י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האם האיש הזה יכול להיות ראה"מ הבא?

העיתון המשפיע ה'וושינגטון פוסט', הקדיש כתבה לבכיר הליכוד גדעון סער, המבקר בארצות הברית. הוא הוצג כמי שמסתמן לכהונת ראש הממשלה הבא של ישראל

גדעון סער. צילום: פלאש90
גדעון סער. צילום: פלאש90



הוושינגטון פוסט הוא אחד העיתונים החשובים בעולם, ומהמשפיעים במסדרונות הפוליטיים של וושינגטון.

בימים אלה הוא הקדיש מספר עמודים לחשיפה של גדעון סער, המבקר בימים אלו בארה"ב ומקיים פגישות בועידת הנשיאים ועוד, בפני השדרה הפוליטית של ארה"ב. הוא מוצג כמי שמועמד בעל הסיכויים להתמנות לראשות הממשלה בעתיד, חשובה ומשמעותית, פוליטית.

בפרופיל מלא על גדעון סער מספר העיתון שתפוצתו מוערכת במיליוני קוראים, על סער שגר בתל אביב, דירתו התל אביבית הצנועה, מלאה בצעצועי ילדים צבעוניים ובני נוער רועשים, לא מעידה על כך ששאיפת חייו היא להפוך לראש ממשלת ישראל בעתיד.

העיתון מתאר את סער כשר אנרגטי מאד ממפלגת הליכוד השולטת, שהכריז בגיל 50, על הפסקה מהחיים פוליטיים לפני יותר משנתיים וחצי.

הוא רצה להתמקד במשפחה ובעצמו, מספר העיתון לקוראיו, לפחות לזמן מסוים, אבל השאיר את הדלת פתוחה לחזרה לפוליטיקה.

העיתון קובע כי "סער עצמו מעולם לא עזב את החיידק הפוליטי. במשך כל הפסק זמן שלקח סער, שמו עלה לעתים קרובות בדיונים פוליטיים, וסקרי דעת קהל נתנו לו סיכוי להוביל את מדינה ישראל בעתיד".

"כשהתפטרתי מהממשלה ומהכנסת בנובמבר 2014, היה ברור שאחזור", אמר סער ל"וושינגטון פוסט" בשבוע שעבר. "השאלה היתה בדיוק מתי".

העיתון מציין שהחלטתו לחזור לפוליטיקה התקבלה באפריל האחרון, שנתיים לאחר הקמת ממשלתו הנוכחית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על אף שאין בחירות באופק, אמר סער שהגיע הזמן לחזור ולהתמודד לראשות הממשלה.

"אני לא ממהר להיות ראש ממשלה, אבל אמרתי בבירור שעם שובי לפוליטיקה אני מתכוון להוביל את המפלגה והמדינה בעתיד", אמר.

העיתון מסביר כי "פרשנים פוליטיים מזכירים את העובדה שהוא בן זוג של משפיעה ישראלית גדולה" מאחר ואשתו היא אחת העיתונאיות הגדולות בישראל, גאולה אבן סער.

העיתונאית רות אגלש שראיינה את סער מספרת, שנפגשה עם סער לאחרונה בדירתו בתל אביב כדי לדון בעתידו הפוליטי. סער נשאל: מה הניע אותך לחזור לפוליטיקה, ומה עשית מאז שחזרת?

על כך ענה סער "באפריל עברו שנתיים מאז הבחירות הקודמות, והיה ברור שכולם שמתחילים לחשוב על הבחירות הבאות. בין אם זה יהיה ב- 2018 או ב- 2019, לכל המאוחר, זה לא היה נחשב רציני אם הייתי חוזר כמה ימים או כמה שבועות לפני הבחירות, רציתי לשים דברים על השולחן ולוודא שכולם יודעים על הדברים שעליהם חשבתי בשנתיים וחצי האחרונות בתור אזרח פשוט, אני עבדתי כדי להחזיר אלי את התמיכה במפלגה שלי, התקבלתי בחום רב ובהתלהבות רבה יותר מאשר במפגשי עם פעילי ליכוד לפני שיצאתי לפסק זמן, הייתי מאוד פופולרי בליכוד, פעמיים נבחרתי בבחירות לכנסת. אנשים מאוד שמחים שחזרתי, אני חוזר וזה נותן להם תקווה.

סער נשאל "האם הליכוד השתנה מאז שעזבת לפני שנתיים? והאם מנהיגותו של נתניהו שרירה וקיימת יותר מתמיד?

על כך השיב: "המפלגות הפוליטיות משתנות כל הזמן, השינוי הגדול של הליכוד הגיע בשנת -2005 כאשר הליכוד התפצל לשתי מפלגות, כשמפלגת קדימה הוקמה, אז הליכוד עבר ממפלגת ימין-מרכז למפלגת ימין מובהקת, לגבי נתניהו, לליכוד יש מסורת של מנהיגים שמובילים את המפלגה תקופות ארוכות, נתניהו הוביל את המפלגה ב -12 השנים האחרונות, ויש מסורת במפלגה של גיבוי קבוע למנהיג המפלגה, אם כי יש מצב שאנשים במפלגה עשויים לפעול אחרת אם הם חושבים שמנהיג המפלגה נטש את דרכה של המפלגה".

לגבי החקירות בהן נחקר נתניהו נשאל סער "האם זו בעיה שנתניהו נחקר בלפחות ארבע פרשיות נפרדות, כשחלקן נושאות אופי פלילי?"

על כך השיב: "אני לא חושב שזה הוגן להחליף מישהו רק כי הוא תחת חקירה, ארבעת ראשי הממשלה האחרונים של ישראל נחקרו גם על ידי המשטרה, אנחנו לא יודעים את התמונה המלאה ואני חושב שזה עיתוי מוקדם מדי להעלות דעה פוליטית בנושא"

בנושא הפלסטיני נשאל: "איפה אתם עומדים בנושא של התהליך עם הפלסטינים, שנראה כי הם מתקדמים תחת הנשיא טראמפ?"

על כך השיב סער "זוהי מטרה שאפתנית מאוד, אישית אני לא חושב שאנחנו יכולים להשיג הסכם קבע בעתיד הנראה לעין, האמון בין שני הצדדים בימים אלו שואף לאפס, לכן אני חושב שמוטב לחדש את המשא ומתן עם מטרות צנועות יותר, עד עכשיו הנשיא טראמפ היה זהיר מאוד כשהוא דיבר על הסכם כזה או אחר, ואני חושב שהוא היה חכם מאוד לא להיכנס לנושאים מסובכים או לתת הצהרות על עמדתו או את עמדת ארה"ב בנושא, כי זה נותן לו מרחב תמרון בנושא".

בנושא שתי מדינות נשאל: "מה הרעיון שלך להסדר קבע? האם אתה מאמין שיהיו שתי מדינות, אחת לישראלים ואחת לפלשתינאים?"

על כך השיב סער "הסדר קבע צריך להיות סוף לסכסוך בין הישראלים לפלסטינים, וכדי להשיג זאת התנאים חייבים להיות צודקים והוגנים, זה לא הגיוני לחשוב שיהיה שלום עם ויתורים רק מישראל, על הפלסטינים להפסיק את הסתה לשנאה ולאלימות, והם זקוקים למנהיג חזק שיכול להביא אותם לפשרה היסטורית, שתי מדינות היא נוסחה מטעה ואני מתנגד לרעיון הזה, לפלסטינים יש כבר שלוש מדינות, אחת בעזה, רשות אוטונומית בגדה המערבית, ומדינה אחרת עם רוב פלסטיני בירדן, גם אם ישראל תיסוג לקווי 1967 שאני מתנג להם, הפלסטינים לא יוכלו להקים מדינה כלכלית בר-קיימא, זה יהיה קטן מדי ללא גישה, ללא שליטה על הגבולות או על המרחב האווירי, לא יהיו לו יכולות של מדינה נורמלית, אני חושב שאנחנו צריכים להסתכל על רעיונות שונים, והפתרון ההגיוני הוא לחבר את הרשות הפלסטינית לירדן, שבה רוב אוכלוסייתה היא פלסטינית ממילא".
וושינגטון פוסט גדעון סער ועידת הנשיאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד