ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

משרד הבריאות ישתף פעולה עם שר הכלכלה והיבואנים - ועלול לצמצם את סימון מוצרי המזון

ליצמן: "פתוחים לקבל הערות" ■ אלי כהן: "הגישה של ליצמן להגיע להסכמות נכונה. החוק הזה משחק לידיים של המונופולים הגדולים"

השר ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר הבריאות יעקב ליצמן מתכוון לשתף פעולה עם משרד הכלכלה והיבואנים ולא פוסל קבלת חלק מדרישותיהם לשינוי ודחיית רפורמת סימון המזון המזיק של המשרד. כך נודע ל-TheMarker. "אנו קובעים דיון משותף איתם ונקשיב להערות. אנו לא באים במהלך חד צדדי. אנו נחושים למהלך הסימון ומחויבים אליו אך נפעל ליישם בשיתוף המשק. כפי שנהגנו עד עכשיו. שיתפנו את התעשיינים בדיונים ואנו פתוחים לקבל הערות. בסוף התהליך הסימון ייקבע וייצא לפועל לטובת בריאות הציבור", אמרו מלשכת השר ליצמן ל-TheMarker.

אמש (ב') נחשף ב-TheMarker כי משרדי הכלכלה, המשפטים והאוצר מיישרים קו עם יבואני המזון ומנסים לטרפד את סימון המוצרים במתכונתו הנוכחית. מהלך שאמור להיכנס לתוקף בעוד חצי שנה.

בראיון שהתקיים היום (ג') עם שר הכלכלה אלי כהן הוא הביע בטחון כי דרישותיו ממשרד הבריאות ייענו – משמע, חובת סימון המוצרים המזיקים תידחה ולא תיכנס לתוקף בתחילת 2018 וגם מודל הסימון של מוצרי מזון מזיקים יהיה פחות מחמיר. "הגישה של השר ליצמן לקדם את הרפורמה ולהגיע להסכמות היא נכונה", אומר השר כהן וטוען כי מניעיו אינם דאגה למגזר העסקי על חשבון הציבור כפי שנחשד.

"הטענה שהעמדה שלנו הינה בבחינת הון-שלטון מנוגדת למציאות. הרי החוק הזה משחק לטובת המונופולים הגדולים. מי מרוצה מהחוק הזה – תעשיין קטן משדרות או חברת מזון גדולה? הרי החוק הזה מקטין את הייבוא והורג את היצרנים המקומיים הקטנים. יישום החוק בצורה לא מאוזנת יפגע בתחרות ובמגוון המוצרים", אומר השר על טיוטת תקנות סימון המוצרים.

הטיוטה היא פרי מסקנות הוועדה להסדרת תזונה בריאה בראשות משרד הבריאות, שקמה כתגובה לבעיית ההשמנה בישראל - לאור העובדה שישראל ניצבת במקום הראשון והמפוקפק באירופה בדירוג ההשמנה, ובמקום השני בעולם במדד זה הכולל גם ילדים. הוועדה, שבה השתתפו גם נציגים של משרדי הכלכלה, האוצר והמשפטים, שמתנגדים כעת למסקנותיה, קבעה כי יש להסתמך על מודל שמתקיים בצ'ילה, שלפיו יצרנים ויבואנים יחייבו להוסיף סימון אדום בחזית האריזה למוצרים עתירי סוכר, שומן רווי ונתרן. לפי טיוטת התקנות, החל בינואר 2018 יצטרכו יצרני ויבואני המזון לסמן את מוצריהם בסימון אדום לפי רף ראשוני, ביולי 2019 צפוי להיכנס לתוקף רף סימון מחמיר יותר ובסוף 2020 ייכנס לתוקף הרף השלישי והמחמיר ביותר של הסימון.

בנייר מקצועי שהעביר משרד הכלכלה למשרד הבריאות נטען שהסימון המתוכנן אינו מקובל בעולם, סותר את עיקרון הרגולציה המקובל במדינות מפותחות, ועלול ליצור חסם יבוא משמעותי. לדברי המשרד המודל הנוכחי עלול לייצר אפליה בין יצרנים ליבואנים, שכן יצרן יוכל לבצע התאמה מוחלטת לסימון ואילו יבואנים אינם יכולים לבצע התאמות כאלה על האריזה המקורית במרבית המקרים ויידרשו לכפל הדבקה גם בחזית האריזה וגם בגב האריזה, מה שצפוי לייקר את הייצור ולהשפיע על המחיר לצרכן.

"אני כמובן תומך בקידום מהלכי שקיפות ובמיוחד בתחום בריאות הציבור, ולכן לא השתמשתי בסמכויות שלי כשר הכלכלה להגיש ערר ולדחות את החקיקה. הסיכום עם השר ליצמן, הוא שנפעל ליישם את החוק בצורה מאוזנת ונכונה. אם החוק הזה עובר איך שהוא במתכונתו הנוכחית הוא ישחק לידיים של בעלי ההון. אם אתה גוף גדול יהיה לך קל להתאים את עצמך לרפורמה ואם אתה גוף קטן יהיה לך קשה.

"זה יצמצם את התחרות, יקטין את המגוון ויביא לעליית מחירים. מי שיפגע זה בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים. לכן יש שיחות עם משרד הבריאות, שזאת הרפורמה שלו, כדי שיעמיד קרן לתמיכה ביצרנים קטנים ובינוניים. זה נמצא עכשיו בדיונים מול משרד הבריאות מי ישלם על זה וכמה. אנחנו חוששים מהתייקרות מחירים ויש ליישם את החקיקה באופן שהשפעתה על יוקר המחיה תהיה מינורית".

איך אתה חושב שהסיפור הזה ייגמר?

"התקנות יעברו ונגיע להסכמה עם ליצמן בעניין הקרן, אופן הסימון וזמן ההתארגנות. השר ליצמן רגיש לא פחות ממני ליוקר המחיה בישראל".
יוקר המחיה סימון המזון משרד הבריאות יעקב ליצמן אלי כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד