י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערה בירושלים: קבוצת אנשי עסקים אלמונית רכשה את קרקעות הכנסייה בטלביה

מדובר במאות דונמים, שבהן בנויות יותר מ-1,000 דירות, שנרכשו על ידי משקיעים לפני שנה. לקק"ל זכויות חכירה בקרקע עד ל-2051 ו-2052. ההסכם נשמר בסוד, ואלפי התושבים המתגוררים בבניינים הבנויים על הקרקע לא עודכנו

דירות בירושלים, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דירות בירושלים, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



קבוצת אנשי עסקים, בראשותו של עו"ד נועם בן דוד, רכשה במהלך 2016 את זכויותיה של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית במרכז ירושלים. מדובר בשטח כולל של כ-500 דונם שנפרש על פני מספר מתחמים בשכונות טלביה, ניות ועמק המצלבה. כך עולה מעתירה שהגישה לאחרונה הכנסייה נגד עיריית ירושלים וראש העיר, ניר ברקת, בטענה כי אלה מעכבים את מתן האישורים הנדרשים לצורך העברת הבעלות לאנשי העסקים והשלמת העסקה.

על הקרקעות שבהן בנויים בנייני מגורים רבים, בהיקף של יותר מ-1,000 יחידות דיור ואלפי תושבים. הקרקע שנמכרה כוללת מלונות, מוסדות ציבור, שטחים פתוחים, ואפילו חלק קטן מבית הכנסת הגדול. על פי הסכמים שנחתמו בשנות המדינה הראשונות, חוכרת קק"ל את הקרקעות מהכנסייה וזאת עד לפקיעת מועדי החכירה, ב-2051 ו-2052. לקק"ל תינתן אז האופציה להאריך את החכירה ב-49 שנים נוספות, כנגד תשלום נוסף.

ואולם, על פי המידע המפורט בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, כבר ב-2011 הוחכרו זכויותיה של הכנסייה בקרקע ל"ניות קוממיות שותפות מוגבלת" לתקופה של 150 שנה, עד ל-2160. חמש שנים לאחר מכן, באוגוסט 2016, מכרה הכנסייה את יתרת הזכויות שלה ל"ניות קוממיות השקעות שותפות מוגבלת", הסכם שמשמעותו הוא מכירה מלאה של הקרקע והעברת הזכויות בה. מדיווחי העסקות לרשות המסים עולה כי לכנסייה שולמו סכומים של 114 מיליון עבור המקרקעין, אך לא ברור אם זוהי התמורה כולה.

מיד לאחר ההסכם פנו הרוכשים באמצעות עו"ד בן דוד לעיריית ירושלים, על מנת שתעניק לכנסייה תעודה שלפיה המקרקעין נקיים מחובות, על מנת להשלים את הליך העברת הבעלות, אולם זאת לא ניתנה עד כה, ולכן הוגשה העתירה. בשלב זה לא ידוע מי הם חברי קבוצת הרוכשים שחברה לבן דוד ברכישת הקרקע.

עצם חתימת ההסכם נשמרה בסוד, וקרוב לוודאי שאלמלא הוגשה העתירה, לא היו יודעים אלפי התושבים המתגוררים בבניינים הבנויים עליה – כי הקרקע בה הם גרים הועברה לידי יזמים פרטיים. הגוף השלטוני היחיד שיודע בנושא העסקה הוא עיריית ירושלים, שממנה דרשו הרוכשים והכנסייה את המסמכים.

עו"ד אברהם אברמן ממשרד אפרים אברמזון ושות' ייצג את חברת "ניות" וקבוצת המשקיעים בעסקה מול הכנסייה. לדבריו, "בעוד כ-30 שנה ההסכם פוקע, אבל לקק"ל יש אופציה להאריך אותו ל-49 שנים נוספות כנגד תשלום מלא על הקרקע וכל הבנוי עליה".

לשאלה מה אמורים לעשות אלפי התושבים שדירותיהם הועברו לבעלות הרוכשים הפרטיים, השיב אברמן כי "לגבי כל הדירות הללו נכתב במפורש במסגרת הסכם המכר, כי הקרקע בבעלות הפטריארך וכי הן מוחכרות מקק"ל בחכירת משנה זמנית בלבד. כל רוכשי הדירות במתחם ידעו כי מדובר ברכישה לזמן מוגבל בלבד. יכול להיות כי כשבוצעה רכישת הדירה לפני 70 שנה, הרוכשים חשבו 'את מי זה מעניין', אבל ככל שמועד פקיעת תקופת החכירה מתקרב, יש השלכות טבעיות של ירידת מחיר בשכונות המדוברות, וקושי למכור את הדירות".

מקק"ל לא נמסרה תגובה.
רכישת קרקעות קקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד