בארץ ישראל יותר חמורה מאשר במדינות הגויים: "זה הרי נורא! לראות איך שרוצים למחוק את כל מסורת התורה! אני אומר עוד, הם ילכו הלאה, הם מתחילים עם שחיטה, עם צער בעלי חיים, במקום הגוים הם נוגעים עם 'צער בעלי חיים', הם רוצים ללמד אותנו מה זה 'צער בעלי חיים'. התורה לא יודעת מה זה 'צער בעלי חיים', הם יודעים, היה לא תהיה!! אנחנו צריכים ללכת למלחמה! אין פחד! אנחנו חזקים מהם, יש לנו תורה, יש לנו מצוות, זה החוזקה שלנו, ה'כלל ישראל חי וקים', עוד ת"ת ועוד ת"ת וכך מחזיק כלל ישראל רבותי".

יצויין כי הרב לוין מפעיל בארגנטינה קו שחיטה מיוחד של בהמות תחת השגחתו, זה בשל מחיר הבקר הנמוך במדינות דרום אמריקה, אולם נכון להיום לא ידוע על הגבלות מיוחדות על השחיטה בארץ ישראל, לעומת מדינות רבות בעולם שאכן מטילות הגבלות ואף אוסרות לגמרי את השחיטה היהודית. כאמור, דבריו של הרב לוין אודות גזירת השחיטה הושמטו מתוך דבריו שהובאו בעיתון הפלס.
הפלג הירושלמי העדה החרדית סאטמר התייצבות רפאל שטוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד