י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

רשלנות רפואית פלילית, מהי?

עולם המשפט, כידוע, מחולק לשני חלקים. משפט אזרחי ומשפט פלילי. משפט אזרחי הוא משפט שמתבצע בין אדם לחברו או בין אדם לחברה או ארגון. לרוב במשפט אזרחי העונש יהיה פיצוי כספי. משפט פלילי, לעומת זאת, הוא משפט בו המדינה היא התובעת והיא מייצגת את הציבור בתביעה כנגד אנשים שעברו על החוק הפלילי. העונש במשפטים כאלה יכול להגיע גם למאסר בבית סוהר

רשלנות רפואית פלילית, מהי?



יש מקרים בהם משפטים מהתחום האזרחי נכנסים גם לתחום הפלילי והמדינה לוקחת על עצמה את התביעה בנושא. דוגמא טובה לכך היא רשלנות רפואית. בדרך כלל, מקרים של רשלנות רפואית נידונים בתביעות אזרחיות, כאשר מטופלים או בני משפחתם, תובעים רופאים, בתי חולים, מרפאות, קופות חולים וכדומה. במסגרת תביעות אלו נידונים מקרים בהם יש טענה שהרופא או המרכז הרפואי פעל בצורה רשלנית שחורגת מאופי הפעולה הסביר במקרים אלו, ועל כן המטופל נפגע כתוצאה מאופי הטיפול.

מתי רשלנות רפואית הופכת לפלילית

כאמור, יש מקרים בהם המדינה לוקחת על עצמה את הליך התביעה. למשל, כאשר מדובר במקרים של מוות ברשלנות. כלומר, מקרים בהם הרופא או המרכז הרפואי פעל בצורה רשלנית אשר הובילה למוות של מטופל אחד או יותר.

לשם כך, המדינה צריכה לקבל שאכן היתה רשלנות בהתנהלות הרופא או המרכז הרפואי בו התבצע הטיפול, קרי טיפול שחרג מהאופן הסביר, וזה מה שגרם למוות של המטופל.

מקרים אחרים בהם המדינה תחליט לקחת על עצמה תביעות של רשלנות רפואית בהיבט הפלילי הם, כשהרשלנות מתבצעת על רקע עבירות פליליות שונות, למשל, כאשר רופא מקבל שוחד במסגרת עבודתו, ומאחר ומטופל מסוים סירב לתת לו שוחד, אז הוא לא טיפל בו נכון או ביצע את עבודתו בצורה רשלנית. אז ההנחה תהיה, שהטיפול הרשלני נובע מאותה עבירה פלילית, ועל כן הוא יואשם ברשלנות רפואית, גם אם המטופל נשאר בחיים.

צריך לציין, רשלנות רפואית היא לא דבר שקל להוכיח, מאחר וצריך לקבוע שאכן הרופא חרג מאופי הטיפול הסביר וזה מה שאכן גרם לנזק או למוות של המטופל.
רשלנות רפואית רשלנות פלילית רפואית מרכז רפואי רשלנות כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד