י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האם אופניים חשמליים יחליפו מכוניות?

האופניים החשמליות הופכות ליותר ויותר פופולריות: אם ב-2011, רק לפני 6 שנים, נמכרו בארץ בסך הכל כ-6,000 זוגות של אופניים עם מנוע, הרי שב-2016 לא פחות מ-90,000 בני אדם הבינו עד כמה כדאי לרכב על אופניים חשמליות והצטיידו בזוג שכזה

האם אופניים חשמליים יחליפו מכוניות?



האופניים החשמלי הופכות ליותר ויותר פופולריות: אם ב-2011, רק לפני 6 שנים, נמכרו בארץ בסך הכל כ-6,000 זוגות של אופניים עם מנוע, הרי שב-2016 לא פחות מ-90,000 בני אדם הבינו עד כמה כדאי לרכב על אופניים חשמליים והצטיידו בזוג שכזה.

עוד אינדיקציה לכך שכלי הרכב של העתיד הוא כבר חלק בלתי נפרד מההווה אפשר לראות בהכרזה של מד"א במרץ 2017, לפיה היא תצטייד ב-1,000 זוגות אופניים חשמליות - כדי לספק מענה מהיר במיוחד גם במקומות שכלי רכב אחרים מתקשים להגיע אליהם (למשל שוק, מדרחוב וכו').
יחד עם זאת, למרות הגידול במכירות והמודעות הגבוהה ליתרונות האופניים החשמליות, עדיין רובנו לא מוכנים לוותר על המכונית, כך שהשאלה שבכותרת בהחלט רלוונטית.

אם אנחנו רוצים לנשום אוויר נקי, התשובה חייבת להיות "כן"

ניתן לדמות את האופניים בעלות המנוע הצנוע יחסית אך האפקטיבי לאותו קאובוי שמגיע אל העיירה בסערה כדי למגר את הרוע - בשני הבדלים מהותיים: ראשית, במאה ה-21 לא תמיד אפשר לראות את הרוע בעיניים, אבל הוא בהחלט מורגש ומשפיע במידה משמעותית על החיים שלנו, והכוונה היא כמובן לזיהום האוויר שהופך למכביד יותר ויותר בעוד עוד אזורים, גם בארץ וגם במקומות אחרים בעולם.

ההבדל השני הוא שהקאובוי הקלאסי, ברוב המקרים, נעלם אל האופק לאחר שהשלים את משימתו, ואילו האופניים החשמליות הן כאן כדי להישאר.

הסיבה לכך היא היעילות האנרגטית הגבוהה שלהן, וכשלוקחים בחשבון שהמהירות הממוצעת שהן מאפשרות בתוך הערים די דומה לזו שמושגת באמצעות כלי רכב חזקים הרבה יותר (ובהתאם מזהמים יותר) כמו מכוניות או אופנועים, קל להבין למה אופניים עם מנוע מהוות תחליף משתלם מאוד למכונית עבור מי שמחפש פתרונות התניידות אורבניים.

בסין, מדינה שבה זיהום האוויר בערים הגדולות הפך למכה של ממש, נמכרו במהלך העשור האחרון למעלה מ-100 מיליון זוגות אופניים חשמליות (!) - נתון מרשים גם כשלוקחים בחשבון את גודל האוכלוסייה, ומן הסתם עבור סינים רבים אופניים אלה הן תחליף למכונית.

ככל שמחיר הדלק עולה, כך גדל הביקוש לאופניים חשמליות

מחקר שנערך בארה"ב, אבל מסקנותיו תקפות מן הסתם גם למדינות אחרות ברחבי העולם, גילה שעלייה במחיר הדלק מובילה ל עלייה בביקוש לאופניים חשמליים - מגמה טבעית, שהרי אחד מחוקי הכלכלה הבסיסיים ביותר קובע שעליית מחיר מוצר מסוים (במקרה הזה שימוש שוטף במכונית או אופנוע) מובילה להתגברות הביקוש למוצרים תחליפיים (במקרה הזה, האופניים הממונעות).

מחירי הדלק מתאפיינים באופן כללי בתנודתיות גבוהה, ובפרט בעליות מחירים בעקבות אי יציבות פוליטית או ביטחונית באזורים שונים בעולם, וגם כתוצאה מהחלטה של ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) - עוד סיבה טובה לענות ב"כן" על השאלה שבכותרת.

האם אופניים עם מנוע יכולים להוות תחליף מלא למכונית?

חשוב לזכור שגם אם מבחינה טכנולוגית ניתן לייצר כיום אופניים חשמליים שמגיעים למהירויות של 50 ואפילו 80 קמ"ש, וגומאות מרחקים של כמה עשרות קילומטרים בין הטענה להטענה, עדיין כשנדרשת נסיעה לטווח ארוך במיוחד אין תחליף למכונית (שבעצמה הולכת ומשתכללת גם כן, ובפרט מסתמנת מגמה של מעבר למכוניות חשמליות ואוטונומיות) וכך גם כשמספר אנשים רוצים לנסוע ביחד.

מצד שני, כדאי לקחת בחשבון את האפשרות לשלב את האופניים החשמליים עם שימוש בתחבורה ציבורית, כך שגם אם האופניים עם המנוע אינן תחליף מלא למכונית הן בהחלט כלי רכב שכדאי מאוד להחזיק בכל בית, ואין ספק שביותר ויותר מקרים ואצל יותר ויותר בני אדם רכיבה על אופניים חשמליות תחליף נסיעות במכונית.

למידע נוסף ותיאום נסיעת מבחן על דגמים מובילים התקשרו: 03-9461111
או בקרו אותנו באתר: http://www.ecofun.co.il/



אופניים חשמליים נסיעת מבחן טכנולוגיה תחבורה כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד